• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • 3e på g

Har läst igenom allt ni skrivt nu och såg att ni efterlyste någon som det fransiga tyget hade försvunnit för. Det är alltså jag.

Det tufsade sig direkt men barnen har slitit ut det och det har inte kommit något nytt och sömmen gick inte upp och jag har inte fått några revor och hål. Jag vet inte om jag bara har haft tur eller om det blir så utan skador. Hade det blivit skador borde de ju nästan ha fått så mycket klagomål att de hade fått skicka med ett extra tygstycke till fotstödet.

Jag funderade på att klippa bort det när jag märkte att det slets bort av sig själv utan att lämna några spår men vågade inte ge mig på det och för mig är det ju borta nu ändå.

aserehts idé om en noppmaskin är ju inte dum. Om någon provar får ju den skriva här hur det gick.

• Lindadjo

Idag var vi på Biltema och då hittade jag ett sätes-skydd. Mekarskydd, till bilstolen. Den är svart och rätt kraftig och ska skydda bilstolen mot fett, olja etc. Den tänkte jag sy skydd av till fotstödet och även ett vindskydd till kommande höst och vinter. Nu när jag snart jobbar lite mindre så får man väl tid att sy igen, och det ska bli så kul Nu gäller det bara att komma på någon bra lösning till fotstöds-skyddet, man vill ju att det ska bli så snyggt som det bara är möjligt.

Den barnvagnstokiga 2-barns mamman
  • norskan78

ser att många har köpt lite saker från Biltema till P&t min sambo börjar jobba där nästa vecka. Docj är inte öppningen först i mitten på juli,men det e ju tonnvis med varor som måste upp i hyllorna så glad att Biltema kommer till Luleå oxå

(¯`°?.¸ ღ♥ Kevin & Silje ♥ღ ¸.?°´¯)
  • fru januari
    petramedVanessa030519 skrev 2007-06-19 22:07:08 följande:
    inte vet jag vad det heter men man lägger ner så den nyfödda ska ligga.men vem har säkerhetsbälte på ett spädbarn?jag pratar ju om den nyfödda som ska ligga ner..
    Jag har förstått nu att du menar i det vanliga sätet. Jag funderade bara på om du menade att man kunde lägga bebisen längst ned i syskonsätet, men det har jag förstått att du inte menade.

I syskonsätet har man såklart ett barn som kan sitta och då kan man ju knäppa fast dem.
  • Asereht
    Mamin skrev 2007-06-20 07:15:56 följande:
    Godmorgon!Är detta endast klädsel till vagnen? Är usel på engelskawww.babydaysdirect.co.uk/ShowDetails.asp...
    Comfy-kids hade klädsel förut på sin hemsida under "spare parts" men de har gjort om hemsidan (den blev mkt sämre om du frågar mig, svårsökt) och de har tagit bort 2reservdelskategorin" helt. Tyvärr.

Men jag frågade om klädsel hos Pramworld och hos Comfy och fick ungefär samma prisuppgift från båda och då gällande E3. Enligt David på PW så kan man ännu inte beställa lösa tygdelar till SP då P&T har fullt upp med att producera så det blir hela vagnar. Det kan man ju iofs förstå. Då finns det endast till reklamationer alltså.

Pris för alla klädseldelar dvs huvudsits, sufflett, fotstöd/varukrog och syskonsits blev ca 2500:- inkl frakt enligt den uträkning jag gjorde då. Det kan ju ha ändrats så för att få uppgifter på det hela så maila den åf du är intresserad av och fråga.

Ordlista klädseldelar: Klädsel = fabric, sufflett = canopy/hood, varukorg = shopping basket/basket och syskonsits = second seat.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht

Jag har insett att det börjar bli dags för oss att byta ut vagnen mot en sulky. Det jobbiga är att varje gång jag tittar på den så tänker jag "men den är ju så fiiiiin"! Det är svårt att skiljas från min pärla. Gråter

Jag har köpt och sålt hur många vagnar som helst genom småbarnsåren men detta rä faktiskt första gången som det verkligen bär emot och jag drar mig för att lägga ut annons.

• Eli

Hej,

Jag köpte en sport, en röd och fin. Var så nöjd med den så. Men det visar sig nu att min dotter är heeelt ointresserad av att åka vagn sedan lillebror kom. Mycket oväntat och på ett sätt glädjande faktiskt, även om det är lite tråkigt att vagnen inte kom till användning. Så jag vill sälja den eftersom vi redan har två bra enkelvagnar. Kan man få hjälp med prissättning här? Vad kan man begära för en ny PT sport med dubbelsits, cocoon, dubbelt regnskydd och dubbelt UV? Jag fick höra att nypriset är 6000 nuförtiden, vilket är mycket mindre än vad jag betalade för den. Stämmer detta?

• Asereht
    Eli skrev 2007-06-20 12:44:15 följande:
    Hej,Jag köpte en sport, en röd och fin. Var så nöjd med den så. Men det visar sig nu att min dotter är heeelt ointresserad av att åka vagn sedan lillebror kom. Mycket oväntat och på ett sätt glädjande faktiskt, även om det är lite tråkigt att vagnen inte kom till användning. Så jag vill sälja den eftersom vi redan har två bra enkelvagnar. Kan man få hjälp med prissättning här? Vad kan man begära för en ny PT sport med dubbelsits, cocoon, dubbelt regnskydd och dubbelt UV? Jag fick höra att nypriset är 6000 nuförtiden, vilket är mycket mindre än vad jag betalade för den. Stämmer detta?
    Det bästa du akn göra är att söka på blocket och kolla vad likvärdiga ligger på prismässigt och sätta ditt pris däromkring inom bekämlighetsläge.

Nypris beror ju lite på vart man handlat och när men en Sp med alla de tillbehören är väl dyrare än 6000:- i inköp iaf. Som sagt, kolla blocket.
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6