• Trinity78

    Vad kostar det att putsa ett tegelhus?

    Vad kan det kosta att lägga puts på ett normalstort hus med tegelfasad?

  • Svar på tråden Vad kostar det att putsa ett tegelhus?
  • HellviHumle

    Beror på så mycket. Yta, antal fönster, hur lätt att komma åt, hur högt är huset, var ligger huset osv. Kontakta några olika hantverkare så får de göra en bedömning.

  • HellviHumle

    Och vilken yta du vill ha på putsen. Spritat, slätputsat, kvastat osv

  • Sunflower

    Ja kolla runt! Vårt hus skulle kosta 144000 (polacker) att putsa. Det är 80kvm yta som ska putsas.

    Sen kollade min man med en annan firma och de skulle ha ca 80´000. Så det kan skilja rätt mycket i pris. Vi ska putsa vårt hus, förhoppningsvis i sommar .

  • HellviHumle

    Jag bor på fel ställe. Hos er finns det pengar att göra tydligen.
    1000 kr/m*m!


    Sunflower skrev 2007-05-24 22:27:04 följande:
    Ja kolla runt! Vårt hus skulle kosta 144000 (polacker) att putsa. Det är 80kvm yta som ska putsas. Sen kollade min man med en annan firma och de skulle ha ca 80´000. Så det kan skilja rätt mycket i pris. Vi ska putsa vårt hus, förhoppningsvis i sommar .
  • Sunflower
    HellviHumle skrev 2007-05-24 23:21:45 följande:
    Jag bor på fel ställe. Hos er finns det pengar att göra tydligen.1000 kr/m*m!
    vi tycker att det är på tok för dyrt, men vi får kolla runt mer. Kanske nån som gör det billigare Det är ju sommar och många firmor har ju fullbokat, så ska de pressa in nån mer i sitt schema, så får man ju vackert betala mer också.
  • Sunflower

    Hur går det Trin? Har du fått nåt prisförslag?

    Vi ska göra en del av jobbet själva, dvs foga om det, sen ska en murare komma hit och slänga på putsen. Vi har inte fått nåt prisförslag än.

  • HellviHumle

    Slänga på putsen. Ha ha.Hoppas du inte ser det så på riktigt.


    Sunflower skrev 2007-07-17 14:14:41 följande:
    Hur går det Trin? Har du fått nåt prisförslag? Vi ska göra en del av jobbet själva, dvs foga om det, sen ska en murare komma hit och slänga på putsen. Vi har inte fått nåt prisförslag än.
  • Sunflower
    HellviHumle skrev 2007-07-17 14:18:32 följande:
    Slänga på putsen. Ha ha.Hoppas du inte ser det så på riktigt.
    Jag vet att det är svårare än så, och jag har full respekt för murarna och deras arbete.  Det är ett område jag inte kan nånting om. Tydligen så finns det en del metoder (man kan spruta på puts, eller dra upp den med en bräda). Det finns kvastat, skurat, säckaskurat, silikatfärg, KC-färg, primer... jag blir alldeles yr! Hur ska jag kunna veta nåt om det här, jag är ju sjuksköterska.
  • HellviHumle

    Större firmor brukar spruta. Går fort och jag antar att det blir lika bra. Själv handarbetar jag. Röstar dessutom för de "gamla" kalkfärgerna. Dvs kalk, ockra, koboltblått, kimrök m fl fast det är klart att man blir lite begränsad i färgvalet.

  • Sunflower

    Vårt hus är ett tegelhus (som varit vitputsat tidigare, men de förra ägarna blästrade bort putsen). Vi vill ha det vitt igen. Tegelstenens skyddsyta är ju borta och dessutom gillar vi inte gult tegel utan vill ha det putsat igen.

    Det senaste rådet vi fått är att vi ska prima huset, och foga huset själva. Sen måste en murare få dit putsen. Jag vill inte ha det alldeles slätt, utan teglen får gärna lysa igenom lite. Hur gör de då?

  • Sunflower

    Förresten, vad tycker du är ett rimligt pris (om vi nu primar och fogar huset själva) för murarn(a) att putsa?

    Vad är skillnaden mellan puts och slamma?

    (förlåt Trin om jag snor din tråd )

  • Trinity78
    Sunflower skrev 2007-07-17 14:14:41 följande:
    Hur går det Trin? Har du fått nåt prisförslag?
    Nej, anledningen till att jag frågade var för att vi tittade på ett äldre tegelhus men sen bestämde vi oss för att inte bjuda på det.
    Sunflower skrev 2007-07-17 15:38:11 följande:
    (förlåt Trin om jag snor din tråd)
    Sno på du
    Gravity always wins
  • HellviHumle

    Ska nog inte uttala mig om priset då jag bor på fel sida om vattnet. Man måste nästan se på det också (tycker jag). Puts innebär ett tjockare lager bruk som man gör nå´n yta på och slamning alltå ett betydligt tunnare lager.


    Sunflower skrev 2007-07-17 15:38:11 följande:
    Förresten, vad tycker du är ett rimligt pris (om vi nu primar och fogar huset själva) för murarn(a) att putsa?Vad är skillnaden mellan puts och slamma?(förlåt Trin om jag snor din tråd)
Svar på tråden Vad kostar det att putsa ett tegelhus?