• AMV

    Hur ska lärare hantera hotfulla elever? Föräldrars ansvar?

    En av mina bästa kompisar är lärare på gymnasienivå. I hans matteklass finns en väldigt duktig elev (på proven) som dock ägnar lektionerna åt att komma med rasistiska kommentarer eller skrikandes "heil hitler". Eleven har också hotat min kompis med stryk av hans gäng. Rektorn tycker inte detta behöver tas med föräldrarna och ge eleven lägre betyg är ju orättvist då han faktiskt är duktig i ämnet.
    Hur ska man egentligen hantera sånt? Är det ok att en annars duktig lärare ska behöva känns sig tvungen att byta jobb för att en jobbig elev förstör alla lektioner och är hotfull?

  • Svar på tråden Hur ska lärare hantera hotfulla elever? Föräldrars ansvar?
  • ims67

    Det är självklart tycker jag att föräldrarna ska kopplas in det måste bli en dialog mellan skolan och hemmet.Betyget däremot ska ju tyvärr bara grundas på kunskapen eftersom vi inte har betyg i uppförande.Vi kanske skulle införa det.

  • Petra 1972

    Först och främst vill jag säga att rektorns insats är under all kritik! Ofattbart hur en chef kan låta sin anställde bli behandlad på det sättet. Fegt att inte ta upp problemet med föräldrarna.

    Jag tycker inte att betyget är det stora problemet här utan elevens sociala kompetens (eller INkompetens). Är inte detta "hets mot folkgrupp"? När det gäller betyget måste man bortse från beteendet och titta på om eleven uppfyller alla kriterier.

    Jag tycker att din kompis ska tala med någon annan än rektorn, kontakta facket till att börja med! Hoppas att det löser sig!

  • maha6305

    1. Kontakt med föräldrar.
    Hjälper inte det och det upprepas...
    2. Polisanmälan för olaga hot eller annan lämplig rubriceing.

Svar på tråden Hur ska lärare hantera hotfulla elever? Föräldrars ansvar?