• Meria

    Glutenallergi och tacos?

    Ska bjuda på tacos på namnfesten om en månad. Nu är det så att en av gästerna är allergisk mot gluten och laktos, kan hon äta tacos? Alltså, måste jag köpa speciella tacoskal eller liknande?

    Vill inte fråga henne helst, maten ska vara en överraskning, men om det är olika för olika allergiker så får jag naturligtvis göra det...


    ♥ Loketok 061224 ♥
  • Svar på tråden Glutenallergi och tacos?
  • zatziki

    Jag vet att tacoskal inte innehåller gluten -laktos vet jag ej. Pitabröd eller tortillas kan en glutenallergiker dock ej äta.

  • mumlan1

    hårda tacoskal funkar till en glutenallergiker, men inte mjuka. Har sett att vissa affärer kan ha glutenfria pitabröd i frysdisken...
    Men om de hårda tacoskalen funkar till en som har laktos kan jag inte svara på...

  • Meria

    Ok, tack för svaren! Jag vet att hon sa att gluten går absolut inte, laktosen var det inte lika farligt med... Men då vet jag att de hårda är ok! Tack igen!


    ♥ Loketok 061224 ♥
  • abnocto

    Ta bara ett känt märke så du inte köper något udda, då kan de blanda i mjöl.

  • Meria
    abnocto skrev 2007-05-31 19:27:22 följande:
    Ta bara ett känt märke så du inte köper något udda, då kan de blanda i mjöl.
    åh, ok, tur att du sa det
    ♥ Loketok 061224 ♥
  • Lindquist

    Hej 

    Finns inget som heter glutenallergi. Det ska inte förväxlas med vete/spannmålsallergi eller celiaki.

    Celiaki eller glutenintolerans är en autoimmun sjukdom och inte en allergi.

    Läkare använder ofta ordet glutenallergi.

    Celiaki heter det har diagnosen sen 2020.

    Finns ingen bot mot problemet

    Man får istället äta glutenfritt  hela livet för att inte tarmen skall skadas.

  • linani
    Lindquist skrev 2023-05-01 10:40:21 följande:

    Hej 

    Finns inget som heter glutenallergi. Det ska inte förväxlas med vete/spannmålsallergi eller celiaki.

    Celiaki heter det har diagnosen sen 2020.


    Starkt ändå att du fångar upp och lyfter den här tråden nu!


    "Celiaki heter diagnosen sen 2020".... ja det var ju okunnigt att dom som skrev i tråden ÅR 2007 inte visste det Drömmer

Svar på tråden Glutenallergi och tacos?