• Pisan

    Någon som känner till Zantac brus?

    Fick åka in till doktorn (förlossnignen)häromdagen för jag har så ont i magen.

    Det visade sig att jag har små sår mellan magsäcken och matstrupen som gör så ont.

    Jag skulle dricka Zantac 1-2 gånger/dagligen. När jag köpte det på apoteket så avrådde dom mig där att dricka det eftersom jag är gravid (vecka 28idag).

    Någon här som känner till preperatet?

    Mvh Pisan

    ps) Kanske inte svarar er på länge, Ska iväg och svarar er så fort jag kan...

  • Svar på tråden Någon som känner till Zantac brus?
  • listo

    I FASS står det att man ska rådgöra med läkare innan användning av Zantac under graviditet. Och det har du ju gjort.

  • Pisan
    listoplisto skrev 2007-06-11 17:10:39 följande:
    I FASS står det att man ska rådgöra med läkare innan användning av Zantac under graviditet. Och det har du ju gjort.
    Jo, men både jag och sambon blev väldigt fundersamma eftersom dom på apoteket avrådde mig... =(
  • listo

    Ja, de måste säga så eftersom rekommendationen ser ut som den gör. Läser man vidare i FASS så står det så här:

    "Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. Djurexperimentella data talar ej för ökad risk för fosterskada"

    Rekommendationen beror alltså förmodligen på att man helt enkelt inte har undersökt det tillräckligt länge eller mycket för att kunna garantera att Zantac är helt ofarligt. Däremot finns det data som tyder på att det inte är farligt heller.

    Känner du dig osäker så tycker jag du ska ringa läkaren i morgon och prata om det. Det är ju dumt att ta en medicin som du inte känner dig säker på, då är det bättre att först få en ordentlig förklaring av läkaren.

  • Annaloo

    Enligt FASS finns det "Begränsad erfarenhet" av användning, vilket innebär att inga fosterskador rapporterats men att det inte använts under tillräckligt många år för att bli godkänt.
    Ring läkaren och och be om råd.


    Väck mig i Augusti
  • m3ssy

    Om du köper Zantac på läkarordination så ska inte Apoteket avråda från användning. Talade du om att du hade varit i kontakt med läkare?

  • greeneyes

    Zantac brus räknas som kategori B1. alltså att man inte har forskat tillräckligt på människor för att uttala sig, men djurförsök har inte påvisat några fosterskador.
     
    Kan tillägga att jag hade en diskussion med en läkare om det när jag behövde medicineras. Verksamma substansen i losec o zantac är ju lika, men det är betyldigt vanligare att man äter losec. det kan vara därför som losec klassas som ofarligt men zantac att man inte vet.


    BF 31/8 2007
  • Anksan

    ehm det är inte samma substans i zantac och losec, de verkar inte ens samma.

    som sagt innan är det inte oke att självmedicinera många receptfria läkemedel pga att det inte är gjorde tillräckligt med studier på dessa. Säger läkaren att det är okej att ta zantac så gör det. Jag hade också avrått eller snarare frågat om någon från vården rekommenderat dig som gravid att ta zantac. Och sedan varit nöjd med det. Men vi måste ju följa råden som kommer från tillverkaren för att ha gjort vårat jobb. (jobbar på apotek)

    Man måste ju alltid väga för/nackdelar. Med sådana magproblem du fått så ser jag ju en fördel för annat preparat än de vanliga "gravidpreparaten".

  • ee06

    Fick Zantac utskrivet fast i tablettform då min läkare tyckte det va onödigt mycket salter i brustabletterna. Har annars ätit brus då jag inte varit gravid...
    Pratade också med min BM om detta och hon ansåg inte att det var ngn fara med Zantac. Jag hade också läst att man inte kunde äta det under graviditeten men det är tydligen ok...

  • listo
    greeneyes skrev 2007-06-11 17:21:55 följande:
    Verksamma substansen i losec o zantac är ju lika, men det är betyldigt vanligare att man äter losec.
    No no, det är INTE samma verksamma substans. Zantac innehåller ranitidin medan Losec innehåller omeprazol. De funkar på olika sätt i kroppen.
  • greeneyes
    listoplisto skrev 2007-06-11 20:08:39 följande:
    No no, det är INTE samma verksamma substans. Zantac innehåller ranitidin medan Losec innehåller omeprazol. De funkar på olika sätt i kroppen.
    Åh, vad irriterande att en magläkare sitter o diskuterar som så, när det inte ens är så bra att ni påtalade det!!
    BF 31/8 2007
Svar på tråden Någon som känner till Zantac brus?