• Bellbox

    HJÄLP med nytt-jobb-fråga & svårt bli gravid

    Snälla HJÄÄÄÄÄÄLP mig med kloka råd om hur NI hade gjort?!

    Fakta:

    * Jag har idag en tillsvidareanställning som jag inte trivs nämnvärt på! Det är inget ställe  jag ser mig på i längden, men det är i Stockholm svårt med "fasta" tjänster...

    * Jag har PCO och försöker bli gravid med Pergo. Funkar inte detta inom 6 månader blir det iVF (står redan i kö-beräknad kö-tid privat = 6 månader bara!)

    * Sambon har fått veta att det är lite osäkert med jobb efter årsskiftet (han är dock fast anställd och har bra lön)

    Dilemma:

    Blivit erbjuden ett vikariat inom en verksamhet där jag tror att jag skulle passa mycket bra och säkert trivas!
    Vikariatet är minst 1 år, men troligtvis uppemot 3 OCH de lovar att de jobbar för att det ska bli en "fast" tjänst (jag blir sist in, men alla andra har fasta tjänster!)

    Vad är då dilemmat?! Jo det är ju tryggt med fast tjänst i dagsläget då vi aktivt försöker bli med barn, om jag blir gravid är det bättre om jag har den fasta tjänsten, om jag blir gravid med vik undrar jag vad som händer SEN?, å andra sidan kan det ju sluta med att vi INTE får biologiska barn & behöver påbörja adoptions-karusellen inom några år & visst vill man då trivas på jobbet under tiden?

    Åhhhh... blir galen!
    HADE jag inte haft fast tjänst hade jag inte tvekat på att byta!

    Snälla kom med någon liten tanke om hur NI gjort & varför?

    *tack tack tack*


    Ps: VET att jag med 99.9% INTE får tjänsteledigt av min chef


    Besegra Clearblue-monstret !
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-20 19:40:37:

    En risk jag ser är ju om man går under behandling & kanske då blir "besvärlig" om man är ledig några timmar/någon dag då & då...
    bara som exempel...
    Att det då är värre om man har vikariat än fast tjänst...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-20 19:41:53:

    För att inte tala om OM man blir gravid & får symtom/besvär som leder till tillfälliga sjukskrivningar..
    *ok man ska inte måla f*n på väggen, men...*
  • Svar på tråden HJÄLP med nytt-jobb-fråga & svårt bli gravid
  • Franka

    Usch vad svårt! Men jag skulle nog ha tagit vikariatet. Som du skriver, det kan ta tid att få barn och då kan det vara bra att ha en kul jobb under tiden, så inte livet känns helt pest.

  • Lina S

    Jag hade kört på vikariatet. Det är inte bra att vara på ett jobb där man inte trivs. Sen vet du ju inte heller hur lång tid det tar för dig att bli gravid. Skulle du bli det och har ett vik. ja då kommer det säkert ordna sig ändå.

    Jag hade vik när jag blev gravid, tänkte att jag inte kunde gå och vänta på ett fast jobb för det kan ju dröja.
    Under föräldraledigheten flyttade vi till annan stad, så både jag och sambon stod utan jobb. Men det ordnade sig till det bästa och nu har båda jobb.

    Lycka till!

  • Bellbox

    Lina S: Åh så bra att det löste sig

    Franka: tack för svaret!

    *FLER RÅD NÅGON?!*


    Besegra Clearblue-monstret !
  • jannina77

    Låter svårt, jag bor i Malmö och här är det också svårt med tillsvidareanställningar.
    Eftersom du försöker bli gravid så är det ju viktigt att du mår bra på jobbet.Man spenderar ju trots allt mkt tid där.trivs man på jobbet är det ju en "stressfaktor" mindre men sen igen kan ju en osäker anställning vara en "stressfaktor".Men ett-tre års vik är ju ett långt sådant och om du inte trivs med det andra så är det ju bara en tidsfråga innan du söker ett annat.
    Jag tror att du ska våga och ta chansen, det låter ju ändå som ett av de säkrare vikariaten.
    Jag hade chansat.
    Lycka till!

  • lillstrumpan77

    Hej hopp gumman!

    Jag hade chansat och tagit vikariatet, jag hade vik när vi började vår verkstad och jag ångar att vi väntade, nu visste jag visserligen till 99% att det skulle bli fast men med tanke på att det nu gått ett år och fortfarande inget plus på stickan så känner jag att jobb kommer och går, det löser sig alltid!!

  • fågelblå

    Förstår dig precis! Har precis varit i en mycket liknande situation. Har skött ett vikariat som jag trivts mycket bra med och blev erbjuden fortsättning i 8 månader till. Blev samtidigt erbjuden tillsvidareanställning på ett annat jobb som inte är riktigt lika bra betalt och som jag tror att jag kanske inte kommer att trivas lika bra med. Vi ska påbörja vår första ivf-behandling till hösten och kände att jag stod inför ett knepigt val. Jag valde faktist det tråkigare men fasta jobbet...För mig kändes den osäkra framtiden som en större stressfaktor än eventuell understimulans på jobbet. Men du har ju chans till ett 3-års kontrakt och då hade jag säkert i ditt fall valt vikariatet.

  • Mammina

    Jag tycker absolut att du ska ta det nya jobbet även om det bara är vikariat. Det brukar alltid ordna sig.
    Jag trivdes inte på mitt jobb men ville hänga kvar pga fast tjänst. Efter fyra års försök att bli gravid gav vi upp och jag sökte nytt jobb och fick drömjobbet. Ett vikariat med början i januari -06 och självklart blir jag gravid i december!! Jättekul men det kändes lite pinsamt att berätta detta. Allting slutade dock bra, jag jobbade fram till förlossningen och de förlängde mitt vikariat under mammaledigheten och fick nu i januari fast jobb. Allt detta trots att jag fortfarande är hemma.
    Om du trivs och de trivs med dig så löser det sig säkert på något sätt.
    Lycka till!

  • Bellbox

    Tack alla tjejer för era visa ord
    *rörd för engagemanget!*


    Besegra Clearblue-monstret !
  • Cuthalion

    Kan Du inte berätta detta för den nya arbetsgivaren? Förklara läget och fråga hur de ser på det hela?

    Är de positiva så är det bara att köra och njuta. Är de negativt inställda så kanske de inte var den där drömarbetsgivaren ändå.

  • Linnea H

    Ta vikariatet!

    Jag bytte jobb inte så långt efter vi började försöka. Hade tre månaders uppsägningstid och funderade på hur jag skulle göra om jag blev gravid innan jag hann börja på nya jobbet. Men vi var väldigt eniga här hemma om att jag skulle byta jobb.

    Nu är mitt visserligen fast MEN med sex månaders provtjänstgöring och jag är ganska säker på att det inte blir fast om jag blir gravid så det hinner märkas innan tiden gått ut. (dvs då "hittar de på" en anledning till att jag inte får vara kvar, som inte har med ev grav att göra)

    Men det är så värt att ha bytt jobb! Jag har även kollat upp så att det är ok med a-kassa & så om jag inte skulle få vara kvar, kan vara bra att göra. Jag har tilläggsinkomstförsäkring via facket.

  • ivrig

    Jag dörstår precis ditt dilemma. men jag skulle råda dig att ta det osäkra före det säkra och välja utifrån vad du vill arbeta med. Gå efter lusten just nu, det brukar jag försöka ha som vägledning. Om framtiden vet man inget och det låter ju som om det långa vikariatet är det du är mest sugen på? Att gå och harva på ett jobb där man inte trivs pga av en bebis som inte finns ännu skulle nog göra mig bitter i längden, då blir det som ännu större press kring bebisverkstaden . jobb löser sig alltid. Och skullle du behöva söka dig ett nytt jobb om några år när du varit mammaledig och hela baletten så är det väl inte hela världen? Det löser sig säkert.

    Förresten- är det inte så att arbetsgivaren pga av LAS måste ge förtur om man varit vikarie mer än ett år? Vet inte hu rmånga år det är men har man varit vikarie i flera år så måste dom anställa.

  • Yinsan

    Jag blev gravid när jag hade vik, de sa att jag va välkommen tillbaka men muntliga ord är inte så mycket att ha... Det slutade iaf med att jag har ett mycket bättre jobb idag än innan.

    min filosofi är att allt ordnar sig till det bästa, fast ibland vet man inte alltid vad det bästa är.
    byt jobb och unna dig något i denna svåra situation!

  • icefemale

    Jag hade tagit jobbet, utan tvekan!


    ♥♥♥ Filippa 040611 ♥♥♥
  • Krusbär

    Förstår dilemmat men håller med de flesta som skrivit före mig - det är nog värt risken att ta vikariatet!

    Jag vet inte hur lätt det är för dig att få jobb, med tanke på utbildning, erfarenhet osv. Men det nya jobbet är ju också en erfarenhet och merit? Om du blir "besvärlig" på jobbet får du ta det då! Lycka till!

  • Bellbox

    men hur är det med sgi och anställning m.m. om man blir gravid?
    tänk om jag är arbetslös när jag går på mammaledighet??
    gäller 240 dagar nu eller ska det ändras?
    *förvirrad*


    besegra clearblue-monstret !
  • Bellbox

    PUFF!!
    *fler tankar...snälla*


    Besegra Clearblue-monstret !
Svar på tråden HJÄLP med nytt-jobb-fråga & svårt bli gravid