Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

    Vita hem del 5

    Husplanering 3.JPG

    Jag är helt velig. Vi kikar på altandörrar nu och vi ska beställa IDAG! Hjälp!

    Vilken altandörr skulle ni välja utifrån den köksskiss som ni ser på bilden?
    På den här närmaste sidan är det tre fönster och ett som är lite lägre.
    Sedan är det ett stort fönster ovanför diskbänken.

    Någon form av spröjs ska till på samtliga fönster (och ev. dörr)

    Fungerar det bäst med helglasad altandörr med spröjs...eller ev. helt "ren"....eller
    ...den här?
    http://www.spfonster.se/59B8429D-8FDD-4419-B72D-40DD0BD681C2
    (Fördel att den är ganska hållbar och ungefär halva priset mot en helglasad vilket gör skillnad då vi ska ha tre stycken totalt). I sådana fall ska det vara samma spröjs som övriga fönster i köket.

    Hur känner ni. Helglasad eller glas i bröstning?
  • Beatrize74

    Hihi...ni kan väl vara eeeeniga tjejer. Nu blev jag ju om möjligt ännu mer förvirrad.

    Sitter här och kikar förtvivlat efter olika varianter på spröjs för att se om det kan avgöra saken, men det ser inte ljust ut.

    ...

    Måste fråga en sak till. Ni som har kök - angränsar ert kök till fler än ett rum?

    På vår byggplan så har vi låtit rita in en dörr till ett angränsande sovrum. Nu har jag tänkt bort det när vi skissat på köket då vi ångrat oss.

    Svärfar menar att vi nog måste höra med byggnämnden först då kök tydligen inte ska få vara så "instängda" och det spelar ingen roll att vi ändå har en altandörr, det måste ändå vara en dörr in till ett annat rum, annars räknas det inte som kök, utan typ "kokvrå"?

    Kan det verkligen stämma?


  • Beatrize74

    God morgon!

    Här är en till som har börjat jobba. Första arbetsveckan är till ända, första på tre år efter all föräldraledighet. Det känns faktiskt befriande att "bara" få fokusera på skolutvecklingsfrågor istället för att ha ansvaret för en egen klass nu när barnen är så små.

    När alla har stressat med schemaläggning, samkörning med musikskolor och slöjdsalar, ordnat med material till alla elever och gör grovplaneringar inför terminen så har jag kunnat anpassa arbetstiderna och arbetsuppgifterna enbart efter mig själv. Fast lite praktiskt arbete har det blivit också. Jag har fått ett eget litet arbetsrum. Där stod det två pianon och en massa olika sorters "bös" innan som jag har låtit ta ut.

    Det är en ganska bra utmaning för inredningsfantasin att göra det rummet mysigt med noll kronor i budget.

    Plastgolv, omatchande kontorsmöbler, gula tegelväggar. Tjusigt va?

    Nåja...de mest omatchande möblerna har åkt ut. Lite korgar, vackra fotografier, krukor och de blommiga rullgardinerna från Jysk gör att jag lättare kan fokusera på skolutvecklingsfrågorna istället för att titta runt och tänka inredningsdetaljer istället. (Nästan i alla fall...ni vet ju hur det är)

    Nu är jag trött och lite förkyld. Jag skulle vilja gå igenom och få upp lite saker på vinden och i förrådet idag faktiskt, är trött på att hela ovanvåningen, inklusive vårt sovrum är belamrat med de sakerna plus alla verktyg och material som ska in i dotterns blivande rum.

    Hennes rum har helt fått stå åt sidan. Det är tapetserat och panelen är till hälften uppe, men nu är det lite mickel runt elementet kvar och därför har det blivit stående. Maken håller ju på för fullt med takstolarna till utbyggnationen och tiden finns rimligtvis inte till båda sakerna. Bara han får till det runt elementet så kan jag sedan måla och lägga golvet, men...som sagt...just nu sliter han så hårt med utbyggnaden att jag håller tyst om de detaljer som behövs till hennes rum. Hon mår inte dåligt av att sova inne i vårt sovrum.

    Nu ska jag gå upp och se om jag ändå inte kan göra en snabb överläggning med maken om "slänga", "skänka" "vind" eller "förråd" bland alla sakerna. Sedan får småkottarna och jag fixa med det idag medan maken bygger upp takstolarna.

    Långt inlägg...undras om ni orkade läsa allt ens?


  • Beatrize74
    mimmamum skrev 2007-08-18 08:57:06 följande:
    Alltså, det är inte klokt vad folk begär egentligen när man ska sälja en vagn! Nu vill de att jag ska sätta mig i vagnen och ta kort för att kolla dämparna - no way!
    Det låter som något en lite "kinky" man eller kvinna skulle kunna tycka var kul att titta på. Ni vet - "vuxna barn" lekar etc. Hmmm...har aldrig hört något så tokigt.
  • Beatrize74
    LCroft skrev 2007-08-18 17:57:44 följande:
    Nu har jag fått en del av mitt shoppingsug stillat Barn, kritor och vita möbler. Jag är en elak mamma, har alltid varit, vid oss ritar vi vid köksbordet, ingen annanstans. Vi har alla pennor, papper och pysselsaker i en låda. Så Ida hon ritar när mamma sitter med och ritar och Rebecca som är tillräckligt stor kan ju plocka fram själv, men vid köksbordet sitter man
    Vad har du shoppat tro? *nyfis*
    (Inskolningen har gått toppen. Isabelle vände sig mot sin far efter bara tio minuter och sade "Heeejdå pappa". Hon tycker det är jättekonstigt att han är där och far runt som en skottspole där inne. Hugo har varit lite mer "pappig", trots att han redan är van att vara där.
  • Beatrize74

    Barnen är iväg med maken och handlar takpapp och annat till taket.

    Jag har precis slitit klart med de sista detaljerna på ovanvåningen. Maken och jag har burit så vi fått en decimeter längre armar. (Och barnens ögon är väl fyrkantiga då vi satte dem framför teven under de två timmar som vi bara slet med att få i ordning allt där uppe. Mycket spring i trappan blev det ju och det passar ju inte med två småkottar och trappgrindar och gud vet vad. Nåja...tur det inte är varje dag.

    Allt som ska upp på vinden har vi märkt upp och släpat dit upp.
    Allt som ska ut från förrådet har vi lyft ut dit.
    Allt som ska IN från förrådet och UPP på vinden är också inburet. Och uppmärkt. Och placerat. Och markerat.

    Och så har vi en stor "skänka bort" hög i hallen, bredvid en "Ta till våra jobb" hög och en "Återvinningsstationshög" som är ungefär en kubik stor. SKÖNT att bli av med den.

    Det tråkiga med att röja är att det ofta blir så rackarns rörigt i något ANNAT rum och nu är det hallen som är så oinbjudande så man svimmar. Återvinningscentralen är förstås inte öppen förrän på måndag klockan 13.00. Det är bara att blunda när man går förbi ju!

    Känner mig så präktig då jag även släpat ut alla madrasser som finns på ovanvåningen och piskat, tvättat och strukit. Överkastet tumlar runt i tvättmaskinen nu. Härligt!

    Och ändå har jag krafter kvar. Strange! Jag får sådana kickar av att röja så det är inte klokt. Är ni likadana?


  • Beatrize74
    mimmamum skrev 2007-08-18 18:14:11 följande:
    Hallå, här var det lugnt idag! Jag är så glad, hittade två glasburkar på loppis idag precis som jag önskade. Nu står de på hyllan med texterna stearinljus och värmeljus! Det blev Scriptina såklart, tycker den är så fin mot det vita!
    Åhhh...så vill jag också göra. *rippar fräckt*

    Kanonfint! Och du...inte ska du överge det romantiska inte? Älskar de detaljerna hos dig.
  • Beatrize74

    Ujuj...vad jag har att läsa ikapp. Tiden, tiden, tiden... ni vet.
    Den som ska delas mellan 80%jobb, husutbyggnad och distansstudier. Och barn förstås. Och maken (Fast vi hinner verkligen inte med varandra just nu. En hejdåpuss på morgonen, ett kort samtal vid lunch där vi går igenom lite praktiska saker och sedan några meningar vid middagen och kanske en kvarts samtal på kvällen innan jag röjer efter dagens framfart i huset och maken fortsätter få utbyggnaderna vind- och vattentäta innan frosten.

    Jag kikar in då och då och läser lite inlägg här och var. Jag kan naturligtvis inte kommentera allt, men ser att det tar fart i både kök och tvättstugor, att härliga saker beställs, att det målas, fyndas och renoveras för fullt. Att ni köper fina kläder, startar säljbloggar, fräschar upp ungkarlslyor, tokanvänder er av fina Scriptina, flyttar, väntar in barnafödslar och röjer i förråd och extra rum.

    Det är roligt också att se några nya ansikten. Hoppas ni känner er varmt välkomna här.

    ...

    Idag är det måndag och min lediga dag. Jag hade tänkt åka iväg och köpa på mig vinterkängor till barnen från Friends (de var ju bäst i test och överlägsna både Viking och Ecco så jag köpte sådana till sonen och blev SÅ nöjd. Helt suveräna). Nu har jag fått ett rabattkort på 30% av svärmor som hon fått via någon kedja och tänkte använda dem på varsitt par skor till barnen. Återstår att se om de börjat komma in med höst- och vinternyheterna ännu)

    Innan dess ska jag röja här hemma. Det är lätt eftersatt efter den första arbetsveckan och då maken har varit hemma och skolat in barnen på förskolan och all övrig tid har gått åt till utbyggnaden. Jag har ju dessutom börjat röja ut ytterligare i arbetsrum och då blir det gärna så att det sprider sig högar till vardagsrum och hall också i väntan på att hämtas-slänga-skänkas-placeras-markeras eller whatever.

    Och maken bakade bröd klockan 23.00!!! igår så jag är inte direkt sysslolös där heller. Hushållsassistenter, brödsmulor, degspadar och annat ni vet. Fast det gör jag ju så gärna i utbyte mot färskbakat bröd på morgonen.

    Nu ska jag sysselsätta barnen en stund. Skulle så gärna vilja få fint i tvättstugan idag. Och så har jag tusen saker som jag vill sälja. Jag säljer undan allt jag kan nu på Tradera. (Fast min Gry och Sif väska jag hade ute var det få besök på så den blev osåld. Ska prova igen. Vet inte vad jag ska göra med mitt överköp annars. Det blev lite väl många fina inköp i Göteborg märkte jag. Hmmmm...)

    Och sedan massor ut på Blocket. Sälja, sälja, sälja.
    Och för pengarna köper jag nya saker förstås. Pardörrar blev det på auktion i söndags. Och så ett fint handgjort halsband specialgjort till mig med sötvattenpärlor och rosenkvarts som belöning för att jag fått kursintyg med högsta betyg från vårens kurs. Något måste man väl unna sig själv som belöning och morot inför höstens studier?

    NU ska jag sluta skriva. Puh...ber om ursäkt för min knatterklåda.

  • Beatrize74

    Juliah - ja, det är Coops märke. Jag är supernöjd och hoppas att det här årets skor är minst lika bra. Varför ändra ett vinnande koncept liksom.

    Din tvättstuga blir verkligen kanonfin. Tycker om ert fönsterval också. Det känns så naturligt, som om det är ett äldre hus som bara renoverats inuti.

Svar på tråden Vita hem del 5