• Kramos

    Var finns de bästa Kantarellställena?

    Nu ska jag ut i skogen o plocka svamp med svärmor. Men var finns de gula kantarellerna? Jag är en sån som gärna äter men inte har tålamod till att hitta dem... Jag har hört att det ska vara både björk o gräs o inte för mkt granskog,, stämmer det eller beror det på vilken tid på säsongen man plockar?

  • Svar på tråden Var finns de bästa Kantarellställena?
  • Kramos

    Mammutten81; i skogen hade jag allt räknat ut

    Vi får se hur det går denna gång, jag har en förmåga att ge upp...

  • korven72

    Ibland finns dom på dom mest oväntade ställena. Mamma hittade 3 liter i skogsdungen mitt i bostadsområdet jämte parkering och lekplats =)

  • Samba 123

    Har märkt att jag hittat mest kantareller där det är grusväg.

  • Kramos

    svart tulpan; ja jag har märkt det hittade faktiskt några på en stig där jag brukar gå räät så ofta. Men jag vill ha många!!

  • Pirella

    Jag plockade nästan 10 L kantareller förra helgen, och det var i tall-/lövskog. I princip ingen gran, utan sån där ganska gles skog med mest tall och så inslag av löv - hassel var rätt vanligt.

    Kantarellerna verkade trivas i "kanterna" också. Alltså i skogskanten, på gränsen mot gamla gräsiga vägar.

    Jag brukar också hitta en hel del kantareller i klassiska Karl Johan-marker, dvs sån där kal och barrig plantering (hmm... gran eller tall??). Där man får huka sig och akta sig för utstickande pinnar, där man alltid får hela ansiktet fullt av spindelväv, och där man får slå sig fram... Inte så kul marker, men det är det ju värt om man hittar svamp!

  • Pirella

    Öyvind: Ja, såklart! Det är ju människans natur!
    Jag har blivit dålig på kantareller de senaste åren, men nu verkar jag komma igen lite. Det enda minuset är att "mina" kantarellmarker är fullproppade med vildsvin... Måste erkänna att jag är skapligt skitnödig när jag strosar omkring där.

    För svampintresserade kan jag tipsa om Svampguiden:

    www.svampguiden.com/default.asp

    Där finns svamprapporter (man kan göra en avancerad sökning och välja sitt eget landskap), databas, tips & råd, forum och en massa mer. Bra sida för den som gillar att plocka svamp.
    En eller två halvsura gubbar finns där också,. men de behöver säkert en liten knäpp på näsan. Tycker iallafall jag!

  • Öyvind

    Ja dom här vildsvinen är en tuff konkurrent.
    Min favorit svamp är blek taggsvamp prova den?.!!
    Den är Super ..
    Godare än kanntisen tycker jag.

  • Pirella

    Jodå, jag gillar också blek taggsvamp. Inte fel alls.
    Alltså - kantareller är goda... Men det finns ju så MYCKET MER!
    Jag älskar Karl Johan, blomkålssvamp, trattisar, svart trumpet,rödgul trumpet, fårticka...

    Skogen är fullproppad! Om man är intresserad av annat är kantareller, förstås.

  • Öyvind

    Nu kommer snart fjällig bläcksvamp på alla förskolor och golfbanor Parker mm

    Ska palla som fan i höst!!!!!!!!!!!

  • Eelle

    finns på ganska många ställen, men mest bland bladskog..typ där de är börk o gräs.. men kan även finnas vid barrträd runt stenar mm.. kolla på du.

  • Kramos

    Ja vi hittade faktiskt. LITE, ska väl tilläggas men det räckte iallafall till kvällsmackorna Men jag ger inte upp, får se om jag kan bege mig ut i skogarna till helgen.

    Det var blandad skog... O det fanns massor med fina lingon som vi oxå passade på att plocka. Svärmor gick runt o åt blåbär i hopp om att bli yngre

  • Pirella

    Kramos - Var bor du? Har du kollat in Svampguiden?
    Det är rätt torrt i markerna i stora delar av Sverige nu, så det kan hända att det inte finns så värst mycket i dina trakter nu.

    Jag var ute i ett par timmar igår och hittade ett par liter kantareller. Men jag hade hjärtat i halsgropen pga alla vildsvin, och till råga på allt så gick jag vilse! Det brukar jag iofs göra...

  • Kramos

    Jag bor nära Halle- och Hunneberg i Västra Götaland. O där ska det ju finnas svamp enligt alla, de plockat flera liter... Men jag hittar alltid bara trattkantareller Svampguiden har jag inte hört talas om...

  • ingmaj55

    Det måste finnas fuktig grön mossa på marken. Ser du en glimt av guld lyfter du på mossan däromkring och ofta finns massor med kantareller under. Tänk sen på att kantarellerna oftast växer på samma ställe från år till år så när du väl hittat några fina ställer vet du vart du ska leta kommande år. Lycka till!Glad

  • klyban

    Södersluttande mark, genererar mer kantareller än annat, norrsluttande ger väldigt få kantareller.
    Kanter på vägar finns det alltid kantareller känns det som, men mer vanligt på grusvägar, eller asfalt av dålig kvalité.(Kvalitet= med inga är lite bärlager.)
    Björk och gräs kan generera en jävla massa kantareller, men även kan vara jobbiga att hitta, pga gula löv som lurar en hela tiden och speciellt i sol.
    Även att gräset är långt och gör man måste nästa stå på kantarellerna.
    Jag gillar plocka i blandskog, av björk och gran, då man mer kan se dom på håll.
    Men hittar dom överallt.

    Inte plockat så mycket i år, då jag plockade en jävla massa förra året.
    Men har blivit en del ändå.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Var finns de bästa Kantarellställena?