• FiaB

    Försäkringskassans byråkrati........

    Hej!
    Blev tvungen att avbryta min graviditet i Juli när jag var i vecka 19.
    Detta pga ett väldigt stort ryggmärgsbråck och tecken till vattenskalle.
    Jag skulle ha legat kvar på min gamla SGI eftersom min yngsta dotter var yngre än 1år9mån.när jag blev gravid.

    Kommer jag att halka ner på 0 om vi väljer att försöka bli gravida igen?
    Jag är för närvarande sjukskriven eftersom jag brutit armen och den läkt fel. Hoppas nu få operera den i november men har därefter inget fast jobb att gå till.

    Ångest att det ska handla om ekonomi ifall vi kan försöka igen eller inte........

  • Svar på tråden Försäkringskassans byråkrati........
  • cloudberry79

    Jättesvårt att svara på, den var nog för individuell.. Har du pratat med handläggarna på FK? Det är ju bara föräldrapenningen som är skyddad med 1 år och 9 månader grejen, inte SGIn, den måste man ju skydda genom att ha 5 dagar med ersättning/jobb efter barnets ettårsdag. Krångligt.


    Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • vittis

    Hej! har lite samma problem som du, jag förlorade min dotter i magen när jag va i v 34. jag skulle ha gått på min gamla SGI, jag ringde försäkringskassab och frågade om jag blir gravid igen kan jag få på min gamla SGI ändå med tanke på vad som har hänt. Vad tror du hon sa.....NEJ såklart. Dom sparkar på en fasten man ligger ner.
    Vad skulle det göra allvarligt talat om vi kunde få gå på våran gamla SGI?

  • Mijjo

    Vaddå ? men jag har ju också kollat med FK ! till mig svarade dom att eftersom man blivit gravid inom 1 år 9 mån efter det större barnet som dom räknade ut en högre SGI på, så får man behålla det högre SGI.Mitt högre är räknat på min son född 04,har en flicka född 06 alltså inom gränsen för 1,9 år..nu var jag ju gravid i igen inom deras 1,9 års gräns,fast vi förlorade henne i v 34, då svarde dom på FK att det skulle inte spela nån roll ,utan det som räknades var graviditeten,att jag sedan inte valde att ta ut mina 29 dagars föräldraledighet som man har rätt till hade inte med saken att göra.Alltså som jag fick till svar var att OM vi påbörjar en graviditet inom 1,9 år igen så skall det gamla högre uträkningen gälla. Ett långt svar och kanske lite svamligt...

  • RebeccaR
    Mijjo skrev 2007-09-01 20:28:15 följande:
    Vaddå ? men jag har ju också kollat med FK ! till mig svarade dom att eftersom man blivit gravid inom 1 år 9 mån efter det större barnet som dom räknade ut en högre SGI på, så får man behålla det högre SGI.Mitt högre är räknat på min son född 04,har en flicka född 06 alltså inom gränsen för 1,9 år..nu var jag ju gravid i igen inom deras 1,9 års gräns,fast vi förlorade henne i v 34, då svarde dom på FK att det skulle inte spela nån roll ,utan det som räknades var graviditeten,att jag sedan inte valde att ta ut mina 29 dagars föräldraledighet som man har rätt till hade inte med saken att göra.Alltså som jag fick till svar var att OM vi påbörjar en graviditet inom 1,9 år igen så skall det gamla högre uträkningen gälla. Ett långt svar och kanske lite svamligt...
    TS fick ju avbryta sin graviditet i v 19 och man är ju inte berättigad föräldrapenning förns efter v 28 (eftersom man i Sverige inte räknas som barn innan det ) Kan ju ha nått med det att göra då det var lite olika svar här?
    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
  • FiaB

    Tack för alla svar.
    Blir nog tvungen att krypa till korset (i detta fallet FK!!!) och fråga vad som gäller. Har tyvärr inga stora förhoppningar.......

  • Mijjo

    RebeccaR: ja kanske kan det vara förklaringen,, jag tänkte faktiskt inte så långt att det är över v 28 som "räknas", för mig är det ett barn i v 19 !

  • RebeccaR
    Mijjo skrev 2007-09-02 11:06:18 följande:
    RebeccaR: ja kanske kan det vara förklaringen,, jag tänkte faktiskt inte så långt att det är över v 28 som "räknas", för mig är det ett barn i v 19 !
    Ja det är det för mig med. Men vi har ju lite konstiga lagar i Sverige kan man tycka!
    Rebecca med ängeln Aaron www.famronnquist.se
Svar på tråden Försäkringskassans byråkrati........