• tomcar1

    Älgfluga, vad är det för ett kryp ?

    Hej !
    Idag när jag har varit ute och gått med hunden i skogen, så har flera älgflugor satt sig på mig, men jag har dödat dem. Min man säger att de bits och att det gör jätteont. Att de tappar vingarna för att sedan söka upp något ställe att bitas på. Har någon blivit biten här av sådan fluga ? Gör det jätteont ? Är rädd att någon fluga ska krypa in under kläderna och bita mig.
    /tomcar1

  • Svar på tråden Älgfluga, vad är det för ett kryp ?
  • TheMilky

    Människor blir inte bitna av älgflugor. De kryper mest runt på en tills man hittar dem och klämmer ihjäl dem. Djur biter de dock.

  • LillTållon

    Älgflugorna tappar sina vingar när dom landar, så det går inte att vifta bort dom! Döm kan bitas, men jag tror det är ganska ovanligt! Däremot så när dom landar så söker dom en plats att sätta sina ägg på! Och om du vill ha ett tips på hur man håller dom borta dom äckliga kräken, så sätt en ljus duk, eller mössa på huvudet! Dom söker sig nämligen till sådant som är mörkt! Älgen är ju det så!:)

  • tomcar1

    TheMilky...okej, men jag har hört att folk har blivit bitna. Det var min man som berättade om en svåger tillhonom, som är jägare och hade blivit biten för flera år sedan och det blev svullet och rött.
    De har en jädra fart iallafall när de kryper. Svårt att få tag på dem och klämma ihjäl dom.
    /tomcar1

  • LillTållon
    TheMilky skrev 2007-09-26 17:28:57 följande:
    Människor blir inte bitna av älgflugor. De kryper mest runt på en tills man hittar dem och klämmer ihjäl dem. Djur biter de dock.
    De kan även bita människor! Det gör dom senare på hösten!
  • tomcar1

    Lilltållon...okej, vad bra. Ska föröska tänka på det, för jag tycker de ser lite "otäcka" och bitsugna ut : )

  • isisisis

    Heter de inte Älglus?

    Jag får alltid såna på mig när jag varit och plockat svamp.
    De är svåra att ta bort.Man kan inte bara vifta bort dem.'
    De sitter kvar.
    Ibland ett´par dagar fast man duschat!
    Gillar dem inte!

  • tomcar1

    isisisis...letade på nätet och de heter visst även älglus. Tycker också att de är äckliga. Men känner man dem inte på kroppen om de kan sitta kvar i flera dagar ?
    /tomcar1

  • LillTållon

    Älgflugorna överlever fasst du sätter kläderna i bykmaskin å tvättar i 60 grader! Men i bastun dör dom!
    I allafall här i finland heter det älgFLUGA!

  • tomcar1

    Lilltållon...ja, man kan säga både älfluga och älglus. De verkar vara väldigt envisa då, eftersom de klarar ett helt tvättprogram !! Fy vale !

Svar på tråden Älgfluga, vad är det för ett kryp ?