• Maskinisten

    Censur, kommentera gärna!!!

    Hej.
    I mitt jobb har jag under hälften av mitt arbetsverksamma liv min bostad ombord. Nyligen fick vi internet ombord, något som uppskattas väldeliga. Det finns två nätverk ombord, ett för dom verktyg som behövs för yrkesutövningen och ett fritidsnätverk som är till för besättningens välmående. Det är fritidsnätverket som berörs i vidare text.
    Så kommer dråpslaget, det begränsas. Ok, det är en fin tanke att hindra spridning av tex porr och nasistisk propaganda, men till vilket pris. Inte skall väll själva andemeningen i demokratins grundstenar äventyras, andemeningen i tryckfrihetsförordningen och ytrandefrihetsgrundlagen är ju just emot begränsning av informationsflöde, och dessa två bör väll fungera som fasit för vad hållning att ha i den frågan.
    Inte skall väll en arbetsgivare välja vad som är den enskilde arbetstagarens åsikt, eller var och hur han/hon väljer att förskansa sig denna. Det är ju att omyndigförklara vuxna människor, myndig person skall väll ändån kunna fritt välja vad information som är av intresse samt var att finna denna.
    Det blir litet extra klurit att klaga, då det inte är ett självklart privilegium för folket ombord, utan en trivselgrej som rederiet bjuder på.

    Mina internet vanor i ämnen som kan uppfattas störande är tämligen ringa.

    Vad hadde ni gjort i denna situation?

    Kommentera gärna!

    Tack på förhand!!! / G

  • Svar på tråden Censur, kommentera gärna!!!
  • Kristina E

    Det låter vansinnigt att ni inte får gå in på vilka sidor ni vill när ni inte arbetar. Är det inte det som är tanken med att ha två separata nät? Annars räcker det ju med ett. Jag tror inte heller att merparten av folk är inte på stötande sidor, men den personliga känslan av frihet blir i ett sånt här fall helt överkörd. Frågan är om man verkligen får göra så här?

  • cerena

    Pratar du om någon färja ? Det förekommer nämnligwen sexhandel ombord mot en dels vilja vilket jag anser vara lite viktigare än din begränsade frihet att surfa vart fan du behagar.

  • appapp2

    Så länge ni inte betalar för tjänsten utan det är en service från arbetsgivaren, har jag svårt att se att ni kan göra något, mer än att påtala problemet.
    Det är naturligtvis inte som Kristina säger "vansinnigt", eftersom nät/abbonemangsägaren säkerligen kan hållas ansvarig för nedladdade piratsaker, barnporr etc.
    Yttrandefrihet handlar inte om att tvingas tillhandahålla all tillgänglig information gratis.

  • Maskinisten
    appapp2 skrev 2007-10-02 12:33:58 följande:
    Så länge ni inte betalar för tjänsten utan det är en service från arbetsgivaren, har jag svårt att se att ni kan göra något, mer än att påtala problemet.Det är naturligtvis inte som Kristina säger "vansinnigt", eftersom nät/abbonemangsägaren säkerligen kan hållas ansvarig för nedladdade piratsaker, barnporr etc.Yttrandefrihet handlar inte om att tvingas tillhandahålla all tillgänglig information gratis.
    [/citat]

    Nej verken ytrandefrihetsgrundlagen eller Tryckfrihetsförordningen handlar inte om att tillhandahålla något gratis, dom är till för att säkra den enskilda medborgarens rätt att göra sin röst hörd.
    Nätoperatören hålls aldrig ansvarig för användarens gärning, lika lite som låt säga ett lisingbilbolag hålls ansvarig för en förares trafikförseelse...

    Sparandet av bilder och eller text som visas på en vanlig öppen internet sida tror jag är en obrotslig handling, såvidare man ej så att säga visar vidare å därmed kanske kränker upphovsrätten. Porr är inte regelvidrigt, kanske moralvidrigt men inte ilegalt.
    Säkert är det någon eller några sjömän som syslade med det, men det är bara naivt att tro det inte förekommer överallt.

    Publisering av barnporr är en krimminell handling, å det tycker jag är rätt, anser förövrigt att det borde vara lag på att raportera så fort man kommer i kontakt med detta.
    cerena skrev 2007-10-01 22:19:00 följande:
    [citat]
    Pratar du om någon färja ? Det förekommer nämnligwen sexhandel ombord mot en dels vilja vilket jag anser vara lite viktigare än din begränsade frihet att surfa vart fan du behagar.
    Det förekommer sexhandel i tex. stockholm ochså, skall man då begränsa alla Stockholmares internet? Och vidare kan ju en telefon användas i stiftan till kopleri, skall vi då begränsa vart man får ringa?
    Jag är ochså mot sexhandel eller trafiking som jag gissar du menar, men det vart ju inte det frågan handla om.
  • Kristina E
    appapp2 skrev 2007-10-02 12:33:58 följande:
    Så länge ni inte betalar för tjänsten utan det är en service från arbetsgivaren, har jag svårt att se att ni kan göra något, mer än att påtala problemet.Det är naturligtvis inte som Kristina säger "vansinnigt", eftersom nät/abbonemangsägaren säkerligen kan hållas ansvarig för nedladdade piratsaker, barnporr etc.Yttrandefrihet handlar inte om att tvingas tillhandahålla all tillgänglig information gratis.
    Jag får backa på det. Du har rätt. Med min begränsade kunskap om anslutningar och abonnemang hade jag inte en tanke på att det inte är den enskilde användaren som står ansvarig för de sidor man är inne på. Gäller samma på alla arbetsplatser? Är det arbetsgivaren som kan hållas ansvarig om personalen är inne på olämpliga sidor?
  • appapp2

    Bra fråga, med tanke på att till exempel barnporr och hot sparas i brandväggar och liknande är det ju inte otänkbart.
    På arbetsplatser får man väl se internet som ett arbetsredskap och att då blocka uppenbart icke-relaterade sidor (flashback, porr, pirat) måste man väl respektera. Det kan dessutom vara kränkande för medarbetare om nån sitter och visar porr för alla.

    I det specifika fallet är det kanske svårare att skaffa ett eget abbonemang, men som man säger, "skåda inte given häst i munnen"...

  • Ulltand

    Jag tycker som du TS, det är principiellt fel att blockera nätet på det viset. Ett sluttande plan om man så vill.  Det som är olagligt material är det upp till polisen att blockera i så fall samt att det är användaren som har fullt ansvar för vad den gör på nätet.  I vissa fall blockerar man kanske sidor av säkerhetsskäl (virus etc) och det får man ju acceptera.

Svar på tråden Censur, kommentera gärna!!!