• Applemum

    Stockholmstips för småbarn

    Hej alla aktiva föräldrar som liksom jag får hjärnsläpp just när man ska komma på en barnvagnsvänligt fik. Eller bra restauranger... bra bibliotek, barnpysselrum...
    Till tråden önskas oxå tillfälliga tips som bra utställningar för barn etc etc.

    Vilken öppen förskola är bäst?
    Vilken barnvagnbio är bäst?
    Vilken lekpark?
    etc etc....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-08 23:01:23:
    Barnvagnsvänliga cafeer akut på önskelistan!!!

  • Svar på tråden Stockholmstips för småbarn
  • Applemum

    Rum för barn i Kulturhuset
    Toppen med olika avdelningar... En "inhägnad" med soffa å lekavdelning... Kommer nog hänga endel själv där med min ettåring å nyfödda... Toppen att roa storebror å samtidigt amma lillan!

  • solida

    Caféer i köpcentrum och gallerior brukar ha bra med plats för barnvagnar. Annars brukar det väl gå att knöka in nån vagn på de flesta ställen, men man kanske inte kan komma med 5-6 vagnar... Kulturhuset är ju bra också, cafét där.

  • Roslagen123

    Caféer: Thelins på Odengatan (strax nedanför Stadsbiblioteket) har plats för barnvagnar.
    Restauranger/cafér i muséer, tex moderna & historiska (man behöver inte betala inträde & det är luftigt, lugnt o skönt på vardagar.

  • snart tre

    Jag tipsar om ROOM (www.room.se) - en stor inrednings/möbelbutik på Kungsholmen som har ett jättemysigt lunch/fikaställe som är barnvänligt. Där är vi ofta!

    Rum för Barn på Kulturhuset är jättebra, men det brukar vara knökfullt så var där när de öppnar.

    Det finns flera bra lekparker. Mina favoriter är Humlegården (nås via Stureplan), Vasaparken (mellan Odenplan och S:t Eriksplan och Kronobergsparken (invid Fridhemsplan). Alla nås enkelt med t-bana/buss eller efter en promenad från city.

    Överlag är det trevligare ute i stadsdelarna än inne i city, särskilt om man har barn.

    Rekommenderar också Spårvägsmuséet (www.sparvagsmuseet.se) på Söder där barn kan klättra in och ut ur gamla spårvagnar, bussar och tåg, leka med fina Briotåg och rita och åka ett minitåg runt utställningshallen. Ett litet café finns också. Mycket barnvänligt och oerhört uppskattat av knottarna. Min son blev helt till sig


  • mujk

    Nu bor jag i Nacka, men Sickla köpcentrum nås lätt med SAltsjöbanan från Slussen. Det är jättebra för barn. I "gamla" köpcentrumet är Waynes coffee toppen - de har hur många barnstolar som helst och är jättetrevliga. är finns också amningsrum med micro. Dieselverkstan där är toppen också. har även barnvagnsbio. Och i biblioteket på Dieselverkstan finns kuddrum, hängmatta och annat trevligt för de små. Dieselverkstan har även vissa aktiviteter typ babyrytmik vissa dagar o tider. Numera har även Andys lekland öppnat i Sickla med ett annat Waynes intill, men har inte varit där ännu.

    Annars brukar vi vara på Söder. Parkleken i Blecktornsparken älskar min dotter för de har djur - grisar, kaniner och får. Toppen! Buss 76 från Tjärhovsplan går direkt dit.

    Gillar också museer typ Moderna. Stadsmuset har tydligen också nåt trevligt barnrum. och musikmuseet!!!

Svar på tråden Stockholmstips för småbarn