• jannej

    Djävluls/satansdyrkare

    Finns de och vad tycker ni om dessa individer?

  • Svar på tråden Djävluls/satansdyrkare
  • Freiya

    klart att dom finns, precis som att det finns kristna. men satanister och djävulsdyrkare är inte samma sak. men det orkar jag inte gå in på nu, haha.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • fru kost

    såklart de finns. Men sålänge de inte gör andra människor ngt ont så stör de inte mig iaf :)
    Själv tycker jag det är märkligt att dyrka ngn hur som helst- sen om man dyrkar en gud eller djävul, det kvittar. Skumt är det iaf

  • Ankissen

    Jag tycker de är skumma. Jag får inte ihop det där med att dyrka hat och sånt som satan står för och samtidigt säga sig älska sitt barn/sin familj, om man nu gör det vill säga...


    Mamma till världens sötaste Elliot
  • Liten Björn
    Ankissen skrev 2007-10-07 19:05:17 följande:
    Jag tycker de är skumma. Jag får inte ihop det där med att dyrka hat och sånt som satan står för och samtidigt säga sig älska sitt barn/sin familj, om man nu gör det vill säga...
    Har fått det förklarat för mig en gång för länge sedan. Tror det var något i stil med att satanister bara värnar om sin familj och vad som är bra för den. Svältande barn i afrika eller andra människor över huvud taget skiter man högaktningsfullt i. En form av avancerad egofilosofi snarare än en religion.
  • Legewiel

    Satanister är inte djävulsdyrkare, var snälla och klumpa inte ihop dem i en och samma grupp. Det räcker med att media sprider vilseledande information. Satanister tror på individualism istället för på en Gud.

    Och nej, jag är varkendera, men rätt ska vara rätt. Kort om båda från Wikipedia:

    [b]Satanist:[/b]
    "Sedan 1960-talet har en modern form av satanism uppstått där utövarna kallar sig satanister och förespråkar en utpräglad form av individualism där den egna personen är i fokus. I motsats till traditionell religion underkastar sig en satanist enligt denna fåra inte någon högre metafysisk makt, vilket medför att man också har en moral som inte grundar sig i religiösa auktoriteter och närmast kan beskrivas som etisk egoism."

    [b]Djävulsdyrkare:[/b]
    "Begreppet djävulsdyrkare syftar i regel till människor som dyrkar djävulen i den kristna mytologin. Inte sällan tillskrivs attribut som har starka drag från fiktiva berättelser i böcker och filmer men som saknar egentliga historiska belägg.
    Typiska karaktärsdrag som tillskrivs djävulsdyrkan genom media eller allmän uppfattning och fiktiva verk brukar vara:
    * Svarta mässan - En parodi på den kristna mässan som satanister säges fira. Det främsta syftet skall vara vanhelgandet av Kristi kött i form av en oblat. Även animala såväl som mänskliga offer samt sexorgier skall i vissa versioner förekomma.
    * Svart magi - Användande av svart, mörk eller destruktiv magi är inte ovanligt att sammankopplas med djävulsdyrkan. Ofta drar massmedia eller berättare in svarta vaxljus, mässande på latin samt baklängesläsning av bibliska verser."

  • silhuett

    Jag förstår inte riktigt varför man väljer att dyrka den onda, när det finns valet att dyrka den goda eller den onda.
    I den kristna tron är ju även djävulen den som "förlorar" i slutändan, så det förbryllar mig också lite att man väljer att dyrka honom

    Utöver dessa funderingar så stör jag mig inte så mycket på djävuldyrkare.

  • fru kost

    Men jag tror inte en satanist tror på vad som står i bibeln ;) Jag tror inte de tror på att satans förlorar. För dessa måste ju det onda vara det som är bra?

    Familjen Taylor skrev 2007-10-07 19:18:35 följande:


    Jag förstår inte riktigt varför man väljer att dyrka den onda, när det finns valet att dyrka den goda eller den onda. I den kristna tron är ju även djävulen den som "förlorar" i slutändan, så det förbryllar mig också lite att man väljer att dyrka honom Utöver dessa funderingar så stör jag mig inte så mycket på djävuldyrkare.
  • silhuett

    fru kost skrev 2007-10-07 19:22:01 följande:


    Men jag tror inte en satanist tror på vad som står i bibeln ;) Jag tror inte de tror på att satans förlorar. För dessa måste ju det onda vara det som är bra?Familjen Taylor skrev 2007-10-07 19:18:35 följande:
    Nej kanske inte Men hur kan man tycka att det onda är bättre än det goda? *lite förvirrad*
Svar på tråden Djävluls/satansdyrkare