• FruMansour

Vad anser DU vara en oseriös hunduppfödare?

Hör ofta talas om oseriösa uppfödare, men vad anser du kännetecknar begreppet?

• Svar på tråden Vad anser DU vara en oseriös hunduppfödare?
  • Ofeliaa

Sedan en till sak...vart tar alla defekta valpar vägen som blir födda i en skk kennel?

Det är inte ofta man ser att dom säljs till reducerat pris?
    Är det skam att inte kunna stå för det?

Jag kan ge all min kärlek till min hundar men att ge kärlek till tex, 17 hundar tror jag inte på, då blir dom verkligen en produkt och inte en familjemedlem.

Jag tycker att dagens låginkomsttagare/ barnfamiljer har ju inte så hög ekonomi men säkert väldigt mycket kärlek att ge till en hund, så varför ska man inte ge dom en chans tex?

Idag tycker jag att renrasiga hundar har mer eller mindre blivit någonsorts status symbol likasom bilar.

• Dag o natt

Amatörer som har dålig koll.

En dålig uppfödare är en uppfödare som avlar blandraser, eller inte det bästa tänkbara när det gäller renraser. Har ingen koll på ärftliga sjukdommar, mentala brister eller anlagsbärare av olika svagheter hos föräldradjuren (samt mor-o farföräldrar) En dålig uppfödare säljer valpar över nätet via mail och till helt okända personer(man bör lära känna de som ska köpa valp). Det finns inga papper (skk-reg, vaccination, vet-bes, försäkring osv). Kontakten bryts efter valpköpet och den dåliga uppfödaren har ingen som helst aning om hur framtiden för valparna blir.

• Ofeliaa

Dag o natt skrev 2007-10-24 00:12:12 följande:

Amatörer som har dålig koll. En dålig uppfödare är en uppfödare som avlar blandraser, eller inte det bästa tänkbara när det gäller renraser. Har ingen koll på ärftliga sjukdommar, mentala brister eller anlagsbärare av olika svagheter hos föräldradjuren (samt mor-o farföräldrar) En dålig uppfödare säljer valpar över nätet via mail och till helt okända personer(man bör lära känna de som ska köpa valp). Det finns inga papper (skk-reg, vaccination, vet-bes, försäkring osv). Kontakten bryts efter valpköpet och den dåliga uppfödaren har ingen som helst aning om hur framtiden för valparna blir.
    Om en hund har papper ifrån BLANDIS då?
    Räknar det som seriöst i dina ögon?
  • MrsK

Jag tycker de där om oseriösa uppfödare är svårt.
    De kan varigera en hel del...
    Visst en uppfödare ska vet om sin ras och göra alla dom undersökningarna som rasen kräver. Även välja hem noga till varje valp. Inte ta så många kullar per år, för då blir de mer fabrik av de hela. Åh så klart märkning vacc och besiktning.

Jag har en underbar bladras och skulle inte byta henne för allt smör i småland.
    Hon är lika mycket hund endå fast hon är 3 vägskorsning.

Jag själv är lite mot medveten avel på blandraser pga att de födds så många "fel" blandade hundar och oftast av oseriösa uppfödare.

De jag kan säga är även att Ofeliaa har rätt på en sak och de är tyvärr att ras hundar har blivit en status symbol.
    Åh de finns många barnfamiljer som har de hjärta en hund kräver, men kanske inte har den ekonomin...
    Åh ingen kan säga till mig att BARA för att man inte har råd att kasta ut 8000-20000kr för en renrasig hund ska man inte ha hund.
    Jag har inte dom pengarna, men så fort de har varit nå fel på min hund har hon fått den vården som hon behöver.
    Så jag kan förstå varför de har blivit mer medveten Blandras avel... Tror de har mycket med att även familjer ska ha råd...

De som jag tycker uppfödare ren el blandras ska tänka på de är att noga välja hemmen till sina valpar. En del tar första bästa bara för att blir av med valpar.

MrsK
  • Ofeliaa

Ja tyvärr finns det knasiga pengagiriga människor överallt som inte tänker på hundens bästa utan plånboken.
    Jag levererar mina valpar...
    Valparna levereras:

Avmaskade 2 ggr

Vaccinerade

Veterinärbesiktigad

ID-märkta enligt lag

Registrerade i Blandis Hundregister

Dolda Fel försäkrade i 3 år

Alla våra valpar registreras i Blandis Hundregister.
    Blandis är en av de tre (SHK,SKK) registerhållarna som är godkända av Jordbruksverket.

Vid försäljning av valp så använder vi oss av Blandis köpeavtal och med varje valp medföljer ett släktledsbevis ifrån Blandis.
    Ägarregistreringen (enligt lag) till Jordbruksverket, särskild blankett ifylles hemma hos oss vid försäljningstillfället av en valp/hund.

Hur blir jag klassad nu då?

• Ofeliaa
    Ofeliaa skrev 2007-10-24 01:08:36 följande:
    Ja tyvärr finns det knasiga pengagiriga människor överallt som inte tänker på hundens bästa utan plånboken.Jag levererar mina valpar...Valparna levereras:Avmaskade 2 ggrVaccineradeVeterinärbesiktigadID-märkta enligt lagRegistrerade i Blandis HundregisterDolda Fel försäkrade i 3 år************************************Alla våra valpar registreras i Blandis Hundregister. Blandis är en av de tre (SHK,SKK) registerhållarna som är godkända av Jordbruksverket.Vid försäljning av valp så använder vi oss av Blandis köpeavtal och med varje valp medföljer ett släktledsbevis ifrån Blandis.Ägarregistreringen (enligt lag) till Jordbruksverket, särskild blankett ifylles hemma hos oss vid försäljningstillfället av en valp/hund.Hur blir jag klassad nu då?
    Glömde en sak....
    Köpte en renrasig kinestik här förra året, lilla Nova vart 4 mån gammal innan jag fick avliva henne pga kraftigt förstorad matstrupe, fick rätt hos Allmänna reklamationsnämden att hon skulle betala tillbaka pengarna samt kostnaden för veterinärbehandlingarna, tog kontakt med advokat och till svar fick jag att det gällde för lite pengar för att kunna stämma henne, här står jag idag med "skägget i brevlådan" och inte kan göra någonting, denna kvinna vart av med sina hundar men fick tillbaka dom genom Länsstyrelsen fast hon hade tagit minst 5 kullar på 5 löp, är det seriöst?????
  • stjärnströssel
    Ofeliaa skrev 2007-10-23 23:59:49 följande:
    Sedan en till sak...vart tar alla defekta valpar vägen som blir födda i en skk kennel?Det är inte ofta man ser att dom säljs till reducerat pris?Är det skam att inte kunna stå för det?Jag kan ge all min kärlek till min hundar men att ge kärlek till tex, 17 hundar tror jag inte på, då blir dom verkligen en produkt och inte en familjemedlem.Jag tycker att dagens låginkomsttagare/ barnfamiljer har ju inte så hög ekonomi men säkert väldigt mycket kärlek att ge till en hund, så varför ska man inte ge dom en chans tex?Idag tycker jag att renrasiga hundar har mer eller mindre blivit någonsorts status symbol likasom bilar.
    nej..det är en deffekt..med andra ord något som gör att du ev inte kan andvända hunden till det du ville! tycker inte det är fel.men att slumpa bort blandraser el hundar billigt utan andra krav tycker jag är fel.
    stolt mamma till söta fröken Tyra
  • stjärnströssel

vad betalar man i sprongavgift för en blandis?*nyfiken*

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • FruMansour
    Rottis77 skrev 2007-10-23 21:02:23 följande:
    Behöver ju inte betyda det, min rottis hane kommer från en oseriös uppfödare, han hade sina baksporrar kvar, va inte id märkt, inte veterinärbesiktad, va uppfödda i en hästbox i deras stall och aldrig varit utanför den när han hämtades 8 veckor gammal, men han är världens underbaraste hund, tävlar i elit lydnad, högre spår, är tjänstehund, bra MH och korning, fria höfter och armbågar, så jag hade ju tur i alla fall.
    Jag håller med... Min hund kommer också från en, enligt de flesta här inne, oseriös uppfödare.

Hon var också noga när hon valde pappa till valparna.
    Har reggat och besiktat och chippat avmaskat osv.

Jag fick med ett stort valppaket innehållandes, 3kg märkes foder, väska i samma märke, leksak, filt, papper om försäkringar, koppel och halsband. Sen ett utförligt köpekontrakt där hon berättar att hon vill kunna kolla upp valparna och dessutom ha första tjing om valpen sen ska säljas och basic skötselråd.
    Man kunde ta valpen på avbetalning om man ville men då fick man inga papper på hunden förrän man betalat klart. På kontraktet står allt gällande avbetalningen också.

Men jag har en fin valp och det har kommit fina valpar ifrån henne tidigare också.

Men har varit kul att läsa vad folk anser vara oseriöst... är så olika...
  • Dag o natt
    Ofeliaa skrev 2007-10-24 00:26:00 följande:
    Dag o natt skrev 2007-10-24 00:12:12 följande:
    Om en hund har papper ifrån BLANDIS då?Räknar det som seriöst i dina ögon?
    Jag tycker aldrig att en blandras avel är seriös. Undantag om man har som mål att få fram en ny ras och söker speciella egenskaper. Men väger dit är oerhört lång och kräver inte mindre än 200 hundar i olika för att någorlunda hitta fram en standard som håller.

(Jag tycker inte illa om blandrashundar i sig! Bara om aveln)
Svar på tråden Vad anser DU vara en oseriös hunduppfödare?