• Amazina

    Väldigt kort lutealfas!!! Skulle vilja ha råd av någon kunnig!

    Jag och min man försöker bli gravida sedan i somras. De senaste två månaderna har jag gjort ägglossningstest som visat att jag har en ganska kort lutealfas. Själva mensen kommer redan efter 11 dagar men jag börjar egentligen småblöda redan vid dag 6 el 7.

    Jag har försökt läsa på ang detta och vad jag har förstått går meningarna isär. Vissa anser att det kan vara svårare att bli gravid eftersom ägget aldrig får någon egentlig chans att fästa innan mensen kommer. Att mensen kommer beror tydligen på att progesteronhalten i blodet sjunker och att man genom bla sprutor kan hindra detta själv.

    Jag är av och till riktigt riktigt ledsen för att vi inte lyckas bli gravida även om jag vet att man ibland kan försöka väldigt länge innan man lyckas. 6 månader är ju egentligen "normal" försökstid. Samtidigt känns det som att vi riskerar att försöka i oändlighet om alla stackars befruktade ägg hur som helst spolas bort av tant röd.

    Jag skulle vara otroligt tacksam om ni pålästa ville ge er synpunkt på det hela. Jag har bokat in en tid hos min gynekolog för säkerhets skull i nästa vecka, men jag vet inte vilka möjligheter hon har att hjälpa mig.

    Tusen tack på förhand! Från en som börjar bli lite orolig...

  • Svar på tråden Väldigt kort lutealfas!!! Skulle vilja ha råd av någon kunnig!
  • Missne

    JAg har också kort lutealfas, oftast 10 dagar. Ja har försökt snart tre år att bli gravid och har väl mina funderingar om lutealfasen kan vara problemet. Ja har gjort utredning men de har inte sagt att det kan vara problemet. En månad fick jag testa med progesteronvaiatorer. Det lyckades inte men vad är en månads försök egentligen? Man kan ju inte säga att det inte är det som är felet iallafall. Men vaiatorer är ju rätt kladdigt + at det var dyrt (ca 900kr för en månad)+ att det fördröjde mensen rejält. Jag fick inte mensen förrän jag slutade. Skriv gärna och berätta vad du fick för svar av din gyn..... Det är alltid intressant att höra.

  • Amazina
    Missne skrev 2007-10-29 22:59:48 följande:
    JAg har också kort lutealfas, oftast 10 dagar. Ja har försökt snart tre år att bli gravid och har väl mina funderingar om lutealfasen kan vara problemet. Ja har gjort utredning men de har inte sagt att det kan vara problemet. En månad fick jag testa med progesteronvaiatorer. Det lyckades inte men vad är en månads försök egentligen? Man kan ju inte säga att det inte är det som är felet iallafall. Men vaiatorer är ju rätt kladdigt + at det var dyrt (ca 900kr för en månad)+ att det fördröjde mensen rejält. Jag fick inte mensen förrän jag slutade. Skriv gärna och berätta vad du fick för svar av din gyn..... Det är alltid intressant att höra.
    Hej! Tack för ditt svar! Vet du något om progesteronsprutorna?
  • Amazina

    Ingen mer som är duktig på lutealfaser i allmänhet och hormoner i synnerhet?

  • jenlon

    Hej,

    Tror att vi kanske setts på någon annan tråd angående detta? Jag har också kort lutealfas, 11 dagar (får alltså mens på dag 12 efter ÄL) och har spotting från dag 9. Var hos gyn förra veckan och han menade att det vanligaste skälet till spotting, kort lutealfas och kort menscykel(som jag har)är slemhinnerester som blir kvar och börjar blöda av tidigt månad efter månad. Det kan också bero på att man inte ägglossar ordentligt, att sjäva ÄL är svag vilket gör att follikeln är för liten när den brister och då kan ägget inte befruktas. Detta kan i sin tur orsaka progesteronbrist. Alltså kan det ställa till det när det gäller att bli gravid. Jag fick utskrivet primolut nor att ta den här menscykeln för att "rensa ut" eventuella rester och starta från scratch. Problemet är bara att jag läste i FASS att detta ska tas med största försiktighet om man haft klåda med leverpåverkan under tidigare graviditeter, vilket jag har haft. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag fick också utskrivet Pergo för att puffa på ÄL (jag har ÄL, kollar med ÄL-tester och tempar). Han menade att de här två grejerna var det man kan testa med först. Om jag inte blivit gravid inom tre månader ska vi kolla hormoner och äggblåsetillväxt. Vet ännu ej hur jag ska göra med pergon heller.

    Den här månaden fick jag en lite mer normal menscykel på 25 dagar och endast ytterst lite spotting på dag 9, därefter inget. Kan bero på att jag åt hög dos av vitamin B6 efter ÄL, eller så har kroppen helt enkelt rensat ut själv förra månaden då min mens var oerhört kraftig och långvarig. Lutealfasen höll sig dock som vanligt på 11 dagar. Det tråkiga var att jag hoppats mycket den här månaden eftersom gyn på vul såg nåt som han trodde var en mycket tidig graviditet, men om det nu var det så hann iallafall inte min kropp uppfatta det...

    Långt blev detta, men det är skönt att man inte är ensam om det här, och intressant att höra vad andra fått för förklaringar och eventuell hjälp.

  • nuedetdax

    Spännande tråd,
    Jag har en cykel på 26 dagar och brukar få äl dag 12 och på vulet konstaterades det att ägget släppte dag 14 (inseminerades denna månad) brukar få mens dag 26 äl+12. Är det kanske där mitt problem ligger?
    Jag har tagit blodprover med det visade inte på nåt anmärkningsvärt. Äl har jag ju undrar vad som kan vara felet till att vi inte blir gravida??

  • Missne

    Nuedetdax: Som jag har hört så ska det inte vara några problem med 12 dagars lutealfas, så jag tror inte att det är där ditt problem ligger.

  • jenlon

    nuedetdax: Om du får mens på dag 12 efter ÄL så har du ju precis som jag en 11 dagars lutealfas. Min gyn menade att det var i underkant men inte BEHÖVER ställa till något. Det kan vara problem om ett befruktat ägg fäster efter ungefär en vecka att kroppen inte hinner producera tillräckligt med HCG för att stoppa nästa mens. Mitt problem är ju också att jag har spottings som börjar redan på dag 9 efter ÄL.

    Missne: Har de kollat ditt progesteronvärde för att se om du har ordentlig ägglossning? Det i sin tur kan ju orsaka progesteronbrist och då hjälper det ju inte med tillförsel av just det. Jag skulle också vilja prova med extra progesteron för att se om det kan göra någon skillnad, men har ännu inte fått ta hormonprover. Jag tempar dock och det ser ut som att jag har ägglossning iallafall.

  • Missne

    jenlon: Under utredningen så analyserade de progesteronhalten i blodprov. Det låg inom intervallet men i underkant. Tyvärr så togs nog provet på fel dag. De tog på dag 21 eftersom det skulle vara 7 dagar efter ÄL, men eftersom jag hade ÄL tidigare, dag 12, så blev ju det 9 dagar efter ÄL. Sen har jag ju min korta lutealfas också som gör att jag har mens dag 22-25 och då kanske progesteronhalten var på väg ner. När jag påpekade det så sade läkaren bara att visst kunde det vara så, men tyckte inte att jag behövde ta om provet. Därför fick jag testa med pergotime och pregnylspruta två cykler. Progesteron fick jag bara prova en månad. Nu väntar jag på IVF som troligen blir i januari om jag inte fått ordning på kroppen med akupunkturen Oj det blev långt...

Svar på tråden Väldigt kort lutealfas!!! Skulle vilja ha råd av någon kunnig!