• Trini

    lön för sjuksköterskor?

    Vad för Ni som är sjuksköterskor i lön? Hur trivs ni med art jobb? Funderar på att studera till sjuksköterska och vill gärna veta hur det är.

  • Svar på tråden lön för sjuksköterskor?
  • Kickilina

    Jag var klar 2004. Min ingångslön var då 16.800kr. Nu har jag 17.800kr, löneutvecklingen kommer dock inte vara lika stor varje år... På min arbetsplats får man mer första året efter introduktionskurs m.m. Jag arbetar i Gbg kanske jag ska tillägga.

    Jag trivs jättebra på min arbetsplats! Har inte ångrat en sekund att jag läste till sjuksköterska. Nästa år tänkte jag söka vidareutbildning.

    Lycka till!

  • Nickisa

    Jag har varit sjuksköterska i 10år och har nu 21800kr. Jag arbetar på kvinnokliniken och trivs jättebra. Ett varierande jobb eftersom vi har en vanlig avd, en akutintagsavd och gynakuten som vi cirkulerar på och i Oktober öppnar vi Stockholms första våldtäktscentrum, vilket gör att jag får ännu en arb.plats.

  • Trini

    Tack för informationen tjejer! En fråga till.. hur tyckte Ni utbildningen var? Var den svår?

  • Nickisa

    Jag är ingen pluggmänniska och tyckte att det var ganska mycket med studier, uppsatser och praktik, men det gick och jag är glad att jag gjorde det.

  • Annika gbg

    Är sjuksköterska inom geriatriken.....var färdig 2000 och har nu 19000 i lön. Trivs bra på mitt jobb, men tycker att lönen är usel! Kan dock inte tänka mig något annat jobb!!!

    Utbildningen var ganska tuff bitvis, men det var väldigt roligt att lära sig så många olika saker, praktisera på olika ställen!!! Men det blev mycket tentor och uppsatser att skriva!!!

  • NinaFina

    Är också syrra. Blev klar -96 och hade ingångslön då på 13.000! Tack och lov är det lite bättre idag. Jag har nu grundlön på 21.800 och med tillägg ligger jag på en lön runt 25.000. På den tiden jag gick tyckte jag utbildningen var jättebra. Mycket fysiologi och patofysiologi och läkemedel och omvårdnad och sånt som man har nytta av ute i jobbet. Idag när man har studenter så verkar utbildningen helflummig. En hel massa omvårdnadsteorier på härsen och tvärsen och en massa annat som man inte behöver när man väl kommer ut. Jag tror man är mer oförberedd som färdig syrra idag än när jag blev klar för 9 år sedan.

    Jag jobbar på en hjärtavdelning och trivs "sådär" just nu. Jag älskar verkligen att jobba med hjärtan som är det mest spännande som finns , men just nu är jag döless på allt "socialt" som man måste ordna också som är en stor del av vårt jobb. Kontakta distriktsköterskor, hemtjänst, kommunen och andra instanser som en patient kan tänkas ha hjälp av. *suck* Det är den stora nackdelen med jobbet. man tappar så mycket patientkontakt när man tvingas sitta i telefon nästan hela dagen. Men fö är det ett jätteroligt jobb!!!

  • Jenny S

    Jag var färdig -01.
    Började direkt på en Infektionsklinik i Sthlm. Hade då 16500:- Efter ett år flyttade vi till Skåneland och jag valde en Infektionsklinik igen.
    Har för närvarande strax över 20 000:- men löneförhandlingarna är på g så jag vet inte var denna lönen slutar. Inte allt för högt skulle jag tro.... .

    Utbildningen var kanon. Vi hade inte så värst mkt salstentor, men däremot så var det mkt hemtentor. Jag har aldrig läst så mkt i hela mitt liv!!! Pust!

    Vad jag reagerade på då och fortfarande gör är att det är så inriktat på forskning. Visst ska man kunna forska om man vill det som SSK. Men i första hand så går vi ju på golvet och tar hand om de sjuka. Inte f*n behöver jag kunna redogöra för de exakta termerna hur en forskningsrapport ska läggas upp?!
    Det anser jag kan ligga som en extra extern kurs som det faktiskt gör i de flesta andra utbildningar. (För det gör det väl??? )

    Personligen har jag inga drömmar om att forska. Möjligen läsa nån VUB så småningom, men just nu är jag väldigt nöjd med att gå på golvet och ta hand om de som behöver mig. Även fast jag har en skitlön!

  • Jenny S

    NinaFina!!!

    Det är därför man jobbar natt!!!!
    På så sätt har jag bara ren patientvård och slipper tjaffsa med kommuntanterna som i de flesta fall gör allt för att sätta sig på tvären mot mig!
    Ska inte dra alla över en kam...många är super!! De har ju inga extrapowers och kan trolla fram personal eller boende bara för att vi vill skriva ut. Men ibland tror jag att vissa motarbetar bara för att jävlas....

  • NinaFina

    Jenny S: Jo jag vet! Det är därför jag också ser till att jobba nätter då och då! En läkare på avdelningen kallade dessa tjuriga biståndshandläggare för "motståndshandläggare"! Tyckte jag var väldigt passande! Haha!

  • Jenny S

    *skrattar gott*

    Den var ju jättebra!!!
    Den tar jag med mig till jobbet inatt!!!!

Svar på tråden lön för sjuksköterskor?