• Glenn77

    Hur delar ni upp pappa dagarna

    Väntar mitt första barn i Juni och vi började prata om hur vi ska göra med föräldradagarna? Själv känner jag att jag vill ta hälften men då missar ju frugan de "roliga" månaderna eftersom hon ska vara hemma och amma ibörjan.
    Vet ni om den så kallade jämställdhet bonusen har blivit bestämd eller är det fortfarande på planeringsbordet?

  • Svar på tråden Hur delar ni upp pappa dagarna
  • Papito

    Vi tog/tar halva var. Vi snålar rejält så vi var/är hemma ett år var.

    Vet inte hur länge ni tänkt vara hemma men en variant är att hon är hemma på heltid, sen du på heltid och sen delar ni på det på slutet (halva veckan var). Annars kan hon vara hemma, sen delar ni sen du.

  • Dryorophus

    Tjejen kommer ta de första månaderna och sen kommer jag vara hemma. Det kpmmer funka bra tror vi då jag jobbar skift så jag kommer vara hemma en del i början ändå och tjejen gpluggar så hon kommer kunna vara hema ibland också.
    Det som är den stora frågan för mig är om jag skall gå på 100% elelr 50%..

  • PerG

    Vi har tänkt dela 50/50 när vårt barn kommer i mars. Vi har en plan som hänger lite på amningen dock. Tanken är att min fru är hemma fram tills vi börjar ge vanlig mat (men fortfarande delammar morgon/kväll eller liknande).

    Isåfall kanske (beroende på amningen då) så är hon hemma i 6-8 månader, därefter är jag hemma i 6-8 månader, sen är hon hemma ett tag (beroende på vad som finns kvar) och sedan är jag hemma lika länge fram tills inskolning på dagis.

    Allt hänger dock på amningen då.. om amningen av någon anledning inte skulle funka så är det möjligt att vi byter ganska tidigt (vid 5-6 månader eller kanske ännu tidigare).

    På så sätt får båda vara hemma och vara med om olika perioder i barnets liv.

  • Element Five

    PerG


    PerG skrev 2007-11-15 18:25:43 följande:
    Vi har tänkt dela 50/50 när vårt barn kommer i mars. Vi har en plan som hänger lite på amningen dock. Tanken är att min fru är hemma fram tills vi börjar ge vanlig mat (men fortfarande delammar morgon/kväll eller liknande). Isåfall kanske (beroende på amningen då) så är hon hemma i 6-8 månader, därefter är jag hemma i 6-8 månader, sen är hon hemma ett tag (beroende på vad som finns kvar) och sedan är jag hemma lika länge fram tills inskolning på dagis.Allt hänger dock på amningen då.. om amningen av någon anledning inte skulle funka så är det möjligt att vi byter ganska tidigt (vid 5-6 månader eller kanske ännu tidigare).På så sätt får båda vara hemma och vara med om olika perioder i barnets liv.
    Låter onekligen som ett bra tips som jag tänker förska ta efter. Hade till en början tänk låta min fru vara hemma helt tills den lille börjat med "fast" föda. Men så som du beskriver det låter ju toppen, tack för inspiritation.
  • Stoffe

    Vi splittade 50/50 rakt av, och min sambo påbörjade avvänjning från ammningen när det var runt 1 mån kvar innan hon skulle gå tillbaka till jobbet och det funkade bra. Lite knöligt första veckan dock, men sen insåg dottern att det var rätt mysigt när pappa skötte matningen också, och inte bara busade med henne.

    När det kommer till hurvida ni ska ta ut 50 eller 100% ersättning för era pappadagar, så hänger allt på hur väl ni planerar innan barnet kommer. Lägger man undan lite innan, så kan ena eller båda parterna vara hemma lite längre med lite lägre ersättning. Så mycket hänger på planeringen.

    Min del (6mån-1år) är det absolut bästa jag gjort under mina 41år, och något jag varmt rekommenderar alla blivande pappor att ta chansen. Den tiden kommer ni att ha igen senare.

  • Innovationboy

    Tanken för egen del är att ta 6 månader (mars-augusti). Ok inte hälften, men ändå en betydande del. Saken är att jag har hyfsade möjligheter att jobba hemifrån och har därför provat detta. Ett problem med detta är att det är väldigt svårt att jobba hemifrån när man har en mysig dotter runt krokarna...

  • Henrik31

    Hon var hemma i 1,5 år. Sedan tog jag ut ledighet på fredagar och även förlängd semester. Mina 60 dagar är snart slut.

    Med 2:an är det samma sak.

  • Xerxez

    På Socialdepartementets hemsida kan man läsa:


    "Lagen om jämställdhetsbonus ska träda i kraft den 1 juli 2008 och tillämpas på föräldrapenning som lämnas för barn som är födda efter den 30 juni 2008."


    Post hoc ergo propter hoc
  • hablaho

    jag har ett jobb som jag är ledig var 3:e vecka så just nu så behöver jag inte ta ut några dagar alls men ska givetvis ta ut mina obligatoriska men sen får min sambo resten =) Är ju ändå ledig väldigt mkt och det funkar kalas.

  • PerG

    Satan.. tror inte att min fru kan hålla vår bebis inne i 3½ månad efter planerad födsel... ;(...

    Jaja... vi ska ändå dela 50/50.. ;)


    Xerxez skrev 2007-12-13 16:20:48 följande:
    På Socialdepartementets hemsida kan man läsa:
    "Lagen om jämställdhetsbonus ska träda i kraft den 1 juli 2008 och tillämpas på föräldrapenning som lämnas för barn som är födda efter den 30 juni 2008."
  • Pappa Daniel

    Jösses. Svårt att veta vilket än. Ungen kommer i juli. Men 50/50 låter bra. Låta ungen första få amma färdigt och så innan man börja ta över . *ser lite förvirrad ut*

  • Dryorophus
    Pappa Daniel skrev 2007-12-20 23:45:46 följande:
    Jösses. Svårt att veta vilket än. Ungen kommer i juli. Men 50/50 låter bra. Låta ungen första få amma färdigt och så innan man börja ta över . *ser lite förvirrad ut*
    Ungefär så jag tänker också
  • Lajm

    Vi delade redan från 4:e månaden. Nu funkade det bra eftersom barnets mor är egenföretagare.

    Det enda man kan säga är att det inte finns något rätt eller fel. Ni gör så att det passar er.

  • Dryorophus

    Självklart finns det verken rätt eller fel i hur man delar upp dagarna.
    Men det kan ju alltid vara bra att få lite tipps.
    Även fast jag och tjejen håller oss till det första vi sa, men det är mest pågrund av att hon skall fortsätta plugga

  • farzan

    Två saker att tänka på. Efter ett år måste Ni ta ut minst fem föräldrardagar i veckan, men innan dess kan Ni gör hur Ni vill med dagarna. Har Ni ekonomiska möjligheter kan kanske hon vara hemma 9-12 månader men bara förbruka hälften av dagarna då kan du ta ditt halvår efter det.

    Ta också med i beräkningen när Ni skall skola in på dagis. Många privata dagis tar bara in barn i samband med skolstarten i augusti....

  • Tyrell

    Med vår son tog vi nästan exakt 50/50. Kollade upp dagarna i veckan för att se om man kan förlänga årets semester något. Det skiljde 10 dagar mellan mig och frugan.

    Hon tog 2 månader heltid i början, sedan tog jag en månad heltid och efter det jobbade jag mån-tis och varannan fredag och hon resten av tiden. Det var lite meckigt för frugan att pumpa brösten på jobbet i början, men för mig var det värt allt! Att barn inte är roliga förrän de passerat 6 månader kan jag dementera!

  • SkåneP

    Månad 0-11 : Hon hemma 100%
    Månad 11-14: Hon hemma 50%, jag hemma 50% (alternerar mellan 2 och 3 dagar per vecka)
    Månad 15 : Semester
    Månad 16 - 20 : Jag hemma 100%

    Inte exakt jämt fördelat men vi ville inte bråka med ev. separationsångest till mamman runt 9 månadersåldern.

Svar på tråden Hur delar ni upp pappa dagarna