• Ofelia

    Hormon-info till alla som känner sig förvirrade

    Många tycker förståeligt nog att det är rörigt med alla hormon hit och dit. Därför lägger jag mitt svar på ett inlägg som en separat tråd för alla undrande! Lycka till i röran

    Så här ligger det till. Före ÄL har man låg nivå av fyra olika hormon; FSH som stimulerar utvecklingen av ett ägg, LH som ger ÄL, progesteron som behövs för att en befruktning ska kunna fortsätta som en graviditet samt slutligen östrogen som ger uppbyggnad av livmoderslemhinnan; "boar till den" för det lilla ägget.

    Någon vecka före ÄL börjar östrogenhalten stiga så att slemhinnan byggs upp. Till slut är nivån tillräckligt hög för att stimulera höjning av hormonet LH som alltså ger ÄL. (Slemhinnebädden är färdigbyggd) Detta sker 24-36 h före ÄL. Direkt efter ÄL sjunker LH snabbt. Östrogennivån fortsätter vara hög, vilket ger en del av PMS/graviditets-symtomen. Dessutom stiger progesteron-nivån vilket ger andra PMS/graviditets-symtom samt även temp-stegringen. Progesteron förändrar livmoderslemhinnan så att det blir mottagligt för ägget, så att det kan växa fast. Det är detta hormon som gynekologen mäter när hon vill se om du har haft någon ÄL.

    ÄL-test mäter stegringen av LH, alltså 24-36 h före ÄL.

    hCG bildas av den del av fostret (alltså INTE av mamman) som ska bli livmoder. Dessa celler börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktning. Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter. Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filteras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det. Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i terorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. Från sjukvården rekommenderar man test 1-2 veckor EFTER att mensen uteblivit just av dessa skäl, men jag vet att det är allt för tungt för alla ivriga blivande mammor Blev det något klarare? Fråga annars igen om något var luddigt!!!

  • Svar på tråden Hormon-info till alla som känner sig förvirrade
  • golfaren

    Ännu en klurig fråga till dig Ofelia:
    De som har mens fast de är gravida - kan de mäta med gravtest, dvs hcg-hormonet utvecklas som vanligt?

  • Ofelia

    Japp! hCG kommer från fostret och har inte med de blödningar som ändå kommer från livmodern att göra.

  • Elefjanten

    tack för det utmärkta svaret, nu klarnade faktiskt en hel del även för en nybörjare som mig

  • Bella B

    Ofelia - DU ÄR BÄST! Vad skulle vi noviser göra utan dig??? Tack för infon & kram på dig!

  • Smultronet

    Tack för jättebra info!!! Vad mycket du kan!

    En liten fråga bara för att få det förtydligat; sker alltså temperaturhöjningen EFTER ägglossningen? Iså fall; är det nära impå ägglossningen och ägget fortfarande går att befrukta?

    Kram och tack på förhand!

  • solstrålen

    En tilläggsfråga till Smultronets temperatur fråga...

    Vad händer med temperaturen efter ägglossning? Vid befruktning men även om ägget förblir obefruktat?

    Jag har sett en del komentarer om temperaturen från de som nyligen testat positivt i stil med: "jag kände det på mig för temperaturen gick aldrig ner efter ÄL" etc. Finns det något samband där?

  • Evangeline

    Vi kan alltid lita till dig, Ofelia! Tack för att du reder ut ett och annat åt oss!!! *kram*

  • sara76

    Tack för massa bra info, hur kan du så mycket om detta?

  • Ofelia

    Tempen stiger som sagt pga att progesteronet stiger. Detta börjar ske lite försiktigt redan någon dag före ÄL, men först när hormonet nått en viss nivå stiger tempen. Efter ÄL stiger hormon-nivån snabbt (gulekroppen har bildats). Därför brukar man säga att den stiger tidigast dagen efter ÄL och att detta alltså påvisar att ÄL skett och att det då tyvärr är för sent för en befruktning.

    Ibland säger man att ägget kan befruktas upp till 24 timmar efter att det släppt, men man vet att det rör sig om en kort tid, som kanske inte är längre än 10-12 timmar. Så visst kan man prova att ha sex direkt när tempen stiger (men inte som en bra grund-strategi utan mer för säkerhets skull i så fall), men risken är stor att det då är för sent. Vissa kvinnor får i samband med ÄL (dagen före eller samma dag) en liten temp-sänkning på ca 0,1-0,2 grader. Vad det beror på vet jag inte, men om man får en sån så är det en bättre indikator.

    Vidare till vad som händer med tempen i resten av cykeln. När ägget har släppt bildas en gulekropp där ägget satt. Denna har till uppgift att producera hormonet progesteron (från ordet progrediera=fortsätta). Detta hormon behövs för att graviditeten ska kunna fortsätta. Om det inte blir en befruktning klarar gulekroppen att producera progesteron lagom till strax före mensen. Sedan dör den. Då sjunker hormonet och därmed också tempen. Och att hormonet sjunker utgör även en signal till mensen att dra igång. Man brukar se att tempen går ner någon dag före mensen eller när mensen har dykt upp.

    Om ägget befruktas så producerar det hCG (som påvisas av grav-testet) som signalerar till gulekroppen att den måste fortsätta producera progesteron för att här är en liten bebis på gång. Och då gör gulekroppen det snällt. Progesteronet håller sig högt och tempen sjunker därför inte vid den tiden man trodde mensen skulle komma. Så går det till! Senare i graviditeten dör gulekroppen ändå, men då finns det andra strukturer som tar över progesteron-produktionen.

  • Ofelia

    Jag vill gärna göra ett separat litet tillägg här för er som inte redan läst det. Jag kontaktade RFSU för att få svar på vad de baserar möjligheten att göra grav-test redan 7 dagar före väntad mens på. Kvinnan som svarade mig skrev att mycket låga nivåer av hCG kan uppmätas både i blod och urin så pass tidigt som 7 dagar efter befruktning. Och att deras tester (i 90% av de fall där hCG finns i urinen så tidigt) klarar av att påvisa detta. Det är så finurligt med vissa hormoner att de kan sprida sig till blodet via vävnader utan att ha blodkontakt. Alltså måste hCG klara detta om man går på deras mätningar.

    Jag fortsätter att tycka att man bör vänta åtminstone till när mensen skulle ha kommit. Men visst är det härligt om man har sådan tur att testa positivt så tidigt... Fast risken är större att man blir besviken och kanske kastar ut pengar i onödan och får testa om ändå någon vecka senare.

Svar på tråden Hormon-info till alla som känner sig förvirrade