Inlägg från: grynflingan |Visa alla inlägg
  • grynflingan

    sex innan äktenskap

    Från TS:
    "Står det i bibeln eller koranen att man inte får ha det?"

    Koranen kan jag inte svara för, men i Bibeln finns inte begreppet "sex" med överhuvudtaget. "Bli ett" och "bli ett kött" samt "känna" är de begrepp som används. Och dom används alltid i samband med ett äktenskap, eftersom det är just att "bli ett" som ett äktenskap handlar om; andligt, själsligt och fysiskt.

  • grynflingan

    Free Spirit skrev 2007-12-09 23:27:12 följande:


    Det som er godt og føler for er det en gjør, men glemmer at det får konsekvenser. Ekteskapet er en blodspakt der sex mellom to mennesker er det som forsegler pakten den første gang mann og kvinne er sammen.Hva tror du ellers jomfruhinnen ellers er til for? :)Slik det var ment fra begynnelsen av, men mennesker velger å gå sin egen vei og følge sin egen vilje. Og det for alltid dårlige konsekvenser.
    Jag håller med dig här, Free Spirit. Är du kristen?
  • grynflingan
    JTA skrev 2007-12-10 00:30:33 följande:
    Free Spirit skrev 2007-12-09 23:27:12 följande:
    Ojdå, blir det alltid dåliga konsekvenser om man följer sin egen vilja? Det var allvarligt. I just det här fallet menar du alltså att alla föräktenskapliga sexuella relationer har gett "dåliga" konsekvenser? Vad är det då du tänker på, i praktiken alltså?
    Kanhända en bruten Gudsrelation kanske?
  • grynflingan

    Halal.
    Så förstod inte jag att "Freespirited" menade. Jag tog det som att mödomshinnan har en symbolisk betydelse. På Bibelns tid och från judisk sed var det vanligt med "blodsförbund"; alltså förbund som inte gick att bryta. Omskärelsen var ett tecken på förbundet mellan Gud och hans folk. Jesu blod på korset är ett tecken på det Nya förbundet mellan Gud och människa (ersätter omskärelsen och offerriterna för kristna).

  • grynflingan

    Alltså har det inget att göra med att vara förbrukad. Och Guds nåd och förlåtelse gör Allting Nytt.

  • grynflingan

    JTA
    barn är aldrig "dåliga konsekvenser". Aldrig! Barn är Guds gåva. Dom kommer från och tillhör Livet självt. Jag begriper inte var du läser in att någon menat något annat??

  • grynflingan
    JTA skrev 2007-12-10 12:34:03 följande:
    Från 126. Men jag medger att jag skarvade en smula. Man kan kanske förstå Free Sprit att "äktenskap" inte har med saken att göra, utan det snarare generellt handlar om trohet och lojalitet man och kvinna mellan. Så om man har sex med varandra ffg och därefter håller sig till varandra är det ok, trots att man inte genomgått den religiösa rit som gör en till man och kvinna i äktenskap.Är den tolkningen ok enligt kristendomen? I så fall är det ju ok med sex utanför äktenskapet.Om inte så skarvade jag inte så mycket.
    FreeSpirited skrev "dåliga konsekvenser". Hon/Han skrev inte vad detta innebär. Du går vidare och börjar gissa hejvilt vad det kan gå betyda, varför inte invänta svar innan?

    Jag skrev att den dåliga konsekvensen kan anses vara "en bruten Gudsrelation". Visst kan man ange saker som STDs, etc etc men utifrån Bibeln är den enda "hållbara" dåliga konsekvensen en bruten relation med den Levande Guden. Det är nämligen det som synd gör, och det är en hemsk konsekvens eftersom vi är skapta för en Gudsrelation, enligt vad Bibeln och kristendomen lär.
  • grynflingan
    Halal skrev 2007-12-10 13:20:18 följande:
    GrynflinganOk, om mödomshinnan skulle ha med fd offer/blodsförbund från judisk tid och offer att göra och Jesu fvmh sentida offer att göra - så har du tappat bort mig i diskussionen. [/citat]
    Om du studerar hur judarna såg på "blodet" så förstår du kanske bättre. Själen ansågs sitta i blodet. En ren själs blod kunda ställföreträdande sona synder (offer), Förbund försegladets med lite blod, som tecken på att det var heligt och oupplösligt. Enligt Kristendomen är äktenskapet ett sådant förbund. [citat]Men däremot så är det väl inte direkt uppmuntrat enligt vissa kristna grenar att man ska gifta om sig? Utan 'det som Gud förenat kan människan inte del på' eller hur det nu mera exakt lyder? Det ger ju inte direkt besked om att omgifte är så där väldigt populärt? Utan att man anses,inför Gud, att vara gift med den man gift sig med först även om man gifter om sig? Eller nåt sånt?
    Jesu ord om att "det Gud har fogat samman får ingen människa skilja åt" om det är inte är pga otrohet eller att den ene partern dött, så får man enligt en strikt tolkning inte skilja sig. Andra säger att man får skilja sig men förbli ogift. Andra tillåter separation men inte skilsmässa. Som sagt det finns lite olika synvinklar men grundprincipen är att det "Gud har fogat samman får ingen människa skilja åt". Att det sedan ALLTID finns nåd och förlåtelse och upprättelse till att gå vidare i sitt liv och få helande för det som varit trasigt är väldigt viktigt att säga. Kristendomen är inte och kommer aldrig att vara en religion för dom som klarar av att leva enligt all bud och normer.
  • grynflingan

    Går det att ändra i sitt inlägg?

    För det jag skrev till Halal råkade komma i citatet.... Ursäkta....

  • grynflingan

    ok
    Snälla börja inte skylla på dom stackars männen nu, ok?
    Jag är feminist o allt men allting är inte patriarkatets fel och definitivt inte männens. Det börjar bli lite gammalt nu.... och framförallt ologiskt och taget ur luften..... Sorry... just had to say that...

  • grynflingan
    Saskia skrev 2007-12-10 20:02:45 följande:
    Jo, enligt den här diskussionen så har jag lärt mig att äktenskapet är ett förbund som man firar och befäster genom sex, speciellt samlag eftersom man då blir fysiskt "ett". Äktenskapet är heligt och välsignat av Gud och man bör därför inte neka om den ena parten vill "fira" (ha samlag) för då syndar man och förolämpar Gud. Att man "inte har lust" är inte giltigt skäl att avstå. Detta drabbar dock framför allt kvinnan eftersom samlag kan genomföras även om hon inte har lust. Det skulle jag säga är till gagn för mannen.Om man inte gifter sig (och inte syndar) så får man inte någonsin ha sex eller få några barn så man bör göra det. (förr i tiden var kvinnan dessutom tvungen att gifta sig för att få juridiska rättigheter och bli försörjd)
    Jag kan inte svara för Islam då jag inte är muslim. Men du ska nog skilja på religionerna i det här hänseendet. Det finns absolut INGENTING i kristendomen som säger att man inte *får* säga nej eller inte får *inte ha lust*. Man kan visst säga nej då och då det är fullkomligt normalt och inget konstigt med det, och den andre partnern MÅSTE respektera det (annars är det våldtäkt!). Tanken är att man inte ska hålla tillbaka utan skäl under längre perioder, eller använda sex eller bristen på sex som manipulation. Men det är väl ändå ganska självklara saker i ett äktenskap som bygger på ömsesidig kärlek och respekt??
  • grynflingan

    Saskia,
    ett äktenskap handlar om att bli Ett

    Andligt
    Själsligt
    Fysiskt

    Man måste inte ha samlag för jämnan för att detta ska ske. På samma sätt som man inte måste tycka lika i allt eller ha samma vänner för att vara ett på ett själsligt plan. Ömsesidighet och kärlek är nyckelorden. Inte "rättigheter".

  • grynflingan

    Det var jag som skrev att sex inte är en rättighet. Inte i ett kristet äktenskap.

    En fråga till er muslimer: Får en kvinna - eller man, i ett muslimskt äktenskap säga "Nej inte ikväll" eller på annat sätt *tillfälligt* neka sexuell samvaro. Frågan är ärligt ställd och jag är bara nyfiken.

  • grynflingan

    Saskia,
    jag är kristen så jag vet vad kristendomen säger. Och det är int e det som du påstår.

    Såvida du inte är muslim, så skulle jag uppskatta om de som kallar sig muslimer svarar om det är ok? Du kan ju ha missuppfattat.

  • grynflingan

    Saskia,

    det där som Sallisen har sagt är helt korrekt. Man bör ha regelbunden sex i ett äktenskap. Så är det. Det är inte hälsosamt att neka under en längre period. Men det är inte samma sak som att sex är en rättighet eller en skyldighet. Ett äktenskap är ingen affärsuppgörelse där man kan säga "om du ger mig det så ger jag dig detta".

    Jämför med mat om du vill.

    Man bör äta. Gud vill att vi ska äta. Regelbundet. Det är roligt att äta. När man har apptit. Gud vill att man ska ha apptit. Han har skapat apptiten. Det betyder inte att vi inte kan hoppa över ett mål då och då eller att vi måste äta för jämt och ständigt. Eller att vi glädjelöst äter "för att vi måste nu igen". Eller att vi äter "för det är Guds bud". Vi äter för att vi tycker om det och för att vi bryr oss om oss själva och vår kropp. Så är det med ett äktenskap också; vi kommer tillsammans med en viss regelbundenhet för att vi (båda) tycker om det och bryr oss om varandra och vårt äktenskap. Det är glädje och lust i det. Inte en massa "plikt och påbud".

  • grynflingan

    Vad är det som är svårt att förstå med det egentligen ????

  • grynflingan
    Saskia skrev 2007-12-11 22:11:22 följande:
    Eller ska jag säja när lusten inte kommer med den önskvärda regelbundenheten...
    Tja, man säger nej ibland. Försöker komma överens om en bra lösning (om det är ett problem vill säga) och kommunicerar med varandra. Kärleken tvingar sig inte på någon, älskar man varandra så respekteras ett nej.
    Det tycker jag är självklart.
  • grynflingan

    Tygtiger,

    "Bryr sig troende om hur icke-troende gör med sex innan äktenskapet?"

    Det finns ett kort svar och ett långt, mer problematiserande, svar på den frågan. Båda är sanna, IMO.

    Det korta svaret: Nej.

  • grynflingan

    Tygtiger,
    jag såg din fråga några sidor tillbaka. Det verkar som denna tråd är en debatt mellan muslimer och icke muslimer. Jag är ju då kristen och kan bara utgå från det perspektivet.

    På individnivå anser jag inte att man har "rätt" att bry sig, om inte en person ber om det eller efterfrågar ens åsikt eller om det finns någonslags nära relation. Eller, jo man har rätt att bry sig men man har inte rätt att visa det om inte den andra personen "öppnar dörren och bjuder in" så att säga. Här i Skandinavien har vi ju en kultur där den privata sfären är väldigt stor och det anses väldigt fult att gå in på den privata sfärens gränser (även om dom kan vara rätt vaga ibland). Ibland tycker jag att våran kultur är lite på gränsen till "sköt dig själv och skit i andra"; dvs individualistisk som i egoistisk. Jag tror det blir stora kulturkrockar ibland på det här området. Jag har personligen inte ont av att Jehovas ringer på min dörr eller att Hare krishna haffar mig på stan, men jag vet många som blir rent ut rasande av det. Jag kan ha lite svårt att dela den känsla men jag förstår att det handlar om att några har blivit alltför påträngande. Och det har jag respekt för.

    Om man lyfter det hela till en "kollektiv nivå" dvs, man diskuterar i generella termer, ska man ha "sex utanför äktenskapet" eller ej, typ. Då anser jag att det är fritt fram i debatten, då gäller det ju ingen personligen eller hur? Om alla är införstådda med att var och en lever sitt eget liv och är 100% ansvariga för sina egna handlingar så kan ju egentligen ingen annan på allvar diktera en annan människas liv. (att man kan ge "vägledning" är väl en annan sak).

    Till kristna vs icke-kristna då. Först, kallar man sig kristen så betyder det någonting. På engelska finns ett uttryck "my brother's keeper" som jag saknar på svenska, men det går ut på att man "av kärlek och omtanke håller "reda" på sin broder. Ingen människa lever i ett vakuum och "no man is an island" därför tycker jag ibland att den västerländska invidualismen (skit du i va jag gör) krockar med kristendomen. Därmed är inte sagt att man har rätt att på något sätt "kontrollera sin broder", som sagt var och en är personligt ansvariga för sina liv.

    Till icke-kristna då. Bekänner man sig inte till den kristna tron så bekänner man sig inte heller till den kristna etiken? Jo visst kan man göra det, men ingen kan ju förvänta sig det, eller hur? Således - nej en kristen har då inte rätt att bry sig på samma sätt.

    Men om vi lyfter det till kyrkan vs icke-kristna och samhällsnivån (den kollektiva) så säger Jesus själv: Ni är världens salt, om saltet mister sin sälta duger det inte till annat än att trampas på. Kyrkan har en uppgift i samhällsdebatten att propagera för och föra ut kristna normer och värderingar. Kort sagt Kyrkan ska influera och påverka det samhälle hon finns och verkar i, men hon ska inte kontrollera eller befinna sig i maktposition. Rörigt eller förståeligt?

    Nu kallar mina barn och tvätten så nu måste jag kila! Hejs!!

Svar på tråden sex innan äktenskap