• majo07

    Någon som har barn med Dystoni?

    Hej alla!

    Måste först bara säga att ni verkar vara så himla hjälpsamma, ödmjuka och förstående här inne =) läst några inlägg och beundrar verkligen alla snälla mammor & pappor som tar sig tid att svara och uppmuntra, stor KRAM till er alla!

    Nu till min/vår fråga!

    Är det någon här som har barn med dystoni? vår dotter 13 månader har fått den diagnosen som läget är nu, vet ej om det är slutdiagonsen, flertal undersökningar kvarstår.

    Vi fick reda på detta igår av läk, men vetat att nåt varit fel länge.
    Men vad jag förstår så är cp-skada ofta förenat med dystoni, men läkaren har inte uttalat sig om cp-skada utan dystoni.. en sorts dystoni som förflyttar sig runt i kroppen. Vår flicka har problem med nacke (nacken låser sig ibland och blir då väldigt sne i huvudet), benen (plötsligt kan hon ej stödja på benen), andningen är lite påverkad ibland. Hon har varit lite sen i utvecklingen. Hennes balans är väldigt påverkad vilket resulterar i att det kommer ta längre tid att lära sig att gå, och hon har stora sömnproblem, vaknar mellan 10-40 ggr varje natt.

    Eftersom vi blev ställda hos läkaren så frågade vi inte så många frågor... därför vore vi så tacksamma om det finns någon här som kanske har gått igenom nått liknande och vill berätta. Vi vet inte ens hur allvarligt detta är och hur framtiden kommer att bli för henne.
    Självklart ska vi ställa alla frågor vid nästa besök hos läk men vore så skönt att höra andras historia.

    Stor kram från oroliga föräldrar

  • Svar på tråden Någon som har barn med Dystoni?
  • majo07

    Till delfin73

    hur mår er dotter? har ni fått någon diagnos?

    Kramar

  • delfin73

    majo07; Vår dotter  går hos sjukgymnast och förra måndagen fick hon gjort en MR,så vi ska få besked ang den i morgon.
    Så man är väldigt nervös idag .
    För övrigt så har hon mjölkallergi och reflux + att hon har svårighetet att svälja fast föda,antagligen pga sin låga muskelspänning,så de ska göra en sväljröntgen inom det snaraste.

    Lillan är väldigt sen motoriskt och växlar i tonus men blir slappare desto tröttare eller ju mer infekterd hon är.

    Mvh M

  • EmVic

    Till Majo07 :

    När märkte ni något med er dotter,hur liten var hon?? Vad gjorde hon då?? sade de ngt på BVC ?? Var det ni som förklarade för läkare vad det var som var konstigt ??
    Min son är snart 11 månader och har sedan han kom hem från BB haft ofrivilliga kastningar åt sidan med huvudet,i perioder mer och mindre.Han är ngt försenad motoriskt och enligt sjukgymnasten så har han en sk torticollis.Hela hans vänstersida utvecklas ngt före högersidan märker man..vi skall till en neurolog på torsdag...
    Jag har haft en intuitiv känsla sedan han kom hem att ngt inte var helt normalt men detr är ju så svårt när de är små...

    Maila mig gärna den som känner att den vill utbyta tankar

    innov_em@yahoo.se

    Kramar Em

  • 677000smilla

    Hej. Gammal tråd detta men hur har det gått för er?
    Har en snart 8-årig son som drabbats av en fortskridande, eskalerande dystoni.
    Har gjort alla symptombehandlingar som finns och gör stora framsteg. Men vilken fruktansvärd tid detta varit. Ingen har sagt till oss att det finns andra barn i Sverige som har såhär men ni kanske har en annan uppfattning då det var länge sedan er dotter fick symptom.  Tacksam för svar. Hälsningar Lisa

  • LHR

    Försöker även jag puffa liv i denna gamla tråd!

    Vår dotter som nyligen fått sin diagnos har primär dystoni som är genetisk. (DYT 11)
    Verkar vara svårt att få tag i information om dystoni och främst dystoni hos barn.

Svar på tråden Någon som har barn med Dystoni?