• Bebbii

    Förstorad sköldkörtel - Grav-symtom?

    En fråga till dem som vet Flört
    Jag har som en knöl där sköldkörteln sitter som inte brukar vara där, antar att min sköldkörtel är förstorad... Kan det vara ett graviditet-symtom eller?
    Är på BIM+5 dagar ungefär, ska testa på fredag, har mått illa osv osv men har bara fått för mig att sköldkörteln kan bli förstorad om man e gravid, eller har jag fått de om bakfoten?
  • Svar på tråden Förstorad sköldkörtel - Grav-symtom?
  • Honey Boo

    Har aaaldrig hört att sköldkörteln blir förstorad vid graviditet...de hormonerna har inte alls med varandra att göra...
    Tycker snarare att du ska kolla upp det om det nu är sköldkörteln som är stor och inte de vanliga halskörtlarna som du menar...

  • annhan

    Kolla upp att det inte är struma, för struma ger förstorad sköldkörtel. Graviditet ska inte göra det..

  • Bebbii

    "Sköldkörtelhormoner för en graviditet
    Sköldkörtel-/ämnesomsättningshormoner är nödvändiga, inte bara för att hålla i gång ämnesomsättningen, utan också för att en kvinna ska bli gravid och för att graviditeten ska kunna fullföljas. Om sköldkörteln inte bildar tillräcklig med ämnesomsättningshormoner kan det bli svårare för kvinnan att bli gravid och risken för missfall ökar.

    TSH, T3 och T4 varierar normalt under en graviditet. Fastställda referensvärden finns inte för gravida kvinnor men värdena bör åtminstone ligga inom vanliga referensintervall.

    Jod under graviditeten
    En av byggstenarna i sköldkörtelhormonerna är jod. Vårt vanliga bordsalt är joderat och täcker väl behovet vid en graviditet. Gravida kvinnor som av något skäl väljer jodfritt salt kan utveckla struma (förstorad sköldkörtel) och/eller underfunktion (hypothyreos) vilket påverkar fostret negativt. Tvärt emot vad man skulle tro så är också ett överdrivet stort intag av jod hämmande på hormonbildningen och ett jodöverskott som inte påverkar mamman kan påverka fostrets sköldkörtel.

    Viktiga hormoner för barnet i magen
    För att fostret ska utvecklas normalt krävs normala nivåer av sköldkörtelhormon hos mamman under de tre första graviditetsmånaderna. För lite sköldkörtelhormon ger hos barnet skador på centrala nervsystemet och risk för mental utvecklingsstörning. Skadans omfattning är relaterad till graden av sköldkörtelhormonbrist. Däremot ger för lite sköldkörtelhormon inga andra synliga missbildningar.
    "

    thyroid.se/content.php&CatID=3

                                                                                                                              

    Kanske jag som läser för mycket..  Men sköldkörteln påverkas av Hcg-hormon, så visst borde väl man kunna märka viss skillnad på sköldkörteln?

  • Gemini 77

    Visst stämmer det att sköldkörtelhormoner är viktiga för en graviditet, men sköldkörteln ska inte bli större/annorlunda, då kan det var fel på dina hormonnivåer/struma. Gå till läkare för provtagning!


    En mamma är egentligen bara en liten flicka som råkat bli stor !
  • Honey Boo

    Men det står ju att T3-4 och TSH ska vara inom normala gränser...alltså borde det inte produceras mer och då inte heller öka i storlek. Allt i kroppen svullnar ju till viss del unde ren graviditet, men som annhan skrev så ska du nog kolla upp det så det inte är struma...det orsakas ju av överproduktion av hormon....vilket förstorar körteln.

    Jodbrist kan mycke tävl uppstå, men har du ätit jodfritt salt? Och det uppträder nog inte så tidigt i en graviditet att man inte ens hunnit plussa.

    Håller tummarna för dig, både att det är en liten rackare där inne och att du inte åkt på struma!

  • Bebbii

    Tack! Skrattande Får nog ringa farbror doktorn då och be om en besiktning! Flört

  • YadaYada

    Vet att tråden är jätte gammal men kanske nån mer än mig som sitter och googlar fram detta. Sköldkörteln kan absolut växa under graviditet då gravidhormonet HCG får sköldkörteln att öka på sina hormoner. Jag fick själv en förstorad sköldkörtel under min graviditet, inget extremt fall men enligt doktorn är det inte ovanligt eftersom sköldkörtelhormoner blir väldigt påverkade under en graviditet och vice versa! :)

  • YadaYada

    Vet att tråden är jätte gammal men kanske nån mer än mig som sitter och googlar fram detta. Sköldkörteln kan absolut växa under graviditet då gravidhormonet HCG får sköldkörteln att öka på sina hormoner. Jag fick själv en förstorad sköldkörtel under min graviditet, inget extremt fall men enligt doktorn är det inte ovanligt eftersom sköldkörtelhormoner blir väldigt påverkade under en graviditet och vice versa! :)

Svar på tråden Förstorad sköldkörtel - Grav-symtom?