• Marie73

    Vad är det egentligen som bestämmer att förlossningen ska börja?!! Barnet? Mammakroppen?

    Hej!
    Har hört att det är barnet som "bestämmer" när förlossningen ska börja. Att det finns i barnets gener, och detta "ärver" barnet från pappan. Därför brukar kvinnor föda vid ungefär samma tidpunkt, tex BF+2, om pappan är den samma. Är det nån mer som hört denna teori??? Nån som vet om det stämmer? Vad "gör" i så fall barnet för att starta förlossningen? Utsöndrar nåt hormon etc? I såna fall hjälper det ju inte att springa i trapport och dyl....

  • Svar på tråden Vad är det egentligen som bestämmer att förlossningen ska börja?!! Barnet? Mammakroppen?
  • Hanna36

    det finns ingen som vet vad som startar en förlossning!
    Men man tror att barnet skickar ut signaler som sätter igång processen....

  • Joje

    Moderkakan har ett "sista datum" också, den är inte duglig hur länge som helst. Jag har för mig att det är hormoner som säger till när bebisen är redo.

  • snuttP

    jag har hört nåt om att när det blir för trångt så utsöndrar barnet nått hormon som startar igång allt. Dock bara hört detta så jag vet inte om det stämmer.

  • Jennyrockar

    När lungorna är färdigutvecklade så utsöndras ett hormon som gör att förlossningen startar.


    ~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • nenne31
    Jag tror på det här du skrev om pappan har sätt att det stämmer i många fall...en vän till mej har samma pappa till sina tre barn hon har gått 2-3 veckor över med alla...har även en vän som fått ett barn med en pappa och det av första barnet och det kom för tiddigt...han fick sen två barn emd en annan som va hennes första bla...och dom kom för tidigt....osv...men vad det e som sätter igång vet jag ej...men tror inte det hjälper med allt vad man ska hålla på med för att sätta igång det ahr försökt allt...men bebisen komemr när den vill el så...men tror ej det stämmer som Jennyrockar skrev helelr för då ahd einga prematur barn födds...
  • Jennyrockar

    ¨Jag har 2 barn med samma pappa och 1an kom 10 dagar försent, efter igångsättning, och 2an 5 dar före bf av sej självt!

    Nej, alla förlossningar börjar inte pga av hormonerna från lungorna, vissa börjar förtidigt av en massa olika anledningar, å andra startar inte alls, trots färdiga lungor.

    Dom förlossningar där barnet är friskt och allt som det ska, då fungerar det så. Men som sagt, mkt kan gå fel.

    Detta är informationen alla olika MMvc-tanter å förlossningsläkare gett mej.


    ~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Hanna36
    Jennyrockar skrev 2007-12-14 22:25:48 följande:
    ¨Jag har 2 barn med samma pappa och 1an kom 10 dagar försent, efter igångsättning, och 2an 5 dar före bf av sej självt!Nej, alla förlossningar börjar inte pga av hormonerna från lungorna, vissa börjar förtidigt av en massa olika anledningar, å andra startar inte alls, trots färdiga lungor. Dom förlossningar där barnet är friskt och allt som det ska, då fungerar det så. Men som sagt, mkt kan gå fel.Detta är informationen alla olika MMvc-tanter å förlossningsläkare gett mej.
    det är konsigt, för det finns INGEN som vet VAD som startar en förlossnin!
    det finns en massa teorier, men ingen vet säkert. Förklaringen att det är just barnets lungor som ska vara färdigutvecklade var något helt nytt för mig! Vad dehar sagt till mig så signalerar bebisen att den vill ut när hela den är "färdig" sas, inte bara lungorna!
  • MammaMi83

    det där med pappans gener så ha ja snarare hört tvärtom....att den gravida tar efter sin mamma...


    Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080111
  • Anna Wiklund

    Hej hej!
    Ingen aning faktiskt, men så här gick det till för mig..

    Var beräknad vårat första barn enl UL den 29 Maj-05.  Den 22 Maj fyller min syster år och den 24 Maj min pappa.  Men den 22 maj (på min systers dag) hade vi planerat 60års-fest för pappa och den ville jag verkligen inte missa.
    Det var det jag absolut ville hinna göra innan. Sen ville jag heller inte ligga på BB under min andra systers student där i början på juni. Man vill såklart vara med överallt

    Tyckte därför att det skulle vara alldeles alldeles perfekt att föda den 23 Maj. Då skulle även syrran, bebisen & pappa få en varsin födelsedag, kanon!
    Skrev därför in i min almenacka nästan en månad innan, att månadg den 23 Maj.. Då fullmånen lyser, då föder jag barn, japp!

    En vän sms.ade mig den 20 Maj på fredagen innan och ville ses där i dagarna. Men jag sa det.. Har fullt upp i helgen, sen på måndag tänker jag föda barn. Haha tyckte hon såklart...

    Den 22 maj hade vi som bestämt, fest för min pappa. på kvällen när vi kom hem kände jag att det var nåt på g.
    Låg sen hela natten med värkar. Åkte in på måndagen den 23dje vid 13-tiden. Kl.17.56 föddes våran Älskade dotter Livia


    Fattar ändå inte hur det kunde bli så exakt på dagen som JAG planerat. En hel vecka tidigare än vad ultraljudet räknat ut också. Lite småhäftigt tycker jag själv såklart


    Nu är jag gravid igen. Måste nästan testa detta denna gång också 

    Kram till alla*

Svar på tråden Vad är det egentligen som bestämmer att förlossningen ska börja?!! Barnet? Mammakroppen?