• Missfallett

    Alla ni som är 39-41 år.Hur lång tid tog det bli gravid efter skrapning?

    Ni som varit med om en skrapning oavsett om det var MA eller abort,och är 39-41 år..

    Hur lång tid tog det för er som är 39-41 år,att bli gravida igen efter ingreppet?

    Jag är nyfiken att få veta era svar,som i mitt fall blev jag skrapad pga MA vid 39 års ålder.

    Har prickat in många ÄL med min sambo och inget händer,på ett helt år.

    Nu även med pergokurer.Som förövrigt gjort mig till en riktigt sur bitter fitta. humöret svänger med ljusetshastighet pga kur tre som jag lider av just nu.

    Jag misstänker att det är på grund utav skrapningen och min ålder.Som har med detta att göra,varför det tar sådan tid bli gravid efter skrapning.

    Det blev en helomvändning för min "tjej-mage".börja om med att återskapa allt som det var innan skrapningen.

    Dom suger väl ut rubb och stubb i tjej-magen.Och återhämtningen tar tid,att bli normal igen,vid min ålder och jag har försökt bli gravid ett år nu utan resultat sedan MA.
    Misstänker/tror att skrapning inte är så bra för oss som är runt de 40.

    Några fler som håller med??Ni som är ca 40,Berätta om när ni blev gravida efter era ingrepp?.Vore uppmuntrande att få veta och få lite hopp.Jag svävar lite i oro för att jag blev skrapad borde ha nekat och låtit kroppen sköta allt själv,efterklok som jag nu blivit.

    Detta blev väldigt mycket och rörigt men jag låter det vara så nu.kram och hoppas på svar av er.

  • Svar på tråden Alla ni som är 39-41 år.Hur lång tid tog det bli gravid efter skrapning?
  • isisisis

    Jag skrapades för ca 4-5 månader sen.
    Fick åter MF i helgen.
    Har inte märkt något särskilt efter skrapningen,förutom att jag blödde lättare ett par månader efteråt.
    Jag är nyss fyllda 43.

  • Missfallett

    Beklagar sorgen,för ditt MA,isisisis.
    Tack för ditt svar,hoppas fler vill berätta att dem blivit gravida efter skrapning i vår ålder.

    Så jag puffar....puffar...!!!!

  • snövit3

    Blev gravid efter 5 mån. och jag är i vecka 20 nu, underbart!! Önskar dig lycka till!
    Snart 41

  • Flower68

    Hej!
    Fick oxå ma i okt-07 men blev aldrig skrapad...fick tabletter
    Jobbar för fullt med bebbeverkstan
    Är 39 men blir 40 i maj..

  • Lily0

    Jag är 40 år och gravid! Jag ropar inte hej än eftersom jag fick ett MA i juni-07. Gyn konstaterade då att fostrets hjärta slutat slå i vecka 8 ungefär men de tyckte inte att jag skulle skrapas. Istället fick jag gå och vänta på att det skulle komma ut vilket tog drygt två veckor. Inte kul alls men anledningen var att de helst vill undvika ett ingrepp och att kroppen klarar av det själv. Sen har vi försökt varje månad fram tills nu, det tog alltså ca 7 månader för oss efter MA. I efterhand kan jag se att vi nog prickade in dagarna fel eftersom min menscykel blivit betydligt kortare efter MA. Jag hade 33-34 dagar innan och 25-26 nu. Det var gyn som gjorde mig uppmärksam på att ägglossningen helt plötsigt inträffar ca 10 dagar efter mens. Börja i tid alltså. Min gyn säger att så fort ägget är släppt så tjocknar slemproppen så att det blir tuffare för spermierna att komma in. Jag som trodde att två dagar efter var lika bra som två dagar innan! Vi följde deras råd och då funkade det. Nu håller vi tummarna för att det sitter kvar den här gången. Lycka till!

  • Mjusch

    Fick ett MA när jag var 41. Väntade också på att det skulle komma ut av sig själv. Men började störtblöda och fick akutskrapas. Blev gravid igen efter 3 månader. Skrapades då också. Sedan blev jag gravid ännu en gång mer än ett år senare. Då gick allt bra och jag födde min andra son när jag var 44. Den första kom när jag var 40.
    Lycja till!

  • mexxi

    Jag är 39år och fick ett MA och skrapades i maj -07. Sedan dess provade vi och höll på att ge upp men i okt-07 (ca. 6mån efter) blev jag gravid igen och nu är jag i v.15!

  • Aquilia

    Hej,
    det är så skönt att läsa att det finns hopp och att det kan gå bra. Fick missfall för drygt en vecka sen, skall på efterkontroll men jag hoppas att allt ser bra ut och att jag inte behöver ngn skrapning. Biologiska klockan tickar och med ett missfall känner man än större oro att åldern kommer sätta stopp MEN när jag läser era kommentarer känner jag förhoppning och glädje att vi kan bli gravida igen och att 42 inte är ett omöjligt hinder.

  • Mola

    Till TS!

    Skrapet har absolut ingen påverkan på efterföljande möjlighet att bli gravid. Tvärtom börjar man ju från scratch och kroppen mår bra av att tömmas efter ett missfall. Att de idag låter de flesta kvinnor sköta missfallet med tabeller eller på naturlig väg är nog bara en kostnadsfråga.

  • So nice

    Måste komma med ett litet inlägg jag är 38 och blev gravid 2 månader dfter mitt MA.. Jag tror också att det är bra med skrapning för att rensa kroppen helt..
    Jag har tidigare varit med om ett MA då var jag endast 33 men det tog 2 år för oss att bli gravida på nytt..Fick sedan en frisk liten pojke i aug.07 fick jag yttligare ett MA belv gravid igen i nov så denna gången gick det snabbt är nu i v.15 hoppas att det håller i sig..

  • Birdnird

    Hejsan!

    Ja... jag är 10 ar försent med att svara i den här traden...men gör det ända för det gav mig lite hopp att läsa era inlägg.
    Jag skrapades nämligen för nagra dagar sedan da jag fatt MA. Jag har nyss fyllt 39. Jag fick en pojke för drygt ett ar sedan men vi vill gärna ha ett syskon. Men som sagt jag är 39 och chanserna att bli gravid är laga och sa är risken för missfall högre sa jag har känt mig sa ledsen. Det har varit otroligt lätt för oss att bli gravida, och nu andra gangen kändes det för lätt för att vara sant och det var det ocksa. Jag maste nog slappna av och lita pa att det är möjligt, och acceptera om det inte gar.
    Lycka till alla ni som ocksa försöker! Och grattis till er som lyckats!

  • Längtarefterdighelatiden
    Birdnird skrev 2018-01-29 10:40:04 följande:

    Hejsan!

    Ja... jag är 10 ar försent med att svara i den här traden...men gör det ända för det gav mig lite hopp att läsa era inlägg.

    Jag skrapades nämligen för nagra dagar sedan da jag fatt MA. Jag har nyss fyllt 39. Jag fick en pojke för drygt ett ar sedan men vi vill gärna ha ett syskon. Men som sagt jag är 39 och chanserna att bli gravid är laga och sa är risken för missfall högre sa jag har känt mig sa ledsen. Det har varit otroligt lätt för oss att bli gravida, och nu andra gangen kändes det för lätt för att vara sant och det var det ocksa. Jag maste nog slappna av och lita pa att det är möjligt, och acceptera om det inte gar.

    Lycka till alla ni som ocksa försöker! Och grattis till er som lyckats!


    Jag är 43, hade MF i mitten av november förra året, gjorde skrapning. Idag är jag gravid 5+2 och håller alla tummar som finns! Så ge inte upp!
Svar på tråden Alla ni som är 39-41 år.Hur lång tid tog det bli gravid efter skrapning?