• Splach

    Hur blir man undersköterska??

    Hur blir man undersökterska?

    någon som är det, vet någon som är det, eller studerar till det?
    hur lång tid tar det ungefär att studera till undersköterska, och vad behövs för att man ska kunna börja studera till det?
    hur lång är utbildningen?

  • Svar på tråden Hur blir man undersköterska??
  • ludicrous

    hej hej =) här har du en som pluggar till uska! Jag går visserligen gymnasieutbildningen men ändå.

    Går du vuxenutbildningen så tar den ca 1½år. man läser medicinsk grundkurs, omvårdnad m.m och är även ute på praktik.
    Jag vet inte om man ens behöver godkänt i allt från gymnasiet, en kompis till mej skulle studera på komvux uskutbildning och hon har inte gått gymnasiet..
    ta kontakt med ditt komvux eller utbildningscentrum, även arbetsförmedlingen kan fixa sånt.

    om du går in på din kommuns hemsida brukar det finnas om utbildning finnas där


  • miamammsen

    Jag läser på komvux just nu till Uska. är inne på min andra termin av tre. Det är en gymnasial utbildning så om man inte gått något gymnasium inna så spelar det ingen roll. Men för att kunna läsa vidare senare så måste man nog ändå läsa grundkurserna som matte, svenska osv.. om man inte har dem redan i betyg. Bara att kolla på din kommuns hemsida eller ringa kommunkontoret för att få vet a mer vart du ska vända dej och vad de har för kurser att erbjuda...

  • NeA 84

    jag börjar uska utbildning imorrn!
    ska läsa på komvux...3 terminer.

    är de nått du undrar så fråga bara Glad


    Adam 020715 ♥041126 Gabriel 051130
  • Jofimiel

    Fast man blir ju egentligen inte uska förrens efter man fått jobb... o den arbetsplatsen anställer en som undersköterska....

    så sa de iaf till oss när jag läste omvårdnad...


    ~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • BrideOf Rocky

    Behörighet från gymnasiet behövs inte alltid.
    I Huddinge/stockholm har man svårare att komma in om man har bra betyg från gymnasiet, då är man ju inte i behov av utbildningen..

    Jag gick 3 terminer i Sthlm, blev klar den 14/12 2007, började på en akutvårdsavdelning/medicinklinik på ett av Stockholms sjukhus på måndagen den 17/12 2007, så jobb finns det iallafall.

    Alla vi som umgicks i klassen har fått jobb direkt på Karolinska, Huddinge, St Göran och Danderyd.

    En jätterolig utbildning tycker jag.
    Kontakta din kommun och fråga hur du ska göra.


    Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
  • NeA 84

    förresten vad som behövs....ingenting om man läser på komvux. jag har inte nån gymnasieutb, men min kompis som läser har två olika utbildningar.


    NeA 84 skrev 2008-01-08 19:10:51 följande:
    jag börjar uska utbildning imorrn!ska läsa på komvux...3 terminer.är de nått du undrar så fråga bara
    Adam 020715 ♥041126 Gabriel 051130
  • vänat
    Hannah76 skrev 2008-01-08 19:07:33 följande:
    Man studerar. Brukar vara mellan 3-4 terminer. Behörighet från gymnasiet behövs (grundämnena)
    behöver inte als ha grundämnens behörighet för at läsa tiluska. Jag har läst till uska 1350p vårdämen behöver man man. jag läste dock 1550p på två terminer.
  • Splach

    jag har inte gått gymnasium, eller ja ett år då, och är 19år nu, så komvux lär det bli om jag ska läsa till undersköterska..
    hur gör man med oengar? får man ta ett studielån eller vad det heter och leva på undertiden? vad ligger det på? och hur mycket får man då ut i månaden? kostar utbildningen något?

  • Hannah76
    vänat skrev 2008-01-08 19:13:39 följande:
    behöver inte als ha grundämnens behörighet för at läsa tiluska. Jag har läst till uska 1350p vårdämen behöver man man. jag läste dock 1550p på två terminer.
    Det beror på vart man läser.
Svar på tråden Hur blir man undersköterska??