• skruttis11

    Någon mer Vuxen med klumpfot?! kom gärna in å diskutera

    hejsan hoppsan här är det snack om klumpfötter å dess invärkan på våra liv , ett liv i smärta allmänt klumighet (för mig iallafall) benhandligar MM

    så kom å skriv just du med

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 09:34:43:
    Klumpfot
    Klumpfot, pes equinovarus adductus är en medfödd missbildning där foten står i spetsfotsställning, hälen är vriden inåt och framfoten är riktad nedåt in mot kroppens medellinje.

    Klumpfot

    Karakteristiskt är att muskulaturen på underbenets insida är mycket stram och muskulaturen på underbenets utsida försvagad. Det gör att barnet inte kan vinkla foten uppåt. När muskulaturen aktiveras böjs foten snett inåt.

    Hur vanligt är det?

    Förekomsten varierar hos olika folkslag och i Sverige räknar man med att cirka ett barn per 1 000 födda har klumpfot. I ungefär hälften av fallen är båda fötterna drabbade. 60-70 procent är pojkar.

    Orsak

    Orsaken till klumpfot är i stort sett okänd men man vet att barnen oftare har släktingar med klumpfot än annars friska barn. Man räknar med att risken för att få ett barn med klumpfot även vid nästa graviditet är 2-3 procent, dvs. klart ökad jämfört med den genomsnittliga risken som sålunda är en på tusen (en promille). Mekaniska orsaker kan också spela en roll; i andra och tredje fostermånaden ligger alla barn med foten i klumpfotsställning.

    Diagnos

    Diagnosen är klar redan vid födelsen och den kliniska bilden är tydlig. Det finns en stor variation i missbildningens svårighetsgrad, allt från mjuk och lätt att korrigera till helt fast och opåverkbar. Att röntga foten för att få ytterligare information är vanligtvis inte av värde, eftersom de olika benen i fotskelettet ännu inte är förkalkade vid födelsen och därför inte syns med vanlig röntgenundersökning. På senare tid har olika andra tekniker, till exempel undersökning med ultraljud, tillkommit för att man ska kunna få en uppfattning om de olika fotbenens inbördes läge.

    Behandling

    Snarast efter födelsen sätts behandlingen igång. Man börjar med att försiktigt tänja mot felställningens riktning och fixerar därefter det uppnådda läget med gips, skena eller ett sorts häftförband, allt beroende på den lokala behandlingstraditionen. Om man väljer gipsbehandling måste gipset nå från tårna upp över låret. Knäleden hålls i 90 graders böjställning. I detta läge slappnar ett par av de muskler som orsakar klumpfotsställningen av. Dessutom förhindrar denna ställning gipset från att glida av. Med jämna mellanrum - till en början varje vecka - gipsas foten om, och det är då också önskvärt att en sjukgymnast finns till hands som kan tänja på foten och på så sätt räta upp foten ytterligare.

    Efter hand som tiden går, vanligen efter 6-8 veckor, kan omgipsningarna göras med längre intervall, till exempel två veckor, eftersom man då inte brukar vinna så mycket i korrektion. Vid 3-4 månaders ålder brukar gipsbehandlingen avslutas. Antingen fortsätter man med avtagbara skenor eller, om felställningen är kraftig, är det lämpligt att operera felställningen i denna ålder.

    Kirurgisk behandling

    Cirka 70 procent av alla barn med klumpfot behöver opereras, antingen vid 3-4 månaders ålder eller strax före ett års ålder eller när barnet börjar vilja gå och stå. Vid operationen löser man de senor och ledkapslar som är strama och hindrar barnet från att räta på foten.

    I praktiskt taget alla de fall som behöver opereras måste hälsenan förlängas. Detta görs med ett Z-format snitt. Därefter kan man tänja på foten och senändarna sys därefter sida till sida. Det utrymme som uppstår på ömse sidor om Z-snittets skänklar fylls efter hand ut med ny senvävnad.

    I de flesta fall måste man också dela ledkapseln baktill i fotleden samt mellan hälbenet och språngbenet. Om hälen och framfoten står inåtvriden måste också ytterligare en kraftig sena bakom den inre fotknölen förlängas och ledkapseln i mellanfoten delas så att foten kan föras över till sitt rätta läge.

    Vid en del kliniker använder man en annan metod. Man förlänger hälsenan och flyttar ett senfäste på fotryggen, vilket gör att senan drar i en annan riktning och motverkar felställningen. Barnen måste ligga inne på sjukhus 1-2 dygn.

    Efterbehandling

    Efter operationen gipsas foten på samma sätt som före ingreppet i sammanlagt 5-6 veckor. Gipset byts efter två veckor då stygnen också avlägsnas. Detta ingrepp brukar göras polikliniskt och i narkos för att man ska uppnå bästa möjliga korrektion. Efter att gipset har tagits bort brukar man använda en avtagbar skena. Den ska barnet ha på sig dygnet runt med avbrott för någon timme. När barnet börjar vilja gå och stå övergår man till att låta skenan vara på nattetid eller när barnet sover middag. Efter ingreppet fortsätter man med sjukgymnastik; hur ofta får felställningens storlek bestämma.

    Förlopp

    Tendensen för foten att återgå till sitt ursprungliga läge finns upp till 7-8 års ålder. Barnen med klumpfot bör kontrolleras tills dess för att återfall av felställningarna ska upptäckas tidigt. Cirka 20-30 procent av barnen behöver opereras ytterligare en eller två gånger.

    Prognos

    Slutresultatet med modern behandling blir bra. Tillståndet påverkar inte tidpunkten då barnet börjar vilja gå och stå. Man kan räkna med att barnet kommer att kunna gå, springa, hoppa, åka skridskor, skidor, spela fotboll och liknande liksom sina jämnåriga.

    Foten kommer emellertid nästan aldrig att få ett normalt utseende. Om felställningen drabbat endast ena sidan kan foten bli något mindre än den normala foten. Om det skiljer för mycket i skostorlek får man använda olikstora skor, merkostnaden täcks av ett avtal som säger att man får köpa två par skor och får tillbaka totalt halva kostnaden. Tillståndet kan också göra att vadmuskulaturen utvecklas sämre på den aktuella sidan och att benet blir 1-2 cm kortare. Det är emellertid ovanligt att benlängdsskillnaden blir så stor att någon benlängdsutjämnande operation krävs. Om felställningen trots operation av senor och ledkapslar i småbarnsåldern återkommer kan det från cirka 7 års ålder bli aktuellt med olika former av skelettingrepp.

  • Svar på tråden Någon mer Vuxen med klumpfot?! kom gärna in å diskutera
  • skruttis11
    Queen70 skrev 2008-01-10 22:27:29 följande:
    Vad är klumpfot??
    man föds antingen med en eller bägge fötterna inåtvänt!
  • Molly61

    Jag är behandlad för dubbelsidig klumpfot där den h foten är och har alltid varit sämst. (är f. 1961), sedvanlig behanling med gipsar och ortoser + 1 op. i v.for och 5 op. i h fot.
    Idag har jag alltid smärta mer eller mindre i h. fot. har nydligen fått i lägg i mina skor men jag tycker inte det hjälper.

  • skruttis11
    Molly61 skrev 2008-01-11 19:17:27 följande:
    Jag är behandlad för dubbelsidig klumpfot där den h foten är och har alltid varit sämst. (är f. 1961), sedvanlig behanling med gipsar och ortoser + 1 op. i v.for och 5 op. i h fot.Idag har jag alltid smärta mer eller mindre i h. fot. har nydligen fått i lägg i mina skor men jag tycker inte det hjälper.
    hejsan å välkommen hit! här är det bara å ventilera ut sina känslor å resp smärtor

    jag har åxå dubbelsidig klumpfot har gjort många op vet ej antal dock sen har jag vart gipsad upp till ljumskarna!
    smärtan är inte å leka med
    skulle behöva gå iväg å få hjälp så har jag verkligen dragit mig för det.. varfrö vet jag inte
  • Molly61

    Hade sökt på VC för min smärta i h fot x-antal ggr men dom där vet ju inget, och inte lyssnar dom heller.
    (det brukar ju vara så när kvinnor söker vård)

    Hur är det med dina fötter idag??
    har du kontakt med någon annan vuxen med klumpfot?

  • skruttis11

    molly. mina fötter ja du jag har nåra extra knölar på dom sen får jag väldigt väldigt lätt ont undefoten samt om jag går för mkt! hur har du det själv med fötterna?!

    nej jag har inte pratat med nån pratade med tanja lite härromdagen , startade just denna tråd för att man ska kunna prata ut om detta problem man har föds med

  • TanjaS

    Den 15 mars 2006 satte man kirurgkniven i min vänstra fot. En massa skruvar muttrar och stäv och allt vad de var hamnade i min fot för att flytta foten och stabilisera läget. Dock 24/10 2006 plockade skrotet ut och skulle steloperera en led i foten i sept 2007 men den är framflyttad till hösten 08 pg av min graviditet med William (f071121).

    24/10 1972 föddes jag på bb i lycksele. (från åsele västerbotten). Jag föddes med klumpfot vänster sida. Jag blev remiterad till ortopeden i umeå och träffade där en proffessor lempert. Han var österikare. Man konstaterade att min fot berodde på ärftlighet då min farmors syster var född med detta med. Varför visste man inte.
    Man började med gipsningar och vridningar rätt tidigt. Men operation skedde först då jag var 1,5 år gammal och sen då jag var 4 år gammal. Man förlängde hälsenan och opererade in en kalvsena i min fot. Det blev oändligt många gipsningar och de skedde med narkos och sövning.

    Jag mådde ofta dåligt som barn och var ofta illamående pg av narkosen. I övrigt mådde jag bra och tog de här med foten rätt bra. Tyckte de var roligt att åka iväg de 17,5 milen enkel väg till umeå från åsele. Dock var de jobbigt med "lukt på lukten" narkosen och sen att jag fick nya skor som var fula på de glada 80-talet.

    De blev jämna besök på ortopeden. Lempert var mer och mer borta och en doktor Ahlgren blev min nya läkare. Lempert hade tyckt att operation borde ske igen vid 8 års ålder etc. Men Ahlgren ville avvakta... Tiden gick... Operation när hon är 15 år eller nej när hon växt klart...

    När jag var 15 år började mitt vänstra knä strula. Det var ju ändå 1,5 cm skillnad och jag hade lätt för att halka och skada mitt knä. Att man härledde det till foten var det ingen som tänkte på. Det ortopediska skorna hade jag slutat med då jag var ca 7 år och hade börjat skolan. Istället hade jag "vanliga" skor med inlägg. Dock pumps och högklackat var ingen hit.

    Foten var de ingen som tänkte på. Mitt knä var de som strulade.
    Men efter en förflytning av knäskål 2002 har knäet varit mer stabilt.

    I januari 2005 då jag gick med Helen hem till hennes lägenhet från Växjö universitet kom de från ingenstans som ett KNIVHUGG!
    Detta blev bara värre och värre och foten börja sakta men säkert krypa tillbaka till ursprungsläget...

    Jag kontaktar ortopeden nu i jönköpings län där jag bor och jag är tvungen att gå till en vårdcentral och visa mina ärr för att få en remiss för att kunna uppsöka en ortopedläkare för min fot skull. De var senast 1986 som jag besökte och då ortopeden i Umeå. Man skulle avvakta och jag hade inga problem med foten så varför då höra av sig? Jag träffar Bengt Herngren från Östersund som var ny i sin tjänst på Ryhov i Jönköping. Han konstatera att foten behöver en operation för i nuläget var förutsättningarna på att bli bra utan operation så gott som obefintliga.

    Det gick ca 1 år innan jag opererades och jag avslutade utbildning på Växjö universitet men sökte inga jobb då jag inte visste när operation skulle bli av. För vem vill anställa en då man inte vet när man ska opereras och om man kan komma tillbaka på jobb efter detta. Jag arbetade extra som min tidigare tjänst som undersköterska och var då på ett flertal boenden inom psyk, demens, sjukvård, alkoholistvård etc.
    Mot slutet var jag tvungen att tacka nej till ett arbete på boende då ryggen börja ta stryk där då man sprang så mycket.

    Idag väntar jag på att jag ska kunna steloperera en led. Detta ska ske nu i höst 08. Då ska min smärta kunna bli betydligt mindre och jag ska kunna gå tillbaka till arbetslivet som jag så mycket längtar efter. Arbete som undersköterska är nog kört tyvärr för min del men ett mer stillasittande arbete bland människor. Jag gjorde en arbetsträning på 3 veckor och genomgick en utredning via PREVIA i Jönköping där man konstatera att efter operation så måste jag börja med arbetsträning igen och inte hoppa på ett heltidsarbete. Jag VILL så mycket men min fot klarar inte det. Idag kan de vara så att vissa dagar får jag bara ta de lugnt och särskilt om jag ansträngt foten med att vara ute och gå exempelvis.

    Jag var oroad med tanke på graviditeten att i och med ökad vikt skulle jag ha mer besvär med foten men de skulle ej ha någon betydelse och det hade det inte heller.

    Jag kan undra mycket varför jag?
    Men jag har aldrig sett min fot som ett problem och eftersom min son fått detta arvegods får man se dagens teknik på annat håll.
    För några år sedan pratade jag med en tjej och hon satt i rullstol idag och var stelopererad i ryggen på grund av att hon var född med klumpfot. Så jag har väl haft tur då eller så...

    Mitt problem med foten idag är på grund av den teknik man hade att vända och vrida så EXTREMT mycket. Min son kommer ej få samma problem som jag när han är runt 30 år.Hade jag varit född för 100 år sedan hade man inte gjort något speciellt åt foten.
    Lord Bayron och skådespelaren Börje Ahlstedt är tydligen också född med klumpfot. Varför kom mitt problem just nu?
    Kanske e de så att kor lever ju max 30 år och min kalvsena kanske sagt sitt.

    Men jag ser inte min fot som ett problem utan som en möjlighet.

Svar på tråden Någon mer Vuxen med klumpfot?! kom gärna in å diskutera