vad heter det? Förskola/dagis/lekis
Hej vad kallar ni barnets barnomsorg?
Dagis/ förskola ? mer förslag?
tycker inte att fsk ligger riktigt bra i munnen?
Tack
Hej vad kallar ni barnets barnomsorg?
Dagis/ förskola ? mer förslag?
tycker inte att fsk ligger riktigt bra i munnen?
Tack
Jag säger förskola då dagis har en dålig klang i mina öron. När jag var liten och gick på lekskola fanns det s k "dagisbarn" och det var inget positivt.
Förskola heter det:) Och dom som jobbar där heter pedagoger och inte dagisfröknar.
Vaddå inte ligger rätt i munnen??? Det heter förskola och så är det . Håller med i allt som Ajnat skrev....behöver väl inte påpeka att jag är förskollärare
Det heter förskola, men jag säger dagis likförbenat
Det heter förskola och vi säger dagis. Sonen själv säger att han går på dagis och att han har fröknar, så då säger jag det också. Det gör inte läroplanen ogiltig eller inkompetensförklarar hans pedagoger!
Jag vet om att av de tre personalenheterna på hans avdelning är en barnskötare, en förskolepedagog och en grundskolelärare med inriktning på främst lågstadiebarn. Men för honom och oss är det lättare med samlingsnamnet fröken. Och det sänker (eller höjer) inte på något vis personalens kompetens.
förskola!!
Förskola.
Jag säger dagis, fast jag vet att det egentligen heter förskola.
Vi säger dagis, jag vet att det heter förskola men för mig är förskolan något för 6-åringar. Jag får väl vänja om mig Fast att säga fröken till förskolelärarna är väl inte fel? På min dotters dagis är inte alla utbildade förskolelärare, och vad ska man säga då? "Vilken barnskötare satt vid ditt bord idag, Emma?" eller "Sa du till pedagogerna att Pelle slog dig"? Nej det låter inget vidare tycker jag.
Nu kom precis 2,5-åriga sonen in. Konversationen blev:
- Har du någon förskola?
- Neeej.
- Har du något dagis?
- Jaaaaaaaa. Mitt dagis heter förskolan, vet du!
Så det så! :)
Normalt brukar han säga "Jag älskar min FÖRSKOLA" men "Nu ska vi till DAGIS". Uppenbart vem som säger vad!? Roligt att förskolepersonalen lär honom vad det heter. :)
Själv slarvar jag mycket och säger dagis för att det är lätt och ff.a. att "alla andra gör det och det är det man är van".
Fattar inte varför vi inte återinför det jättebra namnet FÖRIS som det kallades när jag var liten och man då menade förskolan för 5-6-åringar. FÖRIS är ett jättebra namn tycker jag. Kan vi lobba för det kanske??
FÖRSKOLA
Förskola heter det.
Ett namn som också har "bekymmer" är förskoleklassen (6-årsverksamheten). En del kallar det 0:an, som inte alltid uppfattas positivt.
Till och med vissa förskollärare säger dagis!!!
Det heter förskola.
Lekis var ju sånt som folk födda på 70-talet och tidigare gick på.
Dagis var sånt jag själv gick på, men då fanns det ju ingen läroplan eller lika uttalat pedagogiskt uppdrag som det funnits de senaste tio åren.
För mig känns det mer krystat att hitta på ett nytt smeknamn för förskola ("föris") än att använda det etablerade smeknamn som finns. Det heter förskola och många kallar det för dagis.
Vad är problemet?
Har aldrig någonsin stött på den här diskussionen IRL, bara på FL. Har förskolepedagogerna mindervärdeskomplex och tror att vi föräldrar inte uppskattar deras pedagogiska verksamhet (det gör vi!) eller glömmer att förskolan har en egen läroplan (det gör vi inte!) om vi säger dagis istället för förskola?
Jag säger jobb istället för arbete också, vilket min mormor har svårt för eftersom hon tycker jobba är ett slangigt, fult ord för att arbeta, men hon är inte mindre imponerad av mitt yrke för det