• Trubbel

    Är en chokladcysta alltid endo?

    Fick veta på senaste gynbesöket att jag har en cysta som troligtvis varit fylld med blod. Jag har dock aldrig haft smärtor, varken vid mens eller samlag. Kan man ha den typen av cystor utan att ha endo? Någon som vet?

  • Svar på tråden Är en chokladcysta alltid endo?
  • Trubbel

    Aha. Min gynekolog "tyckte det såg ut" som om det hade varit blod i cystan, men det borde väl ha gjort ganska ont om den spruckit? Jag som aldrig har mensvärk är ytterst förvånad, och jag blöder så sparsamt att jag inte ens bemödar mig att köpa bindor (behövs bara en dag under mensen), hushållspapper funkar bra. Jag tyckte inte det lät som om jag var en typisk patient...

  • Soffe83

    jo det gör väldigt ont om den spricker, men jag fick min diagnos nu i januari och jag har samma som du haft väldigt sparsamma menstruationer, dock så har dom varit smärtsamma. Men alla är olika och bara för att du har endometrios så behöver du inte ha ont..

  • SL81

    Det behöver inte vara endometrios om du har en "chokladcysta"!
    Kraftig mensvärk är inte heller det enda symtomet - den finns massor med fler symtom!
    För att fastställa endometrios måste du göra en sk laparaskopi - titthålsoperation.
    Gå in på www.endometriosforeningen.se där det finns mkt info!

  • Bispan

    Sofia Lindström: Vad är chokladcystor om de inte är endometrios?

  • SL81

    Det kan vara större eller mindre blodfyllda cystor. Det behöver som sagt inte vara endometrios!
    Dessvärre får vi med endometrios blodfyllda cystor (alltså chokladcystor).

  • Bel

    Det jag har läst om blodcystor är de är ett typiskt symptom för Endometrios. Man kan ju dock ha Endometrios utan några som helst cystor.

  • SL81

    Nja, typiskt symtom är det inte, men det är däremot vanligt att vi med endometrios får sk chokladcystor.
    Jag har aldrig haft några cystor, trots att jag har endometrios. Återigen - sjukdomen är väldigt individuell.

  • Bispan

    Sofia Lindström: Eh, hur uppstår de blodfyllda cystor som INTE är endometrios du pratar om?

  • MammatillMeja

    utan att veta alltför mkt om saken vet jag att min mamma haft blodfyllda cystor en gång men hon har INTE endometrios. det var helt enkelt "bara cystor".


    gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • Bispan

    MammatillMeja: Hade hon de blodfyllda cystorna på de typiska ställena för endometrios? T ex på äggstockarna.

  • MammatillMeja
    Bispan skrev 2008-03-17 23:22:25 följande:
    MammatillMeja: Hade hon de blodfyllda cystorna på de typiska ställena för endometrios? T ex på äggstockarna.
    i livmodern hade hon dom,då kanske det inte är "samma"? jag är inte alls insatt i ämnet,vet bara vad just hon hade..
    gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • SL81
    Bispan skrev 2008-03-17 22:42:46 följande:
    Sofia Lindström: Eh, hur uppstår de blodfyllda cystor som INTE är endometrios du pratar om?
    Det vet jag inte då jag inte är läkare. Det jag vet är att chokladcystor (blodfyllda cystor) inte alltid behöver vara endometrios! De kan uppstå på samma sätt som vanliga cystor.
  • Bispan

    MammatillMeja: Tyvärr är det så att en del kvinnor som har endometrios inte ens får en diagnos. Tidigare erkände inte ens en del läkare att det fanns någon sådan sjukdom. Jag känner till ett fall där en kvinna sökte läkarhjälp för infertilitet. Hon tog ut journaler från en tidigare bukoperation. Har för mig att den var gjord 5 år tidigare. Där stod det uttryckligen att de hittat endometrios. Men ingen i sjukvården hade nämnt det med ett ord!!

    Läkarna/kirurgerna som hade hand om henne hade alltså helt ignorerat att hon kanske hade kunnat få behandling och sluppit bli infertil.

    Sådan kan den svenska sjukvården vara, tyvärr.

    Sofia Lindström: Jag tror det är sällsynt att ha blodfyllda cystor i "gynområdet" i kroppen, dvs på äggstockar och runtom och att det INTE är endometrios.

  • mammsen
    Bispan skrev 2008-03-19 15:33:17 följande:
    MammatillMeja: Tyvärr är det så att en del kvinnor som har endometrios inte ens får en diagnos. Tidigare erkände inte ens en del läkare att det fanns någon sådan sjukdom. Jag känner till ett fall där en kvinna sökte läkarhjälp för infertilitet. Hon tog ut journaler från en tidigare bukoperation. Har för mig att den var gjord 5 år tidigare. Där stod det uttryckligen att de hittat endometrios. Men ingen i sjukvården hade nämnt det med ett ord!!

    Läkarna/kirurgerna som hade hand om henne hade alltså helt ignorerat att hon kanske hade kunnat få behandling och sluppit bli infertil.

    Sådan kan den svenska sjukvården vara, tyvärr.

    Sofia Lindström: Jag tror det är sällsynt att ha blodfyllda cystor i "gynområdet" i kroppen, dvs på äggstockar och runtom och att det INTE är endometrios.
    Blodfyllda cystor.. det somkallas chokladcystor är samma vävnad som man har i livmodern.. De spricker ofta och blöder sammtidigt som mens, de fungerar helt enkelt som en egen liten livmoder.. Anledningen att man kan bli infertil är att de lämmnar ärrvävnader och sammanväxningar efter sig.. Det kan hända alla någon enstaka gång då och då att de får en cysta då och då om man har "livmodersvävnad" alltså mens som rinner ut i ex, äggledarna och koagulerar sig, då försvinner det oftast vid nästa mens.. Oftast märker man det inte, om man känner det så är det som menssmärta (ibland mycket kraftig sådan).

    Men vissa har det så illa att det återkommer hela tiden och ibland flera ställen sammtidigt och då är det lite annorlunda.. Så har jag fått det förklarat för mig.. Stämmer det tror ni?
  • MoonlightG
    Trubbel skrev 2008-01-21 21:04:08 följande:
    Fick veta på senaste gynbesöket att jag har en cysta som troligtvis varit fylld med blod. Jag har dock aldrig haft smärtor, varken vid mens eller samlag. Kan man ha den typen av cystor utan att ha endo? Någon som vet?
    Hur stor är cystan?

    Jag hade en cysta på 10 cm och hade då riktigt ont dom tre sista gångerna vid mens annars hade jag inte ont alls. Jag hade ont i baksidan av benen då cystan tryckte på mina nerver men inte vid mens eller samlag. 
  • Eema

    Min mamma hade chokladsysta innan hon fick barn. Hon fick väldiga smärtor och fick åka in, men efter operationen har hon fungerat bra (ja, hon fick ju mig och min bror). Så det behöver inte bli allvarliga konsekvenser. :)

Svar på tråden Är en chokladcysta alltid endo?