• underworld

    Ont att sätta in spiral?

    Nu har jag läst massa om folk som satt in kopparspiral. Och nästan alla säger att det gör väldigt ont. är det så? Jag ska sätta in en i morron så nu är jag ju bra nojig:O

  • Svar på tråden Ont att sätta in spiral?
  • Assia

    Ja visst käns det. Men jag hade inte fött barn innan så det kanske gjorde sitt till. Annars var jag väldigt nöjd med kopparspiral. Fast de första menserna gjorde extra ont och blödde extra mycket innan det stabiliserade sig. Lycka till imorn, det ska nog bra! Ta hela arsenalen värktabletter nån timme innan så känns det kanske bättre. Smärtan var över på en halvminut för mig.

  • Assia

    Ja visst käns det. Men jag hade inte fött barn innan så det kanske gjorde sitt till. Annars var jag väldigt nöjd med kopparspiral. Fast de första menserna gjorde extra ont och blödde extra mycket innan det stabiliserade sig. Lycka till imorn, det ska nog bra! Ta hela arsenalen värktabletter nån timme innan så känns det kanske bättre. Smärtan var över på en halvminut för mig.

  • Tainted

    vet inte om det är någon större skillnad men hormonspiralen gör inte så fasligt ont iaf.. har du fått dropp någon gång? det gör ondare. med spiralen så känns det typ som intensiv mensvärk i några sekunder och sen går det över lika fort. och då sa hon att jag hade en väldigt trång livmoderhals och det var lite besvärligt att sätta in tydligen. går säkert bra :) ta alvedon 2h innan du har tiden, det hjälper mot den "vanliga" mensvärken som kommer efteråt.

  • hannis

    Jag har en kopparspiral och har inte fött barn. Gjorde inte ont alls att sätta in den men jag har mer mensverk nu än vad jag hade innan. Jag har också fått mycket kraftigare mens!

  • whipit

    Jag satte in en kopparspiral -06 Själva insättningen gjorde inte ont, men efteråt hade jag mensvärk hela dagen. Fick väldigt med mensvärk jämfört med innan. jag hade den 1år sen efteråt så slutade aldrig mensvärken när mensen var över så jag fick ta ut den. har även några vänner som tycker den funkar super bra. :)

  • Hilmen

    Jag satte in min (hormon)-spiral och den fösta dagen var ett rent helvete! När jag först kom till gyn så sa hon att jag absolut inte fick åka hem på min motorcykel för att man tydligen kan svimma när spänningarna i livmodern släpper. Jag är ingen mesig tjej, gör det ont så gör det ont! Men barnmorskan började iallafall med att göra en vanlig gyn undersökning och sen sprejade hon med bedövning som sved något så innåt .....! När bedövningen sedan börjat verkat så ska hon "nypa" med en slags sax och man tror inte att det ska göra så ont men vad någon än har sagt så gör det så ont så jag nästan tappade andan! Och där börjar det jävliga... Sen ska hon köra upp en mätsticka och se om det funkar, sedan kommer äntligen spiralen! Och när "vingarna släpps ut" så gör det ännu mer ont! Sen så ska man åka hem, äta mat och sen gå och sova! Man känner att livet inte har någon mening när man har en sån jävlig mensverk men det är bara att stå ut även om det är svårt!!!! Kom ihåg att ta 2 Alvedon och 1 Ipren minst en halvtimme innan ingreppet! Jag tror inte att man klarar sig annars!

    Jag hade sån tur att jag fick min tid hos gyn den dagen min mens tog slut så den stabiliserade sig väldigt snabbt :) Dock så känner man av spiralen efteråt ett tag när man vrider mycket på kroppen och den kan krampa lite ibland men utan att det gör ont :)

    Spiralen åkte in utan att min livmoder krampade ett dugg, men det kan man som sagt inte styra :( Jag rekomenderar spiral stark! Om man är ungdom (som jag) så kostar spiralen 100 kronor!!!! Det är bra för man vet inte innan man har provat om man kan ha spiral.

  • Bite me

    Jag satte in en i tisdags, å det känns som en ondare mensvärk...sen hade jag mensvärk hela dagen! Blöder gör jag fortfarande. Vill inte skrämma dig, men kan vara bra att vara förberedd. Och ta smärtstillande en timme innan själva insättandet, fick jag råd av bm att göra.


    Your inner knowing is your only true compass
  • Bite me
    Bite me skrev 2012-08-24 09:03:48 följande:
    Jag satte in en i tisdags, å det känns som en ondare mensvärk...sen hade jag mensvärk hela dagen! Blöder gör jag fortfarande. Vill inte skrämma dig, men kan vara bra att vara förberedd. Och ta smärtstillande en timme innan själva insättandet, fick jag råd av bm att göra.
    Oj då antar att kopparsprialen redan sitter fast...med tanke på att det är 4 år sen du skrev
    Your inner knowing is your only true compass
  • Lillis80

    Jag hade hormonsprial innan jag varit gravid och visst kändes det när den sattes in. Skulle beskriva smärtan som plötslig och relativt kraftig mensvärk. Men den värken var över så fort spiralen var på plats - på 3-4 sekunder max. Sen hade jag lätt lätt lätt mensvärk resten av dagen, men värre än så var det inte. Har man fött barn så ska det (om man ska tro fass) vara i princip smärtfritt.

  • Bite me
    Lillis80 skrev 2012-08-24 09:05:54 följande:
    Jag hade hormonsprial innan jag varit gravid och visst kändes det när den sattes in. Skulle beskriva smärtan som plötslig och relativt kraftig mensvärk. Men den värken var över så fort spiralen var på plats - på 3-4 sekunder max. Sen hade jag lätt lätt lätt mensvärk resten av dagen, men värre än så var det inte. Har man fött barn så ska det (om man ska tro fass) vara i princip smärtfritt.
    Jag har fött tre barn...å det var INTE smärtfritt
    Your inner knowing is your only true compass
  • Lillis80
    Bite me skrev 2012-08-24 09:08:27 följande:
    Jag har fött tre barn...å det var INTE smärtfritt
    Your inner knowing is your only true compass

    Då tar jag tillbaka det ;)
  • elinjoha

    Försökte sätta in spiral (hormon) men svimmade pga hon kom åt nerven. Det känns men man kan överleva den smärtan att svimma och bara vilja spy när man vaknar till var däremot ingen hit.
    Frågade henne om det var vanligt och hon (bm) svarade att det var olika men svårt att veta om man provar någon mer gång då det är väldigt lite spelrum att fästa tången.

  • Annie 934

    Jag satte in hormonspiral och det gjorde någo JÄVULSKT ont som at få missfalls värkar.. efteråt i flera dagar va det samma då den skulle rätta till sig. Så nu e jag livrädd för att det ska göra ika ont eller ondare (om det går) att ta ut den..... :(

  • Bella94

    Hej på er! 

    Jag är 19, har inte haft barn och har satt in en kopparspiral. Själva insättningen + undersökning tog några minuter och kändes ungefär som väldigt kraftig mensvärk. Jag hade mens när jag satte in den (vilket är bra då livmodern är mer öppen) och hade mensvärk redan innan. Jag tog 2 ipren en timme innan ingreppet. Det var verkligen en baggis och gjorde inte ens i närheten så ont som jag trodde. Dessutom är det en smärta som jag redan är bekant med vilket gjorde det hela mindre obehagligt. Under kvällen efter insättningen hade jag som menskramp till och från men thats it. Så sjukt värt enligt mig då jag nu är skyddad i 5 år frammåt! 

    Jag tänkte bara dela med mig, då de flesta som skriver bara skriver att det gjorde väldigt ont och delar med sig av skräckhistorier. Detta gjorde att jag blev nervös och rädd innan för hur ont det skulle göra.  Om ni funderar på spiral tveka inte, man kan alltid säga stop om det känns fel! Det är inte bra med hormoner och därför är jag så glad att jag har hittat ett preventivmedel utan.

  • Äntligenspiral

    Jag satte in en kopparspiral igår och har hört en massa negativt om kraftigare mens och att det gör så satans ont osv. Nu har jag inte upplevt min första mens med kopparspiral än men jag vill iallafall säga att så satans ont gör det inte. Jag förstår att vi upplever smärta annorlunda och det är klart att det känns när det ska in något i själva livmodern. Det gör ont/det spänner/det är obehagligt MEN det är ingen skräckupplevelse. Försök att slappna av för det kommer underlätta och efter en halv minut kommer du ha det friaste preventivmedlet som finns. Inga piller att glömma, ingen temp att ta varje morgon, inga vidriga kondomer som bara drar ner känslan av njutning och INGA hormoner!

    Hoppas att detta hjälpte någon.

    /Emelie

Svar på tråden Ont att sätta in spiral?