• nadja84

    Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5

     Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel. Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

    Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

    Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

    Gamla trådar:www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26371975.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m22961545.html 


    *Dylan 2006-03-25* www.metrobloggen.se/divinest
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5
  • caesar

    vi va på röntgen och den visade inget fel i magen att operera så det va ju bra.
    men hon såg att det åkte upp och ner men har sätt värre sa hon.
    vist vi är ju inget skräck exemplar men käns endå att han inte mår bra.

    vi har tästat med mat till han men han kan inte äta nästan alls några få tuggor sen kommer allt upp igen så det käns som ett steg tillbaka.

    vi köpte 3st tetrapack grött från finland när vi var där vid jul och den äter han jättebra.
    men nu är dom tre slut och dom fins ju inte här klara så.....

    har tästat risgröten på tulver men den va ingen hitt. har köpt i dag vanligt havregröt så får vi se om den är lite likare den finska.

    typiskt att det inte fins här den som dunkade så bra.

    har en läkartid näst vecka och se vad hon säger sen hon har fått svaret på röntgen.


    ღ Caesar, Diesel & Wille (Wilhelm) Mom ღ
  • IrreVirre

    Cesar:
    HAr ni inte fått någon medicin i väntan på läkartiden? Kan inte fatta hur de kan behandla barn på detta viset.
    Vi har stridit som bara den och röntgen visade inget sa läkaren men det utesluter ju inte det andra. Just nu har vi fått en sond för att få lite avlastning och så har vi fått losec som hon ätit i snart 4v. Nu som först kan hon äta själv stora mängder. HAr ni testat ersättningen från apoteket som heter enfamil ar, den är super. Den klumpar sig när den nått magen så nu kräks våran tjejja inget alls. Sen får vi den på recept. 12 burkar för 120kr. KAn rekomendera gröten som är mjölk -och glutenfri, den är superlen och god smak. Ser ut som sockerkakssmet=)Sen har våran läkare hjälpt oss att få dispans så att stora tjejjan får vara på dagis varje dag så hon får den stimulans som hon behöver, det kan jag rekomendera. Sen är vi koppladse till barndagvården där vi träffar en barnsjuksköterska som jobbar med barn som har svårt att äta. Vi träffar henne 1 gång/v alla 4-5h gång bara för att få tips och avlastning. Det var hon som hjälpte oss så vi fick en sond för det hade inte läkaren tänkt på
    Hoppas ni får hjälp snart, stå på er. Jag sjönk så låkt att jag grät och sa att snart slutar vi ge henne mat för då mår hon ju som bäst men då dör hon ju. Och vips så fanns det hur mycket hjälp som helst att få.

  • snabla

    hejsan! Vi har gett vår dotter Zantac nu i snart 4 månader o det har gett bra resultat en helt annan tjej...Vi har 2 gånger tidigare försökt sluta men efter några dagar har hon sovit sämre igen och varit mer missnöjd. Nu har vi efter två veckor med halv dos som gått bra försökt sluta igen men det är svårt att veta hur man ska tänka. Hon har inte blivit lika drastiskt sämre som förut men helt klart gnälligare och äter sämre vissa dagar, hur gjorde ni när ni slutade med medicinering? Är det rimligt att tänka att man kan/ska ge medicin tills symtomen försvinner helt eller? vill ju inte ge i onödan men vill inte heller att hon ska ha ont.

  • caesar

    han äter nu vanlig babysemp 2 för att han inte blev mätt på nutramigen,
    så jag årkade inte längre ge varrannan timme dygnet igenom.

    så nu äter han längre imellan men spyr endå hela tiden.

    vi har tästat alla möjliga förtjockningsmedel och maten som fins men ingen skillnad.

    nä vi har inte fått någon medesin alls för genom deras mening och deras överläkare på motagningen så fins det ingen medesin att ge så små barn i hela hans 40 åriga yrke.

    så inte mycket till hjälp där.

    vå se på måndag vad som händer, han går jupp men sakta så dom kommer lägga ner ärendet käns det som.


    ღ Caesar, Diesel & Wille (Wilhelm) Mom ღ
  • snabla

    tacj nadja84 för att du lyssnade på min åsikt och startade en ny tråd snabbt man vill ju att alla föräldrar med refluxbarn sk akänna igen sig...Är det ingen som har gett Zantac o slutat som kan ge mig lite tips? (angående mitt tidigare inlägg)

  • nadja84

    Ja trådarna stängs ju efter 3 månader och det hade snart gått det på den gamla så det var dags att starta en ny så.

    Det är jätte svårt det här med reflux tycker jag för alla har så olika sympton och det finns inte särskilt mycket forskning när det gäller barn och gastroesofagal reflux.

    Jag tycker så här angående medicinering att om det funkar och barnet mår bra så fortsätt, prova sluta men om det inte går får man ge igen. På min son verkade han må bra men när vi var inne för en gastroskopi så visade det sig att han var helt sårig i halsen. Men han visade under den tiden inga tecken på att må dåligt.(det här var ett tag sen)
    Är det ni själva som valt att sluta eller är det i samråd med läkaren??


    snabla skrev 2008-01-26 18:06:45 följande:
    tacj nadja84 för att du lyssnade på min åsikt och startade en ny tråd snabbt man vill ju att alla föräldrar med refluxbarn sk akänna igen sig...Är det ingen som har gett Zantac o slutat som kan ge mig lite tips? (angående mitt tidigare inlägg)
    *Dylan 2006-03-25* www.metrobloggen.se/divinest
  • caesar

    men hur ser dom att man är sårig i halsen?


    ღ Caesar, Diesel & Wille (Wilhelm) Mom ღ
  • snabla

    tack ja det är svårt att veta att sluta var läkarens beslut jag ska ge nu några dagar o se om det blir någon skillnad sen ska vi träffa läkaren på tors får höra vad hon tycker...

  • nadja84
    caesar skrev 2008-01-27 12:18:47 följande:
    men hur ser dom att man är sårig i halsen?
    Genom gastroskopi (när man går ned med en kamera i halsen och filmar) + att man tar med pyttepyttelite risp av strupen upp för analys.
    snabla skrev 2008-01-27 16:22:11 följande:
    tack ja det är svårt att veta att sluta var läkarens beslut jag ska ge nu några dagar o se om det blir någon skillnad sen ska vi träffa läkaren på tors får höra vad hon tycker...
    Ja, lycka till. Men fortsätt med medicin om ni tycker det hjälper!
    *Dylan 2006-03-25* www.metrobloggen.se/divinest
  • nonnas

    Hej.

    Har en dotter på snart 4 mån som lider av gastroesofagal reflux, det konstaterade läkaren för ca 2 månader sen.
    Ibland märks det att hon lider väldigt mcket av det, ibland så märker man ingeting på henne oftas så kräks hon eller få uppstöttningar och precis efter det kommer stans smile från henne.
    Det jag har märkt nu sista vekcan är att hon börjar bli irreterad när hon ska äta, verkar som hon har ont på något sett, jag ger henne emfail som välling och den fungerar någolunda iallafall, bättre än vanlig ersättning.
    Jag kunde inte amma mer än två-tre veckor för hon spydde så fruktansvärt av det, så jag började med NaN 1 istället.

    Att de har kommit fram att hon har reflux är inget de har undersökt henne för, vi sökte nämligen akut pga att hon fick slags anfall och slutade andas och det kom fruktansvärt mycket med slem.
    Så hon har genomgått ultraljud på hjärtat, ultraljud på hjärnar samt haft mätning på huvudet för att kola om hon har epilepsi och det visade inget på registreringen "skönt".
    Så epilepsi har de uteslutet nu och efter alla undersökningar och uteslutningsmetoden så fick hon diagnosen Reflux.
    Att tösen producerar 5 gånger så mycket slem som en vuxen gör kan de inte säga riktigt varför men på något sett så bilder hon så mycket slem att det täpps till i luftvägarna mm så hon får andningstillstånd och då får hon de här enfallen.
    Det är nästan som om hon får ett epileptiskt anfall fast det inte är det, efter ett sådant anfall så kommer det fruktansvärt mcket slem ur hennes mun och näsa.

    Jag undrar ni som har barn med reflux, har ni fått genmgå några undersökningar för att få diagnosen och skulle höra om det finns någon med lite råd hur man mer kan underlätta för henne mm.

    //Nonnas

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #5