• filurar

    SGI och FP vid sänkt lön?

    Om man (i det här fallet min sambo) är föräldraledig från BF från ett jobb med hyfsad lön och har sin SGI/FP fastställd på lönen från det jobbet... och sedan byter man jobb till ett som är sämre betalt... och så vill man vara föräldraledig igen (kanske på deltid)... Vilken lön räknas då ens SGI/FP på? Den tidigare högre lönen som man så att säga började vara föräldraledig på eller den lägre lönen man har då? Spelar det någon roll hur mycket tid som förflyter mellan ledighetstillfällena?

    Ständigt nya frågor när man försöker planera uttaget av FP så smidigt som möjligt. Tur att man har FL!

  • Svar på tråden SGI och FP vid sänkt lön?
  • filurar

    Provar att puffa upp den här frågan och lägga till ett par saker: Ska jag alltid anmäla förändring av lön till FK, även om den inte ska påverka min SGI (om jag t.ex. får ha kvar samma SGI trots sänkt lön)? och vad händer om jag får högre lön? höjs SGI/FP då, trots att den inte sänks om jag får sänkt lön?

  • plutto

    Du ska alltid anmäla ändrad inkomst, det är FK som avgör om SGI'n ska ändras eller ej.

    Om man byter till ett arbete med lägre lön så sänks SGI'n om jobbet är stadigvarande dvs mer än 6 månader.

  • filurar

    "Om man byter till ett arbete med lägre lön så sänks SGI'n om jobbet är stadigvarande dvs mer än 6 månader."

    Jag har kollat lite mer på FK nu, och är det inte så att man ändå får behålla sin SGI tills barnet är ett år (även om man "byter ner sig" jobbmässigt) och får behålla FP ända tills barnet är två år? Jag kan ha missförstått, men vill gärna att fler skriver.

  • plutto

    FGI'n (föräldrapenninggrundande inkomst) behåller du tills barnet är 2 år men inte SGI'n (för sjukpenning och tillfällig föräldrapenning)

  • Tesse80

    När jag varit hemma med dottern ett år bytte jag jobb och började jobba halvtid, alltså sämre inkomst, jag skickade in papper om detta, men då ringde en tjej från fk upp mig och sa att min sgi inte ändrades då jag tagit ut fulldagar och därför var min sgi skyddad...

    Har faktiskt inte räknat efter om det är så, men så sa hon

  • plutto

    Det stämmer. Men om du hade fått ett annat heltidsjobb med lägre lön så hade SGI'n blivit ändrad.
    När man går ner i TID kan man skydda inkomsten med FP eller att vara arbetssökande.


    Tesse80 skrev 2008-02-05 22:17:37 följande:
    När jag varit hemma med dottern ett år bytte jag jobb och började jobba halvtid, alltså sämre inkomst, jag skickade in papper om detta, men då ringde en tjej från fk upp mig och sa att min sgi inte ändrades då jag tagit ut fulldagar och därför var min sgi skyddad...Har faktiskt inte räknat efter om det är så, men så sa hon
  • filurar

    Nej, men är det inte som jag skriver då, att SGI:n ändå är skyddad tills barnet är ett år och FP tills barnet är två år?

  • plutto

    Ja så är det.


    filurar skrev 2008-02-05 22:34:46 följande:
    Nej, men är det inte som jag skriver då, att SGI:n ändå är skyddad tills barnet är ett år och FP tills barnet är två år?
  • filurar

    Jo, nu hittade jag det. Formuleringen hos FK är så här: "En förälder som är helt eller delvis ledig för att vårda ett barn som inte fyllt ett år får också behålla sin SGI." Det måste väl innebära att SGI:n är skyddad under det första året, så länge man är delvis ledig, oavsett vad man sysslar med i övrigt (skaffar sig en lägre lön t.ex.).

Svar på tråden SGI och FP vid sänkt lön?