• Smilla96

    MMR vaccination och autism

    Såg på Oprah igår och då handlade det om att ett vaccin som heter MMR tydligen kan ge barnet autism. Nån som hört detta förut? Används detta vaccin i sverige? Nån som vet nåt om detta?

  • Svar på tråden MMR vaccination och autism
  • listo

    MMR (MPR) används även här, och det har för länge sedan kommit forskning som påstår att vaccinet kan orsaka autism. Det har dock sedan fått dementeras eftersom annan forskning inte kunnat stödja ett eventuellt samband.

    MMR-vaccin ges kring 18 månaders ålder. Det är ungefär vid den ålder autism brukar kunna visa sig (oavsett vaccin eller inte)


    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • blonde redhead

    MMR är measles, mumps och rubella, alltså mässlingen påssjuka och röda hund.

  • vadskajaghetadå

    jag tror inte ett dugg på det.
    folk som arbetar med autism säger att det kan bryta ut en tid efter vaccinet och då kopplar folk samman det.

    att avstå från vaccin av en sån orsak, när de säger att det inte beror på det är dumdristigt och egoistiskt!

    bättre att få epedemier i sverige igen kanske folk tycker..


  • listo
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/massling-passjuka-och-roda-hund/

    På länken från Smittskyddsinstitutet kan man läsa massor av info om MPR-vaccin, bl.a. detta:

    Kan mässlingvirus i MPR-vaccinet orsaka kronisk tarmsjukdom och autism?

    Nej. Frågan väcktes 1998 av en engelsk forskargrupp som flera år tidigare hävdat att mässling under graviditeten eller tidig vaccination mot mässling kunde leda till kronisk tarmsjukdom hos barnet. Hypotesen om ett samband mellan mässlingvirus och tarmsjukdom väckte stort vetenskapligt och medialt intresse och ledde till ett antal experimentella och epidemiologiska studier som inte kunde bekräfta den. Det visade sig också att hypotesen byggde på ett felaktigt laboratorieresultat.


    I Storbritannien, Danmark och Finland har det gjorts stora epidemiologiska studier där man har jämfört förekomsten av autism före och efter införandet av MPR-vaccination i respektive land. Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av autism.


    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • blonde redhead
    listoplisto skrev 2008-02-06 13:32:21 följande:
    MMR (MPR) används även här, och det har för länge sedan kommit forskning som påstår att vaccinet kan orsaka autism. Det har dock sedan fått dementeras eftersom annan forskning inte kunnat stödja ett eventuellt samband.MMR-vaccin ges kring 18 månaders ålder. Det är ungefär vid den ålder autism brukar kunna visa sig (oavsett vaccin eller inte)
    Nja, det finns inget som visar att det INTE skulle kunna vara orsaken heller, så det är inte dementerat även om läkare i sverige förnekar.
  • vadskajaghetadå
    blonde redhead skrev 2008-02-06 13:35:05 följande:
    Nja, det finns inget som visar att det INTE skulle kunna vara orsaken heller, så det är inte dementerat även om läkare i sverige förnekar.
    jag vet att en del väntar med vaccinet och barnet får autism före det.

    så det är inte orsaken rent generellt, men jag kan heller inte säga att det är en av orsakerna.
  • vil70

    Håller med sannispannis, vill vi ha dessa epidemier igen, det är ett faktum att barn kan dö till följd av mässling, samt att man kan drabbas av hjärhinneinflammtion som komplikation= i värsta fall bestående men.

    Jag hade mässling på 70talet och det var en tuff barnsjukdom, var dåli länge....
    Dessutom har jag hört den här debatten sedan 1999 och vaccinerat min 5 barn och det sjätte skall jag vaccinera.

    I GBG där jag bor har det precis konstaterats att BB på Ösra sjukhuset utsatts för smitta, dvs en insjuknad påverkar 40 människor, även om inte alla blir sjuka, men de nyfödda.
    Sådant gör mig rasande.

    En liten parentes, jag lever med kronisk tarmsjukdom, kanske fick den pga genomgången mässling??? Nej jag tror inte det alltså, men tänk på varför vi vaccinerar, pga att dessa sjukdomar dödar och skadar, även västvärlden!!

    Jenny McCarthy son kanse fick autism, pga silikonimplantaten hon har??? Skämt!

  • Asra

    Den här diskussionen kommer ofta upp så det finns många trådar om det här på FL.

    MPR vaccinet orsakar INTE autism, det kan man fastslå med stor säkerhet genom att läsa lite om forskningen som gjorts angående detta. Definitivt dagens vaccin orsakar det innan, det ämne (thermisol)som misstänktes ligga bakom finns inte ens längre i dagens MPR vaccin, inte ens i USA.

  • Asra

    blonde redhead skrev 2008-02-06 13:35:05 följande:


    Nja, det finns inget som visar att det INTE skulle kunna vara orsaken heller, så det är inte dementerat även om läkare i sverige förnekar.
    Gör det inte? Hur kan man använda forskningsresultatet då om den inte visar på ngt samband?
    Det är ungefär lika stor chans att MPR vaccinet orsakar autism som att ett glas mjölk eller ett äpple gör det i såfall.
  • Assalea

    En gammal tråd men känner att frågan är lika aktuell idag.

    Problemet är väl att även innehållet i vaccin ändras trots att det fortsätter under samma namn.

    Ekonomi - det är hur mycket pengar som helst i vaccinhandeln o producenterna ser kortsiktigt.

    Tänk på alla som fick svåra biverkningar/livet förstört pga Fågelinfluensavaccinet. Det var aldrig tal om ngn pandemi snarare hysteri..

    Titta gärna på denna film o ha i åtanke att industrin ändrar i recepten till vaccinen.



Svar på tråden MMR vaccination och autism