• lillawi

    Finns det fler äntligen gravida efter IVF som är överstimulerade?

    Finns det fler som är fantastiskt glada över att äntligen lyckats med ivf men som har det jobbigt med överstimulering - som blivit värre efter plusset?

    Jag har gjort fem försök med ivf och frysförsök, plussat en gång tidigare på FET (slutade i missfall och skrapning). Men den gången mådde jag inte hälften så dåligt rent fysiskt. Nu har jag precis testat positivt efter färskförsök.

    Plockades på 28 ägg första färskförsöket, 24 ägg denna gång.

    Jag är extremt svullen och har ont i äggstockar (speciellt den som plockades på flest ägg) och korsrygg. Står under bevakning men så länge inte läget blir akut med andnöd, vätska i buken osv finns inte mycket att göra. Bara vila.

    Finns det fler som jag?

  • Svar på tråden Finns det fler äntligen gravida efter IVF som är överstimulerade?
  • bamsefan

    Vill bara säga grattis.Och säga att det är inte ovanligt att gravid hormonerna stimulerar en lite mer.Men det lägger sig efter ett tag.Ta hand om dig på bästa sätt bara.

  • Boot

    Grattis!

    Nu är jag inte överstimulerad längre för jag är i v. 22 nu men jag har blivit vid samtliga färskförsök. Inte jättemycket vid de två sista behandlingarna men tillräckligt för att må lite dåligt.

    Vet att det är jobbigt. Ett hett tips från mig är att äta en salt soppa till lunch varje dag. Dels får du i dig natrium vilket kroppen har brist på när du är överstimulerad och så blir du törstig vilket gör det enklare att få i sig vätska. Jag gjorde 3 olika soppor som jag frös in i portioner och som jag bara tog upp och värmde i micron sen.

    Jag tyckte också att det var jobbigt med magen..såg att folk tittade på mig och undrade...jag såg ju höggravid ut. Så jag gick in på Indiska och köpte två bomullstunikor där. De har massor av hösäckskläder ju om du förstår vad jag menar.

    Det tog ungefär 2-3 veckor efter jag plussat innan magen var nere i ngt så när normal storlek.

    Ta hand om dig och pyret i magen nu!

  • lillawi

    Tack för svar båda två! Och tack Boot för mycket bra tips! Har köpt tunikor idag, tur att det är mode och faktiskt finns många fina att få tag i. Soppa ska jag också prova.

    Jag var på kliniken idag och kollade upp överstimuleringen lite närmre. De drog åtta stora rör med blod för att bl a kolla leverfunktion och en massa annat. Ultraljud avslöjade äggstockar på ca 10 cm mot normala 2-3 cm och massor med vätskefyllda blåsor. Lite vätska runt om äggstockar och i buken men inga mängder. Nu är det bara vila som gäller. Jag har dessutom blivit apförkyld så mitt immunförsvar verkar ha tackat för kaffet och dragit all världens kos.

    TRE veckor till ultraljud för att kolla knatten och om den lever. Fy fasen.

    lillawi

  • HarriettA

    Hej! Här är en till överstimulerad! Är just nu inlagd på sjukhus, har varit det i 5 dagar. Mår just nu lite bättre men illamåendet har varit hemskt och när jag kom hit fick de tömma min buk på vatten med slang. DET var hemskt. Önskar bara att det går över och att jag får åka hem. MEN det är helt klart värt det för jag är minsann gravid!!!:)

Svar på tråden Finns det fler äntligen gravida efter IVF som är överstimulerade?