• MILF

    Måla kaklet i badrum?

    Är det någon här som målat kaklet i badrummet?

    Hur blir resultatet? (posta gärna bilder)
    Hur gick ni tillväga? Vilken färg använde ni?

    Tänkte även ringa en lokal butik och fråga dem. Men det skulle vara roligt att höra av någon som inte är utbildad om det var svårt, blev snyggt osv.

    Just nu ljusblå glansiga väggar, ljusblått matt golv (i annan nyans!), en del av badrummet är "insänkt" har vita skåpluckor, beige bänkskiva och en annan del av badrummet har grå skåpluckor och vit bänkskiva. Jag blir galen!

    Hade därför tänkt måla väggarna i en ljust grå matt färg. Behålla golvet blått. Behålla de grå skåpluckorna (men byta handtagen till silver) samt hänga ett grått draperi för delen som är insäkt. Låter det bra?

    Vi vill inte kakla om hela badrummet, då vi tycker att det blir för dyrt.

  • Svar på tråden Måla kaklet i badrum?
  • silverkatt

    Vi målade kaklet över diskbänken i vår sommarstuga och det blev väldigt bra. Kommer inte ihåg vilken sorts färg vi hade, men det vet de säkert i butiken. Du skriver att du vill ha en matt färg, får för mig att det kan bli svårare att hålla rent än en lite blankare.

  • MILF

    Ja det stämmer nog. Men det ser så rumt ut att blanda matt och glansigt. =/

    Målar man över fogarna och allt?


    silverkatt skrev 2008-02-08 12:05:33 följande:
    Vi målade kaklet över diskbänken i vår sommarstuga och det blev väldigt bra. Kommer inte ihåg vilken sorts färg vi hade, men det vet de säkert i butiken. Du skriver att du vill ha en matt färg, får för mig att det kan bli svårare att hålla rent än en lite blankare.
  • silverkatt

    Vi målade över fogar och allt. Vårt badrumsgolv är matt schackrutigt och väggarna har vitt halvblank kakel och det ser inget lustigt ut. Ni behöver ju inte ta det allra blankaste, för då kanske det ser lite konstigt ut, som du skriver

  • Marieek

    Måla bara över fogar och allt ! håller på och ska måla mitt kakeli köket nu. Sen köper ni bara en fogpenna och målar fogarna vita eller vad ni nu vill ha. Blir superfint ! Man kan även använda fogpännan på ställen där fogmassan har blivit missfärgad på något vis, tom tex. gammla badrum osv :)

  • MILF

    Tack för hjälpen.

    Ja det är nog så det är nu (stor skillnad). Väääldigt blanka väggar och matt golv. Sen hjälper ju färgen inte till. Två nyanser av ljusblått (den värsta färgen som finns, enligt mig).


    silverkatt skrev 2008-02-08 12:16:50 följande:
    Vi målade över fogar och allt. Vårt badrumsgolv är matt schackrutigt och väggarna har vitt halvblank kakel och det ser inget lustigt ut. Ni behöver ju inte ta det allra blankaste, för då kanske det ser lite konstigt ut, som du skriver
  • MILF

    Bra tips! Tack!
    Tar det lång tid att måla med pennan? Badrummet är ungefär 20 kvadratmeter stort. Blir lite att rita på. Men det får ta den tid det tar. Perfekt för mig att göra de dagar sonen sover mycket.


    Marieek skrev 2008-02-08 12:20:18 följande:
    Måla bara över fogar och allt ! håller på och ska måla mitt kakeli köket nu. Sen köper ni bara en fogpenna och målar fogarna vita eller vad ni nu vill ha. Blir superfint ! Man kan även använda fogpännan på ställen där fogmassan har blivit missfärgad på något vis, tom tex. gammla badrum osv :)
  • Marieek
    Svar på #6
    Nejdå, pennans udd är ungefär lika bred som en normal "foglinje" så det är bara att lägga pennan i i linjen och dra ! :)
  • MILF

    Härligt! Tack för hjälpen!


    Marieek skrev 2008-02-08 13:37:16 följande:
    Svar på #6Nejdå, pennans udd är ungefär lika bred som en normal "foglinje" så det är bara att lägga pennan i i linjen och dra ! :)
  • Spökboll

    Aha. Det går alltså att måla på kakel!! Har hört så mycket fram och tillbaka om detta!

    Vad är det för färg man använder? Är det specialbutik man måste leta efter eller funkar en vanlig "målarbutik"?

    Jag har också hört att man kan måla om plastmattan i badrummet?! Någon som vet något om detta? Rent spontant låter det svårt att få det hållbart men...

    Inväntar ett stambyte, men varför inte piffa till innan dess?
    //Spökboll

  • Marieek
    Svar på #9
    På kakel använder man våtrumsfärg eller kakelfärg, samma sak ! :) Beror ju iof lite på vad dom kallar det i din färghandel ! Färgen ska finnas i alla välsorterade färbutiker :) Om du ska måla på "våtrumsmatta" så kan du prova att dra på lite färg, duscha några ggr och knugga lite där du har målat .. sitter det kvar är det bara att köra ! MEN, var någa att göra rent med målartvätt före, likaså om du ska måla kaklet i kök/badrum. minst 2 ggr ! :)
  • malinka2
    Marieek skrev 2008-02-08 16:22:00 följande:
    Svar på #9På kakel använder man våtrumsfärg eller kakelfärg, samma sak ! :) Beror ju iof lite på vad dom kallar det i din färghandel ! Färgen ska finnas i alla välsorterade färbutiker :) Om du ska måla på "våtrumsmatta" så kan du prova att dra på lite färg, duscha några ggr och knugga lite där du har målat .. sitter det kvar är det bara att köra ! MEN, var någa att göra rent med målartvätt före, likaså om du ska måla kaklet i kök/badrum. minst 2 ggr ! :)
    Det här skriver jag under på, va riktigt noga med tvättningen, inget slarv . Vi målade vårt kakel i köket o var nog inte tillräckligt noga precis vid diskhon för där släppte färgen ganska snabbt. Men svårt var det inte o i resten av köket sitter det bra. Vi har matt färg o inte fyllt i fogarna alls.
  • MILF

    Har läst på lite på internet nu och som tidigare skrivits, rengöring innan verkar vara A och O.

    Man kan bland annat tvätta med sprit så att fettfläckar och liknande verkligen går bort.

    Åh, vad spännande! Vill börja NU!

  • ming
    malinka2 skrev 2008-02-08 16:40:26 följande:
    Det här skriver jag under på, va riktigt noga med tvättningen, inget slarv . Vi målade vårt kakel i köket o var nog inte tillräckligt noga precis vid diskhon för där släppte färgen ganska snabbt. Men svårt var det inte o i resten av köket sitter det bra. Vi har matt färg o inte fyllt i fogarna alls.
    Hade ni ruggat upp ytan på något sätt så att färgen skulle fästa bättre? Kanske var det annars, som gjorde att det släppte snabbt.
  • malinka2
    ming skrev 2008-02-08 23:22:05 följande:
    Hade ni ruggat upp ytan på något sätt så att färgen skulle fästa bättre? Kanske var det annars, som gjorde att det släppte snabbt.
    Vi har sjuttitalskakel (mossgrönt o supersnyggt ) som är liksom knottrigt av sej självt, kankse borde vi ha ruggat lite ändå? Jaja vi har målat om nu o släpper det igen så ska jag testa att rugga lite, använder man grovt sandpapper ?
Svar på tråden Måla kaklet i badrum?