• Eldna

    Metformin - styrka och biverkningar

    Hej!

    Jag ska börja med metformin nu i dagarna och undrar hur många som verkligen råkar ut för dessa (hemska *ryyys*) biverkningar som sägs vara så vanliga? Illamåenden, kräkningar och diarré är ju inget man längtar efter direkt... men vad gör man inte för att få ordning på kroppen.
    Vilken styrka har ni kommit upp i (äter alla full styrka förr eller senare?) och vilka biverkningar har ni fått? Någon som gett upp och slutat? Har det gett tillbaka er äl (om ni äter det pga utebliven äl)?

    Många frågor, mycket nyfiken.

  • Svar på tråden Metformin - styrka och biverkningar
  • LiselottePCOS

    Alla får inte dirre och kräkningar. Jag kräktes  aldrig men visst kändes obehag från magen. Viktigt är att ta metformin under eller ihop med måldtid och starta på en log dos och öka succesivt.Inte äte för mycket fett och socker till för då blir biverkan värre.

    Det är inte ett mirakelmedle så alla går inte ned i vikt eller får ÄL. Det finns ineg  den optimvetenskaplig studie som beskriver den optimal dosen. men 2000 mg per dygn brukar det stå för det mesta.

    Jag har långtidsbehnling sedan 2003. det har tagit 2år att gå ned 18 kilo. Det kan ta halvår till ett år före man man märker någon skillnad.

  • LiselottePCOS

    P.S förlåt jag skriveer som en kratta men nu har jag ny dator och vi är inte vänner ännu. den verkar ha kortkomandon som jag inte känner till.

  • Eldna

    Jaja, det är väl bara att ställa in sig på att det här blir en låååångkörare.
    Jag hoppas bara att inte biverkningar tar ut allt positiva med det. Läkaren beskrev inte medicinen som hjälp för att gå ner i vikt utan som hjälp för att få ordning på hormonbalansen så att jag kanske kan få igång äl. En positiv effekt kunde vara viktnedgång. Och den håller jag ju tummarna för. Samtidigt så kämpar jag för att gå ner i vikt genom ändrade kost- och motionsvanor. Så att minska ner på fett och socker går ju passligt nog hand i hand.
    Jag ska börja på 500mg per dag för att trappa upp varannan vecka tills jag får mens eller max 2000mg per dag.

  • Jooja
    Svar på #3
    Hej! Jag började med Metformin i december 07. (pga att förhoppningsvis få mer regelbunden mens & av det lättare kunna pricka in att bli gravid) Jag tog 1 piller första veckan, två piller andra veckan och sen 3 piller tredje veckan. Och sen dess 3 piller/dag... Jag fick diarrè de 3 första veckorna, magen var helt i obalans, men nu fungerar den som valigt. Kan ibland bli lite diarré nån gång ibland också, men mer sällan.... Men jag väntar på mensen än!!! (så ser det ut för mig..) Kram
  • TrollBoll

    Har ätit Merformin sedan januari (alltså inte så jättelänge). Börjde med 1 tablett om dagen i två veckor och sedan efter det tog jag tre om dagen. Jag hade diarré de två första veckorna, men det var också den enda biverkningen som jag kände av. Diarrén försvann efter de två första veckorna och sedan dess har den bara kommit mycket sällan (enstaka utspridda dagar).
    Jag äter dem pga att min kropp producerar för mycket insulin pga min PCO (om jag förstått det rätt) så de ska tydligehn hjälpa kroppen ta till vara på allt mitt insulin och samtidigt förhoppningsvis hjälpa mig något med vikten därav.

  • Eldna

    Tack för svaren. Tog första tabletten idag. Är faktiskt lite nervöd för vad som komma skall, men det kommer väl gå bra antar jag.

  • Arawen

    Jag har ätit metformin i flera år. Fick dem för att kunna gå ner i vikt i samband med att jag har svårt att bli gravid( rent utsakt omöjligt nu 4 år sedan) och det har tyvärr inte skett. Äter dem även för min diabetes, jag blev dålig i magen i början men det gick över

  • Twyla

    Hej!

    Vill börja med att skriva att ALLA får inte biverkningar an Metformin, jag känner de som inte vetat av att de tagit tabletterna.

    Jag mådde dock mycket illa från början och har därför slutat t o m två gånger. Jag märkte dock att min kropp i övrigt mår bra av Metformin (acnen lindras, regelbunden mens, tjockare hår, mindre hårväxtpå ben och i ansiktet) så jag beslöt att pröva på nytt och började med en minimal dos 125 mg på kvällen i samband med mat, så jag skulle sova bort illamåendet. Ökade sedan successivt i den takt min kropp tålde, om jag började må illa så minskade jag dosen och tog tidigare dosen några veckor. Nu är jag uppe i 3*500 mg och mår inte alls illa! Dock har jag lite mera gasbesvär nu än då jag inte äter metformin men allt det positiva är värt det!

    Lycka till!
    Twyla

  • Eldna

    Tack för svaren!
    Har ätit pillrena i fyra dagar nu. Vet inte om jag känner efter för mycket eller om det verkligen är så, men jag mår illa på kvällen, ett par timmar efter att jag tagit pillret. Men inget allvarligt så det är inga problem egentligen. Går på lägsta dosen (500mg) nu och kommer öka successivt tills jag får mens(?). Hoppas hoppas hoppas att det kommer slå ut väl!
    Hoppas på liknande positiva effekter som Twyla nämner då, minskad acne och behåring, bättre hårkvalitet och MENS!

  • Onny

    Hej!
    Jag googla om din medecin, och fick se en trevlig biverkning du kanske får ett längre liv och bromsat åldrande.
    hoppas du mår bra och att det stämmer!!

Svar på tråden Metformin - styrka och biverkningar