• CarroTilda

    Matte B - pythagoras sats??

    Nån som är bra på matte som kan hjälpa mig lite? står helt still!
    Ett segel är längs bommen 4,4 m och längst masten 12,3 m. Hur långt är seglets tredje sida?
    Svaret är ca 13,1..men hur sjutton räknar man ut det??

  • Svar på tråden Matte B - pythagoras sats??
  • AnneSophie

    4,4 (^2) = 19,36
    12,3 (^2) =  151,29

    19,36 + 151,29 = 170,65

    Dra kvadratroten ur 170,65 och du bör få 13,1.


    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • AnneSophie
    CarroTilda skrev 2008-02-21 10:57:23 följande:
    ahhh....Tack så himla mycket!!
    Förstår du tänket nu då? Varför man gör som man gör?

    Förutsättningarna för att en sådan här uträkning ska funka är att triangeln är rätvinklig, dvs att högst en vinkel är 90 grader, och att den är platt som tex ett segel.
    De sidor (de raka) som skapar den räta vinkeln kallas kateter. Den snea sidan kallas hypotenusa.

    Pythagoras sats säger att "Summan av kvadraterna på kateterna är lika med kvadraten på hypotenusan." eller förenklat för oss amatörer: rät sidas längd gånger sig självt + rät sidas längd gånger sig självt = x, och när man drar roten ur x så får man snea sidans längd.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • CarroTilda

    Ja jag förstår. förstod lixom inte hur man räknade ut det på miniräknaren. men nu tror jag det ska gå! tack så mycket än en gång!
    Sitter och klurar på en annan nu...eller jag har hoppat över de kapitlet för jag tyckte det var såå svårt. andragradsfunktion, symmetrilinjen. Hur tar man reda på symmetrilinjen?

  • AnneSophie
    CarroTilda skrev 2008-02-21 12:32:45 följande:
    Hur tar man reda på symmetrilinjen?
    Symmetrilinjen ligger mitt emellan lösningar.
    Om x=4 och x=5 är symmetrilinjen (4+5)/2= 4,5
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Matte B - pythagoras sats??