• pinguuu

    seriösa assistansbolag

    Finns det någon som kan ge exempel på bra assistansbolag.
    Det ska tydligen finnas en hemsida men jag har inte adressen.
    Det finns ju både seriösa och mindre seriösa och jag vill endast komma i kontakt med de förstnämda,

  • Svar på tråden seriösa assistansbolag
  • Bei Bei

    I vilken del av landet söker du?

    Om det är i Västra Götaland kan jag varmt rekomendera AB Larga. Har jobbat för dem i 6 år och de behandlar verkligen uppdragsgivaren, familjen och assistenterna så himla bra.


    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Birgitta2

    Jag kan tipsa om Assistans AB Blåsippan som har sitt säte i Eslöv. Ingvar Jönsson heter mannen som driver det och har jobbat med detta i många år. Han är seriös, trevlig och är fantastisk med sin personal vilket gör att de stannar kvar. Icke seriösa assistenter får inte stanna. Han vill ha personal som trivs med sitt arbete. Kontakta honom (inboxa mig så får du hans mail-adress) antingen för att anlita honom eller få hjälp med att kanske vaska fram andra bolag som ligger närmare dig.

  • mamman i skogen

    Du ska leta efter en IFA godkänd anordnare tror det är det du menar. Detta säger iofs inte allt Om du söker i olika förbunds tidningar så hittar du de största, tex vårt förbund RBU låter inte oseriösa anonsera.

    Vi har använt vivida assistans och är supernöjda de finns i mälardalen och har brukare inom en radie av tre timmars köening från Örebro.

    Skulle först och främst kolla så det ass bolag du väljer har kollektivavtal

    www.personligassistent.com där kan du kolla runt lite.


    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • pinguuu

    Hej och TACK alla som svarat och svarar (hoppas jag haha)
    Vi har även vi Assistansia nu och jag har varit helnöjd med dem men tyvärr har dom svårt att hitta personal.

    Jag är ju anställd själv ca 30 timmar i veckan och sen har jag en anställd på ca 15-20 timmar i veckan för jag känner att det är viktigt att jag behåller mitt jobb. Känner att jag behöver det sociala.
    Jag jobbar natt inom vården men nu för ett tag sen fick även min mellangrabb diagonen ADHD så nu vet jag inte hur jag går vidare med jobb och så.

    Vad har ni för erfarenheter .... Har ni sagt upp er från ERa jobb eller har ni gjort????

  • ulricaa

    Jag har kvar mitt ordinarie jobb på halvtid. Ofta blir det ca 75% som assistent när man ska täcka upp för sjuka assistenter.
    Jag har tyckt att det varit viktigt att behålla en fot i "vanliga" världen, men visst finns det perioder då jag funderar på att gå hem på heltid! Det är stressigt att ständigt behöva känna att man ska vabba, åka på läkarbesök, prova ut nya hjälpmedel etc. Trots att jag försöker lägga de allra flesta besök på assistanstid blir det mycket ledighet från det andra jobbet ändå!

    Jag tycker inte du ska säga upp dig!!! Prata med facket om vad som gäller. Jag har funderat på att begära tjänstledigt. På mitt jobb gäller att om jag samtidigt studerar något kan jag vara ledig i tre år. Finns det något liknande för dig???

    Jag har pratat med många mammor (som liksom jag har barn med grav CP-skada och mycket stort vårdbehov) och många säger att de försökte jobba när barnen var små, men till slut orkade de inte. En mamma, som har en 12-åring, säger att först nu skulle det fungera att arbeta utanför hemmet igen! 
    Känn dig för!

    Vad gäller seriösa assistansbolag så håller jag HELT med Adams family!!! IfA-godkänd är ett minimi-krav!!!


    Du hittar dem på IfA:s hemsida!


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • pinguuu

    Nu har jag varit i kontakt med IFA och jag blev häpnadsväckande förvånad att ett så stort företag som Assistansia inte är med där,(IFA) sen har dom heler inget kollektivavtal.
    Men har fått lite namn på andra assistansbolag jag ska kolla vidare på.
    Bl a Vivida.

Svar på tråden seriösa assistansbolag