• Andreas tjej

    KUB, NUPP, UL, FVP......vilka har ni gjort?

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?
    2. Vad visade resultatet?
    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde?
    4. Fick du betala för det?
    5. Var gjorde du det?

    Jag har själv gjort UL när jag fick mitt första barn. SKulle helst vilja gjort NUPP eller FVP för att utesluta vissa kromosomfel men BM stod på sig och var så hård på att hon inte tyckte att jag borde göra det att i slutändan orkade jag inte tjafsa. Tycker att hon gjorde fel och att det var mitt beslut och om jag vill ha en analys och betala för det så ska jag få göra det.

    Sonen föddes helt frisk.

    Men får jag ett barn till så tänker jag stå på mig. Jag vill slippa den oro som jag hade under min första graviditet.

  • Svar på tråden KUB, NUPP, UL, FVP......vilka har ni gjort?
  • jannike85

    Jag har gjort vul, nupp, ul

    Alla helt enkelt för att jag ville det. Vul gjorde jag i vecka 8 + 2, gick privat betalade 600kr
    nupp, privat kostade 1000kr och ul gör jag också privat. Går alltså hos privat bm betalar varje gång vi har tid, vi går varje 4de vecka och då göra också ul varje gång, kostar 600kr varje gång...

  • jannike85

    KUB-test var det, inte nupp...


    jannike85 skrev 2008-03-15 21:00:54 följande:
    Jag har gjort vul, nupp, ulAlla helt enkelt för att jag ville det. Vul gjorde jag i vecka 8 + 2, gick privat betalade 600krnupp, privat kostade 1000kr och ul gör jag också privat. Går alltså hos privat bm betalar varje gång vi har tid, vi går varje 4de vecka och då göra också ul varje gång, kostar 600kr varje gång...
  • Twinkiie

    1 VUL + 2 UL = 0kr

    Sen på torsdag ska ja på allmän kontroll och Köns UL = 500 kr

  • qazws

    Hur kommer det sig att ni får betala så mycket? I vilket län bor ni? Jag bor i skåne har gått privat men bm är gratis och vul hos gynekologen kostade 300 men jag hade frikort så det var också gratis. Vad är Kubtest?

  • gambia90

    Jag gjorde en kub test (blodprov och ul). jag fick det gratis via remiss från läkare hos mvc. Detta trots att jag är under 35 men jag påpekade tydligt att jag var orolig och övervägde starkt abort om något skulle vara fel men innan dess ett fostervattensprov om det skulle behövas. Resultatet jag fick var en på 14500. Jag gjorde det på Huddingesjukhus och fick remissen från mvc i Huddinge centrum. Barnmorskan ifrågasatte mig aldrig utan sa bara ok när jag sade vad jag ville.

    Jag kommer även att göra kub med detta barn (är gravid och blir 28 år gammal i maj)

  • Leontine

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort? Ul + FVP
    2. Vad visade resultatet? Att allt var bra
    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde? Jag är över 35
    4. Fick du betala för det? Ingenting
    5. Var gjorde du det? Karlstad centralsjukhus.

    MVC var positiv till mitt val att göra FVP men det var en barnmorska vid undersökningen som muttrade något om att det var onödigt och nåt annat. Hon försvann sen så jag vet inte om de skicka ut henne, Men jag blev väldigt arg o hade nog inte varit så len i mun om hon varit kvar.

  • Elsans
    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort? FVP, rutin-UL och 2 UL till.
    2. Vad visade resultatet? FVP: Normal kromosomuppsättning. UL: normal mängd fostervatten.
    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde? FVP för att sambon har haft en bror med trisomi 8, de 2 extra UL för att jag var orolig för fostervattenläckage.
    4. Fick du betala för det? ja, 240kr eller nåt sånt för FVP de andra 0kr.
    5. Var gjorde du det? På sjukhuset i uppsala
  • cloudberry79

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?

    VUL v6, UL v12, UL v18, VUL v25, Tillväxt-UL v26, VUL v26, 5xUL v27-28

    2. Vad visade resultatet?

    Att sonen ville ut lite tidigare än normalt, att det var just en pojke och att han var lite större än genomsnittet.

    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde?

    På grund av att jag tidigare förlorat ett barn i magen, jag fick graviditetsdiabetes och sedemera öppnade jag mig inifrån i förtid, alltså hotande förtidsbörd.

    4. Fick du betala för det?

    Inget, förutom att det kostade lite att ligga inlagd på sjukhus, typ 60 kronor per dag eller så?

    5. Var gjorde du det?

    Gällivare sjukhus och NUS i Umeå.


    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • jannike85

    jag bor i Italien och valde att gå privat så jag kan känna 100% säkerhet att vara gravid och att föda i ett annat land, dyrt är det men då har vi valt detta helt själva, och sen går vi varje 4de vecka och tar även kissprov och blodprov varje 3de vecka, detta ingår i priset.
    Tycker att det är värt varenda krona faktiskt


    qazws skrev 2008-03-16 19:12:38 följande:
    Hur kommer det sig att ni får betala så mycket? I vilket län bor ni? Jag bor i skåne har gått privat men bm är gratis och vul hos gynekologen kostade 300 men jag hade frikort så det var också gratis. Vad är Kubtest?
Svar på tråden KUB, NUPP, UL, FVP......vilka har ni gjort?