• Freiya

    Fågelholk som är som ett litet radhus?

    Ja, jag såg i en inredningstidning att det finns fågelholkar som är som ett radhus. jättegulligt, med kanske 5 eller 6 holkar på rad som ett radhus.
    jag har två frågor, nån som vet vart man kan få tag på ett sånt? tror att detta fanns på rusta men jag är inte säker, kanske finns de nån annanstans också?
    sen undrar jag, hur bra trivs småfåglarna att bo sådär? flyttar de in överhuvudtaget?


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Svar på tråden Fågelholk som är som ett litet radhus?
  • Trynträ

    Jag vet inte vart man kan hitta såna men jag såg i Vi i villa (tror jag det var) en ritning på hur man kunde göra såna. Alla fåglar gillar inte att bo tätt men gråsparvar bör trivas utmärkt. Jag tyckte också det såg jättesött ut.

  • Trynträ

    Jag reagerade dock på att de skrivit att man inte ska ha en pinne utanför hålet men istället har de satt staket. Det borde väl vara lika riskabelt det kan man tycka.

  • Freiya
    Trynträ skrev 2008-03-23 14:39:23 följande:
    Jag reagerade dock på att de skrivit att man inte ska ha en pinne utanför hålet men istället har de satt staket. Det borde väl vara lika riskabelt det kan man tycka.
    å va det där jag såg det också då kanske, då har jag den hemma, men tack för länken :)
    haha, ja ett staket borde ju va lika illa det..!
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Freiya
    Smultron ett skrev 2008-03-28 15:40:10 följande:
    varför ska det inte va nån pinne?
    för att de större fåglarna som äter småfåglarnas ungar kan komma åt då. har man ingen pinne så kan de inte ta sej in i husen, de är för stora för att kunna stå så still som småfåglarna kan.
    det e samma sak som att man ska hänga tex talgbollarna fritt utan nånstans att stå. annars tar skatorna all småfågelmat.
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Smultron ett
    Freiya skrev 2008-03-28 15:45:07 följande:
    för att de större fåglarna som äter småfåglarnas ungar kan komma åt då. har man ingen pinne så kan de inte ta sej in i husen, de är för stora för att kunna stå så still som småfåglarna kan. det e samma sak som att man ska hänga tex talgbollarna fritt utan nånstans att stå. annars tar skatorna all småfågelmat.
    aha!.
Svar på tråden Fågelholk som är som ett litet radhus?