• H A P P Y F E E T

    Samsovning - hur kan ni?

    Lite provocerande rubrik, fast det är inte så illa som det låter

    Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på natten? SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?
    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?
    Vaknar ni mycket?
    Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga?

  • Svar på tråden Samsovning - hur kan ni?
  • alabaster

    Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på natten?
    *Bra

    SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?
    *Ena sover intill och andra i 90-säng på sidan.

    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?
    *Nej, vi är alla kvar i sängen på morgonen

    Vaknar ni mycket?
    *Bara om barnen vaknar.

    Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga?
    *Vi har samsovit under föräldraledighet, arbete samt studier.

  • fruis

    Sover ganska bra på natten även när vi hade en 2,5-åring i samma säng. Vi jobbade båda två och det gick bra. Nu har barnet nyligen flyttat till egen säng och det är klart att det är snäppet lite skönare. Fördelen med att samsova med yngre barn är ju att de i lägre grad vaknar på natten (mina iaf) och man slipper kliva upp ur sängen även när de gör det.

  • FridaE

    Vi samsover med vår 14månaders och visst kan det vara bökigt ibland men jag tycker dte fungerar bäst. Har aldrig kunnat sova bra när barnen sovit i egna sängar. Men det börjar väl bli dags att hon får sova i egen säng. Sonen fick egen säng vid 15-16 månader och hon har en som står och väntar.

  • leende guldbruna

    vår som sover med oss senare hälften av natten. JO han e överallt i sängen. Jo vi jobbar.
    jo vi vaknar 2 ggr.

    men det tar för mycket energi att tvinga honom å bråka mitt i natten. då skulle vi vara vakna mer. har hans säng jämte vår.

    så det ¨får gå, hoppas att han sover i egen säng innan han fyller 15 bara.

  • H A P P Y F E E T

    Anledningen till att jag frågar är att vår dotter sover i sin säng och har alltid gjort. Hon har inte velat sova hos oss! Hon är 1½ år nu. Hon sover hela nätterna från 20-08 utan att vakna... MEN senaste veckorna har hon vaknat under natten kanske ett par gånger i veckan... då kan hon bara somna om i famnen eller i vår säng. Somnar hon om i famnen så går det inte att lägga ner henne i sin säng igen för då vaknar hon direkt!

    Så har hon börjat sova i vår säng på middagen också, vilket hon heller aldrig velat göra förut MEN kruxet är att vi ju inte är vana och jobbar heltid båda två och vi sover SÅÅÅÅ dåligt när hon någon gång sovit i vår säng för hon sparkar en i magen, lägger sig över en så man nästan ramlar ur sängen etc... vilket gör att man är rätt slut på morgonen.

    Något råd för hon behöver uppenbarligen närheten nu vilket hon inte känt ett behov av tidigare??!

  • La Lola

    Vi samsov i 5 år.

    Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på natten? SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?
    Här sov vi jättebra! Slutade endast för att det började bli lite trångt.
    Först sov hon mellan pappan o mig o när jag blev sambo igen efter separationen från pappan sov jag i mitten.
    Vi har en 160s säng.

    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?
    Överallt? Hur då överallt? Varför skulle det vara det?

    Vaknar ni mycket?
    Nja, det ingen skillnad mot nu när vi inte samsover längre.

    Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga?
    Samsover inte nu då men ja jag jobbade under den perioden oxå.


    //Gordon Ramsay är min idol
  • Ellekan

    När alla tre sovert hos mig i min 160säng då är det lite trångt faktiskt och då sover jag inte alltid så där jättebra. Mest för att jag måste skydda min minsta på 11 mån från syskonen tror jag. När han sover i spjälsängen bredvid (just nu nästan hela natten) sover jag hur bra som helst. Jag har koll på mina barn, det är mysigt att känna de bredvid mig när jag kommer upp till ytan i sömnen under natten. Skulle int ebli bättre sömn av att de var i sina sängar, då skulle jag vakna och lyssna istället. Så är det nämligen ibland också. Att de hellre sover i sina sängar.

  • FridaE

    happyfeet: Vad har hon för säng?
    Kanske skulle tänka på en växasäng åt henne för om hon vaknar då och behöver hjälp att somna om kan man lägga sej bredvid tills hon somnar om.
    Finns ju sidoskydd att köpa till så hon inte ramlar ur.

  • Ellekan

    Har samsovit mig igenom 60timmars arbetsveckor, graviditeter, föräldraledighet, halvtid, vanlig heltid osv. Underbart, naturligt, skönt. Och tänk att få vara med sina barn så nära när man ändå är ifrån dem så mycket under dagarna!

  • SaramedM

    Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på
    natten?

    Jo vi sover bra
    M är snart 4 år

    SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?'

    Vi har 180+90 säng

    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?

    Det händer faktiskt
    Då lyfter jag tillbaka henne så jag får några dm att sova på eller lägger mig på andra sidan om henne

    Vaknar ni mycket?
    Nej

    Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga?

    Jobbar

Svar på tråden Samsovning - hur kan ni?