Inlägg från: Maggis Nervis |Visa alla inlägg
  • Maggis Nervis

    Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......

    Hej hej! Jag sitter med här på nålar Går in på studera.nu varje dag trots att jag vet att det inte hänt någt, samma gamla "handläggning/bedömning pågår" *suck*

    Är ni fler som har sökt på reell kompetens?

    Det har jag, gjorde högskoleprovet också samt att jag har läst upp SvenskaB betyget under min föräldraledighet. Jag hoppas verkligen att jag kommer in, har ingen backup plan... Jobbet är slut i juni...


    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    wanjis skrev 2008-06-05 11:21:54 följande:
    .Men visst det finns en liten realist hos mig också. Men den är lite mer lågmäld och tar inte ut något i förskott.jag har sökt me HP.
    Jag skrev ändå 1,3 på högskoleprovet, men det är min första gång jag söker, saknar grundl kompetensen, så jag sitter liksom i kläm lite då jag inte vet om mina intyg kommer räknas som att jag får grundläggande komp. efter det så kan jag ju inte vara helt säker på att ens det räcker då jag inte har en aning om vad resterande som sökt min utbildning har för betyg... Dessutom så har den bara funnits sen förra hösten så man har inte jättemkt att jämföra med... Idag ringde min svenskalärare och sa att betyget från vuxenutb. äntligen ligger nere på kontoret så det blir att knata dit på måndag och skicka in det som en komplettering.

    Ni som har lite koll, hur lång tid brukar det där med att få reell kompetens godkänd? Det är ju sista omgången man kan söka sk. 25:4 nu (fast utan att få p för arb. erf)...

    Men jag ger inte upp! Blir jag utan plats så söker jag nytt jobb och pluggar upp samhällsbetyget på distans. + Högskoleprov två ggr till...

    Vad och vart har ni sökt?
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    Peand skrev 2008-06-05 20:51:42 följande:
    Är det samhällskunskapen du saknar? Eller vad är det du söker reell kompetens för?Har en kompis som sökte ssk utan matte B och hävdade reell kompetens. Hon fick göra ett matteprov från högskolan för 1½ vecka sedan för att de skulle se om hon hade kompetens eller inte. Svaret får hon när vi får kontrolluppgiften nu i juni, om du inte redan har fått den.
    Ja, det är ju samhäll jag saknar, alla andra betyg har jag. Plus några till som räknas in vad jag kan se på min sida.. Men det är endast dom betyg jag har från komvux som hittils är inlagda, ingenting jag har skickat in på papper är registrerat, däribland mina samlade betyg från gymnasiet...

    Intaget på min utb kräver endast grundl.kompetens och jag har betyg i Ma A, SV A+B, Eng A, samt religion, psykologi A, samt en massa datagrejs...  Jag har skickat in en hiskliga massa intyg från jobb o dyl för att visa att samhällskunskapen finns där, men det är ju ett svårt ämne att "testa"...
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis

    Shit! JAg var inne på studera.nu, fått två nya medd. så här står det: *hoppar och studsar*


    Du har beviljats undantag från minst ett av de grundläggande behörighetskraven. Beslutet gäller denna utbildning, denna termin. (Nytt) Du har blivit behörig genom reell kompetens (Nytt)
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    Peand skrev 2008-06-05 21:17:49 följande:
    Näpp Men det kanske jag inte kan begära, de fick ju mitt betyg idag
    Men det kommer säkert! Jag skickade in mina papper tre dagar innan ansökningstiden gick ut så det tog ju sin lilla tid... JAg vet ju inte om jag kommer in heller, men nu vet jag ju att jag har behörighet! Jag kollade på statistiken, förra året fanns det åttio platser, i år var det 77 st som hade valt det i första hand...

    Slåss man med även dom som valt i andra och tredje hand?
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    Peand skrev 2008-06-05 21:32:18 följande:
    WOW det låter ju jätte bra, så vida de har samma antal platser i år. För då min vän, ja då har du kommit in! OM du har sökt det som första val så ligger du före de andra.Min ansökan ligger ju och ska behandlas av särskild handläggare då mitt samhällskunskaps betyg inte var ett slut betyg utan ett terminsbetg. Men nu har jag ju läst in den kursen på tre veckor så nu får de ett riktigt slutbetyg. Hoppas att de blir nöjda och glada...
    Åh wow.. HAr du läst en termin på tre veckor? Det var riktigt bra! Jag läste på en termin och fick knappt ihop det, men jag har prestationsproblem med, jag vill vara bäst hela tiden och nöjde mig inte med mindre än mvg, men jag gillade att läsa på distans! Det borde ju räcka för dig tycker jag! Är det en utb. med hård konkurrens?
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    Peand skrev 2008-06-05 21:56:03 följande:
    Jag fick en deal med samhällsläraren, behövde bara läsa så att jag nådde en G nivå. Mer behövde jag ju inte då jag var ute efter behörigheten, inte betyget! Så det var tre prov jag fick tenta av. Har samma "problem" som dig annars, allt annat än MVG känns tyvärr inte bra. Och inte ens det känns bra till slut då man mer eller mindre tar det förgivet efter ett tag. När jag läste uska utbildningen var den helt på distans, passar mig perfekt. Gillar att skriva arbeten och skicka in. Denna termin har jag dock läst andra ämnen och i vissa fick jag helt enkelt inse att ett MVG skulle inte funka, så matten blev ett VG. Måste sänka kraven på mig själv när/om jag sedna börjar på högskolan. Den som lider av det är ju jag. Och jag blir ju sjuksköterska oavsett om jag har G rakt igenom eller MVG. Och "som tur är" så kan man inte få mer än G på vissa kurser. Då är problemet löst Japp, vi har hård konkurrens på våra utbildning. En bra bit över 300 sökande på 70-80 platser. Kommer inte riktigt ihåg exakta siffrorna...
    oj, det var tufft.. Vad går dom på mer än grundl. då? Högskoleprovet och akademiska poäng eller? Jag har läst på komvux nu och då har vi haft seminarium om litteraturhistoria varannan vecka på kvällstid, annars har vi gjort allting från en plattform på nätet, vilket har varit super för läraren var inne jämt så man kunde bolla med henne, få tips osv innan man skickade in uppgiften! Är det ssk utb. du söker?
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    Peand skrev 2008-06-05 22:07:21 följande:
    Japp, det är ssk jag söker nu. Förutom grundläaggande behörighet måste man ha Samhäll A, matte B, NaB. Antagningen är ju via betyg och HP. Hoppas verkligen att en drös av alla som sökt ångrar sig så det blir gräddfilen raka vägen in i aulan  Dream on dream on....
    Fast det kanske är en del som ångrar sig... Vad skrev du på HP? Hur ser statistiken ut?
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    Peand skrev 2008-06-09 10:46:20 följande:
    Haha, då behöver jag inte alls vara orolig för min enda underskrift. Skönt att det funkade!
    Det är eg. andra kopior så som olika intyg som skall vara minst en underskrift. Det står två på studera.nu men jag pratade med dom för jag missade det i min första omg. och fick göra om hela luntan med en underskrift och då tror jag det var ok eftersom jag fick min reella kompetens
    sakoline skrev 2008-06-09 17:35:23 följande:
    Hur är det egentligen att komma in på sitt andra, tredje- eller femteplatsval?Är man tillräckligt motiverad då att läsa kanske en hel utbildning i flera år trots att det inte var det främsta man ville?Jag har bara sökt till samma program fast på flera olika skolor.Hur gör ni?
    Jag har bara gjort ett val. Det är denna utb. jag vill gå inget annat. Kommer jag inte in får jag göra om det igen nästa år för jag SKA in om det så är det sista jag gör Jag har även bara sökt en skola då det annars blir för långt bort för mig att pendla.
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Maggis Nervis
    mimili skrev 2008-06-10 09:04:17 följande:
    en fråga: jag har för mig att jag läst i denna tråd att vissa av er har fått ett slags "bekräftelsemail" när era uppgifter behandlats klart på Dina sidor, har ni alla fått det? jag har det inte men fått meritvärde och så klart.....*lite orolig*
    Jag har inte fått några mail... Men mina sidor uppdateras kontinuerligt iaf...
    Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
Svar på tråden Fler än jag som nu sökt högskola och nu bara väntar på att det ska bli JULI.......