• Mamma till tre kottar

    Gå om en årskurs?

    Än så länge har det inte kommit upp på dagordning, men pga av en annan diskussion så började jag fundera. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att gå om ett år?

  • Svar på tråden Gå om en årskurs?
  • Kidz

    Har ingenting med korkad att göra, överhuvudtaget.

    Alla barn utvecklas ju inte lika fort detta kan vara en av de anledningar till att det är en god idé att gå om ett år,
    inlärnigssvårigheter och liknande är en anledning kan jag tycka.

    Man får ju se till barnet i fråga vad som är bäst för just den själv.

  • Lejla och Ullis

    Jag jobbar som lärare och kan i vissa fall förespråka att en elev går om ett år. Det kan bero på allt från att eleven varit frånvarande väldigt mycket och på så sätt inte haft möjlighet att uppnå målen, det kan även handla om elever som behöver mer tid för att kunna tillgodogöra sig kunskapen.
    Tyvärr är det väldigt sällan elever går om ett år. Anledningen till det kan eventuellt vara att skolan sällan föslår detta (ingen skolpeng till dessa elever)samt att föräldrarna inte har kunskapen att begära detta själva.

  • Mamma till tre kottar

    Lejla och Ullis skrev 2008-04-21 17:20:16 följande:


    samt att föräldrarna inte har kunskapen att begära detta själva.
    Var finner man denna kunskap?
  • Flickan och kråkan

    Håller med Lejla och Ullis. Jobbar också som lärare, och som tur är är inte alla barn stöpta i samma form. Tyvärr är det få som går om, men åh vad många barn som skulle må bra av det!

  • Lindah77