• Mamma till tre kottar

    Gå om en årskurs?

    Än så länge har det inte kommit upp på dagordning, men pga av en annan diskussion så började jag fundera. Vad finns det för fördelar och nackdelar med att gå om ett år?

  • Svar på tråden Gå om en årskurs?
  • Kidz

    Har ingenting med korkad att göra, överhuvudtaget.

    Alla barn utvecklas ju inte lika fort detta kan vara en av de anledningar till att det är en god idé att gå om ett år,
    inlärnigssvårigheter och liknande är en anledning kan jag tycka.

    Man får ju se till barnet i fråga vad som är bäst för just den själv.

  • Lejla och Ullis

    Jag jobbar som lärare och kan i vissa fall förespråka att en elev går om ett år. Det kan bero på allt från att eleven varit frånvarande väldigt mycket och på så sätt inte haft möjlighet att uppnå målen, det kan även handla om elever som behöver mer tid för att kunna tillgodogöra sig kunskapen.
    Tyvärr är det väldigt sällan elever går om ett år. Anledningen till det kan eventuellt vara att skolan sällan föslår detta (ingen skolpeng till dessa elever)samt att föräldrarna inte har kunskapen att begära detta själva.

  • Mamma till tre kottar

    Lejla och Ullis skrev 2008-04-21 17:20:16 följande:


    samt att föräldrarna inte har kunskapen att begära detta själva.
    Var finner man denna kunskap?
  • Flickan och kråkan

    Håller med Lejla och Ullis. Jobbar också som lärare, och som tur är är inte alla barn stöpta i samma form. Tyvärr är det få som går om, men åh vad många barn som skulle må bra av det!

  • Lindah77

    jag jobbar som skolpsykolog och rekommenderar nästan aldrig fdr att låta sitt barn gå om ett år. Det kan leda till negativa känslor hos barnet som att han/hon känner sig dum, inte är lika gammal som de i klassen, att förlora kompisar som går i samma årskurs etc. Det viktigaste är ju att skolan jobbar på bra med elever då de går i en viss klass för att göra det bästa för den eleven.....och inte försöka fixa till nåt bra på slutet av året och låta eleven gå om. Om en elev går om är det viktigt att utarbeta tydliga mål, syften, resultat etc för att kunna följa upp hur det går för barnet i skolan under det året.

    Om man behöver mer tid att tillgodogöra sig kunskap kanske det inte räcker att gå om ett år, tänker jag. Då kanske man bäst lär sig i en mindre grupp, gå ifrån vissa ämnen etc.....

  • Sofia t

    Ohh vad många barn som skulle må bra av att skolorna blev bättre snarare än att gå om.


    Flickan och kråkan skrev 2008-04-23 16:25:52 följande:
    Håller med Lejla och Ullis. Jobbar också som lärare, och som tur är är inte alla barn stöpta i samma form. Tyvärr är det få som går om, men åh vad många barn som skulle må bra av det!
  • Sofia t

    Håller med i det Lindah77 säger.

    Det viktiga är att sätta in resurser INNAN det går så långt att gå om ett år ens kommer upp på tapeten.

  • Sofia t

    Fär att svara dig TS så kan jag inte se några fördelar.

  • Flickan och kråkan

    Sofia t skrev 2008-04-23 16:28:52 följande:


    Ohh vad många barn som skulle må bra av att skolorna blev bättre snarare än att gå om.
    Visst vore det det på många sätt, men vi måste ändå utgå från de styrdokument etc. som våra styrande har satt upp för dagens skolan. Det är ju du och jag som påverkar det - glöm inte det! Vad som händer längre fram hjälper ju inte "Mamma till tre kottar" idag.
  • Nericia

    håller med sofa t. det är väl bättre det sätts in resurser än att barn ska behöva gå om ett år.


    Bf 11 september. (på min födelsedag)
Svar på tråden Gå om en årskurs?