• hanna 23

    Någon vars hund haft borrelia?

    Hej! är det någon här vars hund haft borrelia? Vad hade er hund för symtom? Hur upptäckte ni att den hade borrelia? vår hund har blivit akut halt på bakbenet, vill inte sätta ner benet och vi plockade samtidigt bort en fästing som satt precis vid en led vid tassen. Hon har även haft en fästing på samma tass för ca en månad sen. Vad tror ni? Någon som varit med om detta?? Hon skriker när man tar över det område där fästingen satt.

    Har pratat med vetrinär och de tyckte man skulle avvakta tills på måndag och se om hon fortfarande är halt då.
    Någon som vet vad det kostar att ta ett borrelia prov på hunden?

  • Svar på tråden Någon vars hund haft borrelia?
  • södertälje

    Min hanne hade borrelia för fem år sedan,han var jätte trött och håglös och var röd prickig på magen,samtidigt fick han blodöra så vi tog honom till vet som tog prover.Borellian hade satt sig på njurarna och det var på håret att han klarade sig.Han fick en jätte dos av penicillin samt att vi fick lämna urin prov i en vecka.Han var inlagd med dropp 2 dagar,kommer ej ihåg vad det kostade för det är fem år sedan men du har väl en försäkrad hund för annars drar tusenlapparna i väg,en bekant till mig gick igenom samma sak med sin hund och det hamnade runt 10 000 kr med allt.

  • virrr

    Våran hund hade borrelia/fästingsjukdom (ofta får hundar andra fästingsjukdommmar än borrelia). Han hade nästan 42 graders feber, han rörde sig sakta och stelt och kräktes upp pencillinet. Vi fick köpa något foder hos vetrinären som man blandar med vatten och sprutar ner i magen på hunden.
    Vetrinären tog blodprov och skrev ut recept på pencillin. Detta kostade 1100 kr och var ingen idé för oss att ta på försäkringen.
    I de flesta fall klrar hunden att få borrelia och att det går över av sig själv, men hunden kan få skador på ex hjärtat och det vill man ju inte ska hända.

  • Rottis77

    Båda min rottisar har haft Borrelia, den ena blev rädd för saker, den andra blev halt och fick ont i ryggen, men annars pigga och glada, så ingen av dom hade typiska symtom.

    Jobbar själv som djursjukvårdare och det brukar dröja rätt länge innan hunden får symtom av Borrelia efter själva fästingbetten, dom hundar som fästingsjukdomar av fästingar dom fått detta året brukar man inte märk symtom på förräns typ till våren. 

  • virrr

    Jag kan hålla med rottis77. Vetrinären trodde först inte att det var nån fästing för han fick sjukdomen i februari.

  • Ch Be

    Vad hette fästingmedicinen ? Doxycyklin? Var dosen 10mg/kg och dygn? Läst vet fass, är hög dos i förhållande till människor.

    Tacksam för svar ????????

  • Starka

    Har haft två hundar som fått borrelia, den första fick förstorat hjärta och var sjuk ganska länge. Vår förra hund började med att jag tyckte hon var lite off men kunde inte riktigt ta på de och det var innan löp så jag tänkte det berodde på det. På fredagskvällen var hon hemma själv i två timmar när jag var och handlade, när jag kom hem reagerade jag på att hon var tyst och när jag kom in betedde hon sig som när hon hade gjort dumt, var inte alls sig själv men piggade på sig lite när vi var ute. På lördags morgon vaknade jag av att hon hoppade upp till mig i sängen som vanligt sen började hon skrika helt fruktansvärt skrek så fort hon rörde sig min sambo fick lyfta ner henne och bära ner henne för trappen och Hon bara skrek och skrek( usch jag tjuter bara jag tänker på det ljudet) vi slängde oss i bilen och jag ringde djursjukhuset på vägen. Dom hörde ju hur hon skrek och tog emot oss direkt, massa prover och röntgen. Dom kom fram till att det var borrelia som inflammerat typ leder och muskler. Hon fick smärtstillande och nån annan spruta men på väg hem fick hon allergichock så det var bara att vända och köra tillbaka i ilfart. Hon låg inlagd i tre dagar och gick på antibiotika i två veckor tror jag det var. Kostade 12000 nånting men hon blev bra igen

  • Ellindra
    Rottis77 skrev 2008-05-03 20:04:22 följande:

    Båda min rottisar har haft Borrelia, den ena blev rädd för saker, den andra blev halt och fick ont i ryggen, men annars pigga och glada, så ingen av dom hade typiska symtom.

    Jobbar själv som djursjukvårdare och det brukar dröja rätt länge innan hunden får symtom av Borrelia efter själva fästingbetten, dom hundar som fästingsjukdomar av fästingar dom fått detta året brukar man inte märk symtom på förräns typ till våren. 


    Oj, har du barn och rottweiler!?
  • Starka
    Ellindra skrev 2017-05-26 01:32:23 följande:

    Oj, har du barn och rottweiler!?


    Och det skulle vara konstigt för att??
Svar på tråden Någon vars hund haft borrelia?