• Carolinas barn

    Vad gör man med en liten fågelunge...

    Katten kom med en liten talgoxe unge idag, den verkar inte vara speciellt skadad, men den är pytteliten. Jag har matat den med kattmat, vatten o bröd doppat i vatten. Enligt nån fågelmänniska som jag ringde förut så sa hon att fåglar sover på nätterna men behöver mat typ var 15 minut under dagen vad skall jag göra?+ Det känns så hemskt att lämna ut den för att dö, för den kommer inte att klara sig ute själv... tips eller råd?

  • Svar på tråden Vad gör man med en liten fågelunge...
  • Måne och Sol

    Det är sant, denkommer inte attklara sig själv.
    Riktigt brasvar kandu få genom att söka på viltrehab.info. Det finns lite olika sammanslutningar som hjälper till med råd och i vissa fall även praktisk hjälp. Där kan nämnas Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt (KFV) och Djurens Ö.
    Jag är inte säker på vad talgoxar äter, men du bör kunna få svar på många frågor genom att leta på "viltrehab".
    Det är nog riktigt att den sover sig igenom natten, men sedan behöver den mat ganska ofta. Och kom ihåg det viktigaste av allt, tvinga aldrig någonsin i en fågel vatten! Risken är stor att den får ner vatten i lungorna, vilket ofta leder till lunginflammation.
    Den ska dricka själv, alternativt få i sig vätska genom födan.

  • Måne och Sol

    KFV heter tydligen Nordens Viltrehabilitering numera. Gå in där och sök under menyn "Skötselråd". Den behöver värme också, du kan bädda med en ren handduk med varmvattenflaskor under.

  • 68an

    Bröd ska man inte ge, tar mycket plats men inte mycket näring i det.

    Ett litet klipp från denna sajt...

    "Mesar (blåmes och talgoxe)
    Nästan flygfärdiga mesungar påträffas ibland på marken. Detta beror vanligtvis på att skator lyckats dra dem ur bohålet, när ungarna söker sig till detta i tron att det är en förälder, som kommer med mat.
    Tag ungen och stoppa in den i en holk med ungar av samma art och samma storlek. Ungen eller ungarna i holken kommer att dö om den sätts i en holk med mindre eller större ungar.

    Nakna fågelungar, som är kalla eller uppenbart svaga går ej att lägga tillbaka i en holk, ett bohål eller ett bo. De bör istället avlivas."

    www.djurskyddetmalmo.se/index.php
    Läs den så du vet vad du gett dig in på!

  • hewi81

    Och hittar du ingen holk eller bo så kommer den förmodligen inte överleva hur du än anstränger dig.
    Vi var med om samma sak ifjol och jag rindge min morfar som är fågelvän (närmast fanatiskt och som har berguvar,fasaner o olika fåglar hemma), men det går inte, så var beredd på det bara.

  • Måne och Sol

    Godmorgon!
    Det finns en hel del exempel på historier med lycklig utgång även med fågelungar som kommit ifrån sina föräldrar. Ge inte upp.
    Försök hitta en viltrehabiliterare som har möjlighet att ta emot fågeln. Jag inboxar dig.

  • Carolinas barn

    Tack för alla svar! Pippin är pigg o glad! Eloise heter h*n... Dotter döpte den igår...

  • hewi81

    vi håller tummarna, det ska ju alltid finnas något som gör det värt att kämpa för de små djuren :)

Svar på tråden Vad gör man med en liten fågelunge...