• Anonym (M)

    Lättare att bli gravid efter missfall?

    Hej!
    Jag har en fundering om det ligger något i att de skulle vara lättare att bli gravid efter ett missfall?
    Vi fick missfall i v. 6+3 strax efter påsk. Vi hade då försökt bli gravida i 7 månader. Förra månaden kom min mens igång igen, och nu väntar jag på att den ska utebli den här månaden!
    Så alla där ute, vad har ni för erfarenheter?
    Sköt om er och lycka till alla som kämpar!

  • Svar på tråden Lättare att bli gravid efter missfall?
  • Anonym

    Nej, det är inte lättare att bli gravid efter ett missfall. Det enda man kan hoppas på är att det är ett guldägg man släpper :)

  • Anonym

    Jag blev gravid på första försöket efter mf, hade två menser emellan. Är nog olika för alla.

  • Anonym

    Detta läste jag på en hemsida (www.osynligabarn.se/upprepade_missfall.htm): Det kan vara bra att tänka på att avstå ifrån sex, tunga lyft och onödiga påfrestningar fram till vecka 13 om man drabbats av upprepade missfall. Det kan också vara bra att vänta ett par månader med att bli gravid efter missfall så att kroppen och själen kan återhämta sig. Livmoderslemhinnan måste återbildas och det är bra att vänta en mens eller två eftersom det är en liten ökad risk att få missfall igen om man blir gravid direkt. Det är också viktigt att äta folsyra som behövs för att cellerna ska klara av den mycket snabba celldelningen i början av graviditeten.

  • Anonym (S)

    Har faktiskt också läst nånstans att det skulle vara lättare att bli gravid efter MF, men jag tycker det lät helt osannolikt. Vissa människor verkar alltid ha lätt, andra inte. Däremot känner jag mig lite osäker ang. att vänta innan man försöker igen. Vet inte hur länge jag klarar av att vänta!

  • Anonym (nej)

    Jag fick missfall för ett år sedan och jag är fortfarande inte gravid. Alla prover är okej.

  • Anonym (S)

    Ja eftersom chansen är så liten att bli gravid vid varje ägglossning så kanske det inte är hela världen om man inte skyddar sig under de två första månaderna efter MF. Jag menar, det är nog inte så troligt att det tar sig för mig direkt ändå.

  • Anonym

    Fick mf för ett år sedan och har inte blivit gravid igen. Alla prover ok här med, får nu käka Pergotime.

  • Anonym

    Det finns de som säger att det är lättare pga alla hormoner som finns i kroppen, men jag vet inte jag..Hcg-halten måste ju vara låg för att ett ägg ska släppa. Nej, jag tror inte påd et.

  • Angi07

    jag var gravid i mars efter 7 månaders försökt men slutade i mf i v.6 i april 08.Vi våntade på en mens och det tog sig direkt,på första försöket,plussade i måndags.Så det är ju olika.

  • Anonym (M)

    Tack för era inlägg! Förstår att det är olika från person till person, men ville endå höra om lite olika erfarenheter! Grattis till er som fått plus på stickan!
    Sköt om er nu alla!

  • Samantha123

    Jag var tvungen tillkalla missfall i december den 7 , pga min graviditet stannade på vecka 6 och jag borde var i v12 så var tvungen tillkalla missfall,  sen efter det försökte bli gravid men tyvärr blev det inte så fått mensen efter missfall i januari den 17 sen efter den försökte bli gravid men idag fått min mens igen så tycker det är väldigt svårt efter missfall att bli det .

Svar på tråden Lättare att bli gravid efter missfall?