• duckmum

    Var skall familj bo i sthlm?

    Hej! Jag och min sambo väntar vårt första barn (i vecka 7.
    Vi bor nu i skanstull i en bostadsrätt, en liten etta!
    Detta kommer bli trångt när lill*n kommer så vi börjar så smått kolla runt.
    Vi båda kommer från västkusten så vi är lite osäkra på vilka närförorter/kommuner som är bra att bo i med familj??
    Har ni tips? Max 2miljoner gärna 3a=)

    Mvh Annika

  • Svar på tråden Var skall familj bo i sthlm?
  • ajmaj

    Solna och Bromma är två närförorter som är trevliga. Där kan du nog hitta treor för runt 2 miljoner.
    Själv bor jag i Upplands Väsby, som är väldigt familjevänligt, men det är ju längre från stan (30min med p-tåg).
    Men frågan är ju vad ni har för krav utöver lägenhetsstorlek och pris? Vill du ha en modern lägenhet, ska det vara naturnära, vilken T-banelinje vill du helst bo vid osv?

    Ett tips är att söka på Hemnet, välj alla orter i Sthlmsområdet och sök ut de som motsvarar dina krav vad gäller storlek och pris. Sen kan du börja finkamma område för område, och kanske lägga ut en ny fråga här på FL om respektive område. :)

  • duckmum

    Nacka är det som ligger mig närmast nu, nacka strand, nacka forum, finntorp, sikla... hmm svårt..

  • ajmaj

    Södra sidan av stan är way out of my neighbourhood, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. :)
    Jag är från norra sidan, och har alltid bott åt det hållet.
    Tydligen är det så här i Stockholm, att det är större chans att man flyttar utomlands än byter sida av stan!

  • Zabka

    Jag kommer ursprungligen från västkusten och bor sedan två veckor på Värmdö. Jag rekommenderar varmt Nacka och Värmdö.

  • PetraMunchen
    ajmaj skrev 2008-06-12 09:17:10 följande:
    Tydligen är det så här i Stockholm, att det är större chans att man flyttar utomlands än byter sida av stan!
    Ha ha... nog för att jag flytta till Munchen, fast ärligt så bor jag ju hellre här än i tex Hagsätra, Farsta eller Norsborg...
  • Elsweyr94

    Vet inte vilka ställen som erbjuder 3a för under 2mille, nacka bromma etc som nämnts tidigare är väl alla rätt dyra förorter?, men upplands-bro där jag är ifrån är det de priserna, nära till natur etc, 30 min med pendeln in till stan.
    Väljer man ett äldre hus så får man dessutom väldigt stor lägenhet för bra pris.

  • Mrs Moneybags
    Elsweyr94 skrev 2023-12-05 16:12:43 följande:

    Vet inte vilka ställen som erbjuder 3a för under 2mille, nacka bromma etc som nämnts tidigare är väl alla rätt dyra förorter?, men upplands-bro där jag är ifrån är det de priserna, nära till natur etc, 30 min med pendeln in till stan.
    Väljer man ett äldre hus så får man dessutom väldigt stor lägenhet för bra pris.


    Tråden är ju 15 år gammal, så priserna har gått upp! 
Svar på tråden Var skall familj bo i sthlm?