• Annaobebis

    Gravid v. 5

    Hej..

    Ngn som vill följas åt?
    Hur mår ni och vad har ni för symtom?

    Själv är detta mitt andra barn, har en son född Maj- 07 och mår sådär Trött mest, kanske lite illamående om jag inte ätit, samt rätt mkt mensvärk!

    Hoppas det finns fler där ute !!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-17 14:16
    BF- tråd Feb- 09

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-17 14:36
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33703781.html

  • Svar på tråden Gravid v. 5
  • bubbli

    Annaobebis: jag har mått pyton båda graviditeterna innan,och jag har fått en pojke och en flicka.. så man kan nog tyvärr inte tyda något av illamåendet..

  • Annaobebis

    Bubbli.. nä, det är klart! Med ett MA nu i Maj, känns de som att huvudsaken är att de kommer en levande..

  • RedTopaz
    Annaobebis skrev 2008-07-23 21:35:25 följande:
    Hej!Inte skrivit på ett tag nu, haft fullt upp med att spy, sova och försöka va trevlig! Och jobbet förstås då då.... Va på ett nytt vul igår igen, V 9+1. Lilla räkan va 23.6mm och stämde precis med tiden. En sak funderar jag över, man säger ju att v 9 är en vecka med stor missfalls risk, pga att moderkakan ska ta över. När jag läser nu under olika veckor, står det att detta görs i v 14? På vul igår såg läkaren en navelsträng, samt att gulkroppen började försvinna.. hon sa att allt såg jättebra ut.Tror ni risken minskar nu för missfall?Ni som har flera barn, hur har ni mått när ni väntade flicka/pojke? Själv mådde jag jättebra förra ggr, nu spyr jag dygnen igenom och tendenser till att svimma när jag stått för länge.... Samtidigt är det ju lite roligt oxå
    Vad jag förstått så är det själva bildandet av moderkakan som görs i v.10 och sedan växer den och mognar den fram till v.14 då den tar över. Och det är när den bildas det kan gå fel.
    Jag tror att du kan vara rätt safe om allt såg bra ut idag =)

    JAg väntade en son förra gången. Den här gången är mkt lik den förra förutom att alla symptom är en aning starkare och jag är mer deprimerad. Jag har tom fått exakt samma graviditetsmigrän på exakt samma dag som förra gången. Enligt läkaren kan jag förmodligen vänta mig att ha ont varje dag fram till v.20 precis som förra gången också... är sååå ledsen idag, vet inte hur jag ska klara den smärtan igen med en treåring och ett heltidsjobb med ny tjänst...
  • TrollBoll
    milimina skrev 2008-07-22 14:25:52 följande:
    trollboll,det är skillnad på första och andra graviditeten som förstföderska går man på fler kontroller än som andra(+3, 4 osv)föderska. med junior hade jag t o m två besök till innan rutin-ul, nu kommer jag troligen också gå på inskrivning, ul och ny kontroll först runt v25.jag vet faktiskt inte om jag ligger före eller efter fl, tycker det är knepigt att få ett vettigt datum när man inte har en standard-cykel. jag vet när jag hade äl, men fl funkar inte att lägga in på det sättet för den räknar helt konstigt då  inga datum stämde öht, så jag gav upp och accepterade det som såg mest rätt ut insåg dock att jag troligen ligger en del efter, för jag ska ju göra tidigt ul och det kan man bara göra fram till 13+6, och jag ska ju göra det först 19/8 vilket är nästan på gränsen! den bm som bokade tiden gick efter sm, så gissningsvis borde jag vara i närheten av 12-13+0 nånstans där, fast det känns också konstigt. då borde jag inte kunnat plussa när jag gjorde
    Ok, då hänger jag med.

    Nej, jag vet att det där kan vara jobbigt, min cykel är ju inte heller riktigt som den ska vara, och hade det inte varit för att jag tog en ägglossningsspruta så hade jag inte haft den blekaste aning om när jag hade haft äglossning. Och att räkna från min sista mens hade säkerligen heller inte stämt eftersom min cykel aldrig varit "normal".
    Men du får i alla fall veta om en månad, mindre än en månad till och med. Jag håller tummarna att du ligger långt fram, så slipper du vänta på den lille lika länge sen...
  • mrsSoffi

    Hej hej

    Ringde barnmorskan igår för att jag också skulle vara sugen på att göra ett ultraljud för å se att den lille lever och hjärtat tickar på som det ska.
    Då fick jag till svar att "det görs inte bara sådär om ingen risk föreligger typ. Och att se ett hjärta ticka idag, betyder inte att det tickar imorgon. Det kan sluta slå när som helst." Nu låter jag hemsk sa hon, men så är det.
    Men det känns som att alla säger olika hela tiden. Här på familjeliv har man ju läst om andra läkare som sagt att risken för missfall minskar enormt om man ser hjärtat slå...
    Ville man ändå göra UL så kunde man göra det privat, å det skulle kosta runt 2000. Då känns det som att det kvittar...man kommer ju ändå få veta tids nog hur det blir. Men det hade ju varit så himla kul å se...

  • milimina

    jag var på inskrivning idag och fick nytt bf: 24/2. skiljer visserligen bara några dagar och det kan ju ändras sen, men så ser det iaf ut just nu. alla värden var kanonfina och det känns toppen! hon skickar remiss om ul som antagligen blir i mitten av sept, och så skulle jag höra av mej till henne sen för att få ny tid.

    bäst av allt är att jag äntligen hittat tricket för att må drägligt om dagarna: en mugg fjällfil med kanel och lite socker på morgonen innan jag åker till jobbet! aaah det är underbart att slippa må våldsamt illa precis hela tiden! nu känner jag bara av lite nån gång ibland när jag är hungrig, såå skönt!


  • Anni 85
    Svar på #605
    jag gick och gjorde privat vul, å då sa läkaren till mig att det var ca 25% risk för missfall, men efter man sett hjärtat slå var det bara 5% risk. . . . verkar konstigt att de säger olika. .
  • TrollBoll
    milimina skrev 2008-07-24 11:48:52 följande:
    jag var på inskrivning idag och fick nytt bf: 24/2. skiljer visserligen bara några dagar och det kan ju ändras sen, men så ser det iaf ut just nu. alla värden var kanonfina och det känns toppen! hon skickar remiss om ul som antagligen blir i mitten av sept, och så skulle jag höra av mej till henne sen för att få ny tid.
    Kul att höra att allt såg bra ut!
    Och att du har fått lite mer hum om BF.
    Ser ut som att vi kommer ha ul ungefär samtidigt du och jag då, mitt kommer också bli någon gång i mitten på september misstänker jag, dvs om jag nu får göra det i exakt v. 18, vilket man ju kanske inte kan vara helt säker på dock...
  • Lojb

    Måste bara fråga ungefär var du bor och var du går någonstans när det kostar ca 2000kr att göra ett vul privat?

    Jag har gjort. Det kostade som ett läkarbesök - 140(? 240:- ?) Är inte helt hundra på vilket utav dem. Men något sånt.


    mrsSoffi skrev 2008-07-23 22:56:33 följande:
    Hej hejRingde barnmorskan igår för att jag också skulle vara sugen på att göra ett ultraljud för å se att den lille lever och hjärtat tickar på som det ska. Då fick jag till svar att "det görs inte bara sådär om ingen risk föreligger typ. Och att se ett hjärta ticka idag, betyder inte att det tickar imorgon. Det kan sluta slå när som helst." Nu låter jag hemsk sa hon, men så är det.Men det känns som att alla säger olika hela tiden. Här på familjeliv har man ju läst om andra läkare som sagt att risken för missfall minskar enormt om man ser hjärtat slå...Ville man ändå göra UL så kunde man göra det privat, å det skulle kosta runt 2000. Då känns det som att det kvittar...man kommer ju ändå få veta tids nog hur det blir. Men det hade ju varit så himla kul å se...
  • mrsSoffi
    Lojb skrev 2008-07-25 09:34:38 följande:
    Måste bara fråga ungefär var du bor och var du går någonstans när det kostar ca 2000kr att göra ett vul privat?Jag har gjort. Det kostade som ett läkarbesök - 140(? 240:- ?) Är inte helt hundra på vilket utav dem. Men något sånt.
    Bor i Örebro trakten...Men enligt barnmorskan jag pratade med så sa hon att det inte ens fanns nånstans häromkring där man kunde göra det privat, utan man fick vända sig till Linköping - Sthlm...Jag vet inte om hon vet vad hon pratade om egentligen..
    Jag får väl vackert vänta, eller ringa nån annan mer kunnigare BM hehe...

    En fråga förrästen till alla....Har erat urin sedan ni blivit gravida blivit mycket gulare? Beror det på avsaknad av något eller att man har för mycket av något i kroppen? Nån som vet??
Svar på tråden Gravid v. 5