Inlägg från: MsBeauty |Visa alla inlägg
  • MsBeauty

    Varför äter vi muslimer inte gris?

    wa alayki salam (och frid vare med dig)

    Detta är vad jag vet som är anledningen...

    I Koranen står det att det är förbjudet för att det (grisköttet) inte är bra för oss (det är inget hälsosamt kött, det är det sämsta av de kött som folk äter). Det gäller även blodmat, djur som dött på annat sätt än halalslakt och rovdjur och asätare.

    Det finns också en historia som berättar, att grisar är människor som förvandlats tills grisar som ett straff av Gud.

    Ingen av våra Profeter har ätit griskött (Moses, Jesus, Muhammed, mfl.) och då vi ska försöka leva som vår sista Profet (Muhammed), så ska vi inte heller äta gris eller något annat som är skadligt för oss.

  • MsBeauty
    Lilith74 skrev 2008-06-18 20:26:53 följande:
    Puh.Det ni säger är: Griskött är förbjudet eftersom det är förbjudet. Cirkelresonemang. Det FINNS flera vettiga anledningar till att inte äta gris i varma länder om man inte har kylmöjligheter. Kan man inte resonera praktiskt istället för att prata om att grisar är straffade människor och att grisar äter bajs? Det blir så oseriöst direkt när man diskuterar med religiösa, det är lite synd och skrämmer nog bort många.
    Alltså jag skriker vad som står i Koranen. Seriösare än så kan det int bli.

    Vi ska inte äta griskött för att det inte är hälsosamt. Då visste man inte varför, nu kommer fler och fler anledningar.
    Det finns fortfarande länder där de inte har kylskåp, när jag bodde i Kosovo ett par månader hade vi inte det. Det fanns frys men strömmen går hela tiden så maten blev dålig ändå. Så vi slaktade och åt samma dag, det som blev över gav vi till familj och grannar.
  • MsBeauty
    Halal skrev 2008-06-18 23:20:54 följande:
    MsBeautyHehe kul med fel bokstav. (Försöker citera men det funkar inge bra...)
    hihi
  • MsBeauty

    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-06-19 10:35:04 följande:


    AngelxHej,Ang det med gelatin så vet jag med att vissa muslimer äter det i godis, jag har då fått förklarat att det handlar om en kemiskprocess eller ngt liknande. Här är några citat där jag fått det föklarat för mig..."Endel säger förbudet gäller griskött, det är griskött som är haram, gelatin är ju inte kött...Sen finns det en tolkning som säger att "om man är säker på att det skett en kemisk förändring så är det tillåtet", gelatin är ju nedbrutet i proteiner eller nåt sånt och kan därför inte längre räknas som gris. Det finns en jämförelse med om en hund dör i öknen (hund= haram att äta) men efter en tid kommer hunden att brytas ned i sanden och det bildas salt, då skulle det inte vara haram att äta det saltet. (eftersom det skett en kemisk förändring) Men allt detta känner jag själv mig osäker på, därför bättre att undvika.""Detta är en grundregel i fiqh (rättskunskap) som baseras på en hadith om att om en droppe av något orent faller i vattnet som inte ändrar vattnets färg, lukt eller smak så är det ett rent vatten som vi får använda för tvagning. Det är de flesta lärda inse om detta. Gris är ett orent djur enligt islam och om en droppe gelatin blandas i godis/mat, eller om det handlar om ost som är gjord på löpe taget ur djur som inte slaktats enligt halal som inte ändrar färg, lukt eller smak på dessa livsmedel då är det halal att äta."Sedan om detta är absolut sant vet jag själv inte, skulle gärna vilja veta mer om detta själv mkt intressant.
    Jag har också läst det där. förut Men man kan ju tänka så, att gelatin är inte nyttigt för oss, så det kan vara en anledning att anvstå även om det genomgått en kemisk process. Är man osäker om något är haram eller halal, då är det bättre att avtså.
  • MsBeauty

    Fast det finns också fiskar som räknas som 'rovdjur' (har jag hört) typ ål. Det finns det några som äter. Och haj får vi inte heller äta.

  • MsBeauty

    Vi ska inte heller äta kött som inte är halal-slaktat. Det är lika fel som att äta gris.

  • MsBeauty
    Schnitzel skrev 2008-08-27 00:23:49 följande:
    Jag ställde frågan till min kollega som är muslim, om just varför muslimer inte äter gris. Fick som svar "för dom har sex med sina egna barn". Det lät inte så logiskt eftersom incest är vanligt bland många djur. Så måste fråga, är detta något som är omnämt i koranen?
    Nej.
  • MsBeauty
    JojjeSkrutt skrev 2008-08-27 20:31:24 följande:
    Lättnad"Vad skulle hända om nackdelarna med griskött inte hade blivit upptäckt, skulle du personligen föredragit den tidiga tron om griskött som riskfritt framför det Allah nämner i koranen?"Svårt att säga, eftersom jag inte vet hur man såg på griskött på den tiden. Det var väl inte särskilt vanligt med gris på den tiden, med tanke på att det finns väldigt ont om grisar i ökenområden. De trivs i lera och fukt, så det är väl inte deras naturliga miljö att hänga ute under stekande sol och torka. Sedan kom ju grisköttsförbudet långt innan Koranen, så folk måste ju haft ett hum om köttets nackdelar redan då. Jag skulle kanske se på det som jag gör idag, jag ger det ingen större vikt, för det finns viktigare saker att fokusera på i det vardagliga livet. Mina mål är stora så jag måste ta stora steg.
    Så du tror alltså att det är männsikorna som kommit med förbudet?
  • MsBeauty
    JojjeSkrutt skrev 2008-08-28 18:25:23 följande:
    MsB"Så du tror alltså att det är männsikorna som kommit med förbudet?"Huh? Här tolkas det tydligen vitt och brett!!!
    Gör det? Det var en fråga?
  • MsBeauty

    Jag tycker också att grisförbudet är en av de saker man oftast ser hos muslimer, även om de inte följer något annat.

    Det är väl inte motsägande att säga att om man svälter, så är de tillåtet att äta det som annars är förbjudet? Gris är inte giftigt, men skadligt, så om man står utan mat så är man faktiskt tvungen att äta griskött eftersom livet värderas mer än så.

  • MsBeauty

    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-04 11:12:27 följande:


    Jasså konstigt att det gör det då, alltså är det bara hyckleri!!
    vi svenskar äter normalt sett inte hund. Men om du stod i valet mellan att svälta ihjäl eller att äta en hund, vad skulle du välja? Hyckla inte!
  • MsBeauty

    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-04 12:09:32 följande:


    Jag är inte muslim och inget är förbjudet för mig
    Nej, men det är väl ett val du gör precis som vi muslimer Väljer att inte äta gris. Jag åt inte gris innan jag blev muslim heller, men hade gjort det om jag inte hade något annat att äta. Är det nåt konstigt i det?
  • MsBeauty

    Grisförbudet är inte något som människan kommit på, det kommer från Gud.

Svar på tråden Varför äter vi muslimer inte gris?