• Smulan1973

    Bärsjal

    Jag har lite funderingar om det här med bärsjal och tänkte att ni med kunskap kanske skulle kunna infomera lite om ämnet.
    Jag har hört/förstått det så att det ofta är bekvämare både för barnet och en själv med bärsjal istället för sele. Stämmer det?
    Jag har själv aldrig sett en bärsjal (förutom på bild på nätet), men har sett när jag surfat runt på internet, att det finns en hel uppsjö med olika sorter och längder. Vad är det man ska välja? Vi har medgivande 0 - ej f. 2.
    Sen undrar jag också hur man gör vintertid. Det verkar ju väldigt bökigt med en bärsjal + alla tjocka vinterkläder. Då är det kanske lättare att använda barnvagnen?

    Vad finns det för övrigt för för och nackdelar med bärsele vs. bärsjal?

  • Svar på tråden Bärsjal
  • Beckah82

    Nja, både ja och nej bärsjal är est avlastande men köper man en ergonomisk sele så är det så gott som lika bra.

    I en ergonomisk sele sitter barnet med benen brett isär och med rumpan lägst, precis så som i en sjal.

    Manduca, Beco, Ergo är några exempel på ergonomiska selar.  Motsatsen är tex babybjörn som är allt annat än bra för varken bärare eller barn.

    När det gäller sjal så rekomenderar jag vävd långsjal och då ska du välja en du tycker är snygg. Det är det bästa sättet att välja vävd långsjal

    Svar på samtliga av dina frågor + länkar till sidor som säljer sjalar + en stor begagnatmarknad för sjalar och selar hittar du här:

    http://www.sjalbarn.se


    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • aktuelle

    jag har både långsjal och en manduca och jag använder mest långsjalen, den är smidigast att ta med sig ergonomiskt sett så är det inte så stor skillnad fast jag tycker det är lättare att få på sig sjalen än selen, men det är nog en vanesak :)


    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

    kan tipsa om rebozo, det är långsjalar från mexico som inte kostar så mycket. Jag har två långsjalar och en ringsjal och är jättenöjd :)


    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • Ethi

    Vi har en Ergo och visst har den sina fördelar: barnet sitter lika bra som i sjal, det går snabbt och är lätt att få rätt, man kan använda den även utanpå tjocka ytterkläder och det är mycket lättare att få till att bära på ryggen med. Den stora nackdelen tycker jag är att den inte alls avlastar lika bra som en bra knuten långsjal. Med långsjalen bär man mer med hela kroppen. Även om Ergon tar ned mycket vikt på höfterna och har breda och vadderade axelband, så avlastar sjalen jämnare hela vägen och över hela ryggen. Jag har därför använt Ergon mest för kortare turer fram på magen och längre turer på ryggen. För långturerna på magen så tycker jag att långsjalen är oslagbart bäst.


    Det bästa sättet att få ett hum om vad du vill ha för sjal, är nog att försöka hitta om det anordnas en sjalträff någonstans där du bor, eller om det finns någon sjalåterförsäljare som du kan åka till och känna på olika sjalar. För det är svårt att veta... Eller kan du göra som jag och säkert många med mig, försöka läsa på (www.sjalbarn.se är det bästa stället), beställa och hoppas på det bästa . Jag har kommit fram till att för mig känns det viktigt med en tunn, smidig och ganska stretchig vävd sjal - och lång, jag gillar när jag kan knyta knuten i fram. Jag bär uteslutande på mage i sjal, och har hittills använt mig av dubbelt omslutet kryss/omslutet kryss 2 men håller nu på att öva på omslutet kryss (de olika knytningarna finns här: http://www.sjalbarn.se/knyta.php ) till lillebror, för jag tror att det kanske är lite bättre när man fått kläm på det... Men jag vet inte, för jag har inte provat i verkligheten ännu. Idag har jag knutit in en femliters plastpåse med vatten men den är ju inte helt autentisk om man säger så

    Lycka till!

  • Ethi

    Just ja, när man bär i sjal på vintern så är det bästa att helt enkelt skaffa sig en stor jacka att svepa om både sig och barnet, så att man kan knyta barnet tätt mot kroppen. Det är jättemysigt att gosa runt så tätt under en stor jacka eller regnjacka när det regnar Fast man ser ju rätt grotesk ut...

  • Samaste

    Vi har både vävd långsjal och en Ergo sele. Sjalen avlastar mina sjuka axlar och rygg mycket bättre - jag kan inte alls bära i selen, men min man gillar selen. Jag tycker sjalen är lättare att få på om man är ensam med barnet.

  • lmwa

    jag använder en tricot slen, tycker den är helt suverän. använder den mest inne, när jag typ vattnar blommor, diskar, städar osv. Jag använder den även när jag handlar och går hundpromenader. Den har varit bra med tanke på anknytning men jag växlar med vagnen. fördelen med vagnen är att vi ser varandra då, vilket vi inte gör i sjalen. Lycka till

  • Ethi
    lmwa skrev 2008-07-01 23:02:53 följande:
    Den har varit bra med tanke på anknytning men jag växlar med vagnen. fördelen med vagnen är att vi ser varandra då, vilket vi inte gör i sjalen.
    Bär du på ryggen då, eftersom ni inte ser varandra? *nyfiken*
  • inoka

    jag tycker det ser hemskt ut m sjal :) igår när vi var på fotbollsskolan kom en kompis till mej med sin dotter som är lika gammal som min minsta som är 2 månader. Jag hade maia i selen vänd ut så hon såg alla barn medeans flickan i sjalen låg hårt(såg hårt ut men det var säkert inte det)virad och låg m ansiktet mellan hennes bröst och det såg vrålvarmt ut spec då det var varmt i hallen. ska de ligga så eller band hon fel?

  • Raspberry81

    Tänkte på det där om vintern, finns det inte "halkrisk". Jag är livrädd för att drutta omkull med den lilla, av den anledningen har jag tänkt "endast vagn" ute på vintern. Vi har även en liten trappa mer från huset som brukar vara hal fast man sandar. Hur sjutton undvika att halka? Använder någon dubbar på skorna?

Svar på tråden Bärsjal