• LeoGirl

    Bara gråter & tänker konstigt... rädd att jag skadar bebin!

    Är i vecka 35 och känner stark oro. Är så himla känslig. Jag är SÅÅ rädd att skada mitt barn på något sätt, genom svarta tankar eller om jag är ledsen, bråkar med min sambo... Jag blir också orolig att jag ska skada barnet om det utsätts för höga ljud eller om jag är ute och åker bil. Vill inte vara så här orolig och jag vill inte bli en orolig mamma!!!

    Mörka tankar kan tränga sig på, som "säger" att jag vill skada barnet, att jag ska göra det (fula ord kommer)och dessa tankar skrämmer mig, för det ABSOLUT SISTA jag vill är att göra mitt barn illa. Jag längtar och har längtat så efter detta barn, hon/han är det käraste jag har!! Varför är det så här? Detta skrämmer mig.

    När jag oroar mig så gråter jag mycket och är då rädd att barnet ska ta skada av min gråt. Bebis lär ju känna det som jag känner.. Vill bara trösta och hålla om bebis, säga att allt är okej. Men inget känns ju okej! Känner mig så oerhört dålig.

  • Svar på tråden Bara gråter & tänker konstigt... rädd att jag skadar bebin!
  • TheCoopers

    Hmmm jag tycker du bör prata med någon - be om hjälp redan nu ...
    Prata med en BM eller läkare om dina känslor

    Lycka till med allt !

  • Okaa san

    Vet du hur barnet har sin hörsel just nu? ^^ enligt undersökning så låter det som en motorväg om du är i magen då tarmar och hjärta och allt rör och låter ..
    så du behöver inte oroa dig över ljudet.

  • SpecialK

    Det är klart du inte skadar ditt barn Men för att du ska lippa må dåligt över dina känslor kanske du vill prata med någon kurator, tror inte det är speciellt ovanligt att känna så.

  • Beckah82

    Låter inte så bra...

    Ta upp detta med din barnmorska på nästa kontroll. MVC brukar ha en psykolog man kan få kontakt med.


    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • JanuariBaby

    Jag tror att de känslor du känner är vanligare än vad man tror. Det är nog inte så många som vågar tala öppet om dem bara. Jag tycker oxå att du ska prata med BM. Men känn dig inte dålig, för jag kan garantera att du inte är det första som känner och tänker som du gör.

    Lycka till!

  • LitenMeg

    Håller inte med en del tidigare inlägg alls! Det är inte alls ovanligt att man känner sig nedstämd & lipig den sista tiden. Heller inte att man har konstiga tankar & drömmar då. Men prata du med din bm så är jag övertygad om att du får bekräftad att du är fullkomligt normal. Kram!

  • ihärdig

    Tag snarast kontakt med din BM och berätta precis så som du skriver här. Och gärna ännu mer. Det lär vara totalt normalt med oro och mörka tankar, men att höra någon inne i huvudet som säger att du vill skada barnet är något att vara uppmärksam på. Du behöver antagligen någon att prata med, och bm är ett utmärkt första alternativ. Hon kan sedan slussa dig vidare om det skulle behövas. Lycka till!

  • lia76

    Tror nästan alla ha rtankar på att skada sitt barn.
    Men det är långt ifrån som de verkligen gör det.
    Jag går än idag (dotter är 1 år och 10 månader) och tänker sådana tankar.
    Det är jätte jobbigt...
    Men som sagt... många har sådana tankar men de skadar ju inte sitt barn ändå.

    bebisen tar inte skada av gråt eller så, så det kan du vara lugn över.
    Den har det så bra där inne ändå


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • skånetös78

    Jag tror också att det är ganska vanligt att känna som du gör och särskilt i slutet av graviditeten och särskilt om det är ens första barn!
    Du ska snart få träffa ditt barn och du har ingen aning om hur det kommer att bli,hur era liv förändras o.sv!
    Det är inget man kan förbereda sig på och därför kan allt kännas väldigt otryggt!
    Jag är själv gravid och kan ibland bli livrädd och tänka hur i hela friden vi ska klara det här och ibland nästan önska att bebisen inte fanns där inne i min magen. I nästa sekund önskar jag bara att bebisen fanns här ute hos oss för jag är så oerhört nyfiken på den lilla krabaten och längtar efter honom/henne något otroligt!
    Kanske är det så att du har tankar på att skada barnet just för att det verkligen är det sista du skulle vilja och för att du är så otroligt rädd att det ska hända ditt barn något ont! Men prata med din BM om det känns jobbigt för dig, du ska inte gå och oroa dig!


    **Blivande Fru Nordström**
  • TheCoopers

    Såklart att man är ängslig , känslig och lipig innan man ska föda - men jag tror inte det är alldeles vanligt att ha "mördar" tankar som säger åt personen att göra en massa saker med barnet ...

    Därför tycker jag att TS bör söka hjälp och råd hos BM

  • LeoGirl

    Tack för alla svar!

    Det känns bättre nu.. som om molnen skingrats lite.
    Alltså, det är ingen röst jag hört, utan mer som "tvångstankar". Ju mer jag försökte kämpa emot dem, desto starkare tycktes de bli. Men när jag idag bestämde mig för att tillåta dem vara där och bara tittade på dem och tänkte ungefär: "jaha, det kommer såna tankar, jahaja..". Vet ju att vi inte ÄR våra tankar...
    Och så pratade jag med bebis och förklarade varför jag varit ledsen och så... och fick buffar till svar. Känns härligt.

    Älskar Liten över ALLT.

    Ska träffa min BM om ett par dagar, ska ändå prata med henne om hur jag känner mig.

    Men det är ju en helt ny upplevelse att vara så här KÄNSLIG! Gråter för ingenting, när jag ser bebisar på bild, när min sambo låter det minsta arg på rösten, när vi pratar om bebisen och framtiden... osv. Om jag är så här nu, hur ska det då bli när bebben kommer?? Fler som känner igen sig?

    Kram på er alla!

Svar på tråden Bara gråter & tänker konstigt... rädd att jag skadar bebin!