• Niki69

    Får en kommun göra så här?Skrämmande!!!

    Har ni sett detta i tidningen?Kolla länken. Snacka om att dra undan mattan under fötterna på ett par vsom inte kan hjälpa att köerna ökat och att man behöver nytt medgivande-Och NEKAS!

    Men herregud-De har ju redan ett medgivande som är i landet och att väntetiden drar ut på tiden är ju knappast deras fel.

    www.corren.se/archive/2008/7/18/jt357n0sge68h2k.xml

    Måtte inte flera drabbas...

  • Svar på tråden Får en kommun göra så här?Skrämmande!!!
  • Niki69

    Tack för tankar och ord i denna tråd!

    Visst verkar det lite märkligt att inte ha samma regler över hela landet? Någon skrev om Handbok?För soc när de gör hemutredning eller vaddå?

    I vår kommun kompletterades det hemutredningen inför det nya medgivandet med de förändringar som skett,t ex byte av arbete.Vi gjorde aldrig om den från första början.

  • meimei

    De få studier som finns om adoption och som man använder sig av i Sverige har fått hård kritik och anses inte av alla hålla någon vetenskaplig klass utan bestå av tyckande i stort, men eftersom det är det enda som finns använder man sig trots allt av denna forskning till ännu mer "tyckande". Det är lite skrämmande!

    Jag tycker däremot att mycket av det socialstyrelsen skriver är vettigt, men jag menar att det är fel att inte förnya (för det är så man kallar det i folkmun och hos adoptivorganisationerna) hos ett par som än så länge är så obetydligt äldre 42 och 44 år.

    Men om tiden för att få hem sitt barn ökar mer och mer kommer sannolikt allt fler att inte hinna få hem ett barn överhuvudtaget och jag tycker att det kan vara relevant, även om det är synd om dem det drabbar. Är man 42 och 44 år när man ställer sig i kön för Kina adoption och det tar 7 år att få hem sitt barn från den ordinarie kön, då är man 49 och 51 år vid tid för resa. Det kan vara så att man faktiskt har passerat bäst-före datum och man måste få sitt medgivande "förnyat" 3-4 ggr.
    Är man så gammal bör man nog överväga SN-barn istället och bekanta sig med 48-timmars listan fort som katten.

    Jag tycker att soc borde, i det parets fall ha larmat tidigare. De kunde kanske ha sagt att vi kommer max att förnya ert medgivande en gång till(förutsatt att inget annat har förändrats i livet) på grund av er redan ganska höga ålder.

    en glad skrev 2008-07-21 09:24:02 följande:


    Svar på #13meimei skrev: "Att man inte heller vill låta äldre adoptera äldre barn beror på att man tycker sig förstå att högre ålder på barnet innebär större risk för problem"- Denna motivering i handboken måste Socialstyrelsen ha eftersom det är skrivet ung så i RegR-domarna...."Personligen vet jag inte om det är så mycket större problem med lite äldre barn.... studier i området är väl tämligen få."- Nej, det finns flera studier på det - även svenska som tex Hjern-Vinnerljung-Lindblads forskning.."Jag tycker att det är förskräckligt trångsynt av den kommunen att inte förlänga det ovan omnämnda parets medgivande."- man kan inte förlänga ett medgivande (även om det tyvärr tom finns kommuner som uttrycker sig så), man kan bara pröva en ansökan om ett nytt medgivande...Jag hoppas att de nu utnyttjar den tid de har kvar och går in på 48-timmars listan och tar chansen att få ett barn snabbt, innan deras medgivande har gått ut![/citat]
  • en glad
    Svar på #20

    emilia77 skrev: "det är konstigt att man inte förlänger ett medgivande när akten finns godkänd och klar i givarlandet"
    - Fast självklart, tycker jag, måste man pröva en ansökan om nytt medgivande efter två år. Mycket kan ju ha hänt - avseende hälsa, familjesituation, nätverk, arbete osv. Om det bara handlade om att "förlänga" skulle vi ju inte ha en 2-årsgräns..

    "jag tycker att Sverige bör se över inhemsk adoption som ett alternativ,men med våra inhemska barn är det visst inte så noga,där är det föräldrarnas rätt till sina barn som är första prio...."
    Vilka svenska barn kan bli efterfrågade av adoptivföräldrar?
    - alla de barn vars föräldrar har stora sociala problem pga missbruk, kriminalitet och omhändertas med tvång = 95 st 2007
    - de som omhändertas med tvång pga "eget beteende" oftast äldre än 12 år gamla = 34 st 2007
    - de barn som omhändertas därför att föräldrarna (eller de själva) ber om det, för kortare eller längre tid = 97 % av alla placeringar (= 4787 st) 2007.
    - de små barn, under 3 år, som omhändertas pga föräldrarnas bristande förmåga = 7 barn 2007
  • en glad
    Svar på #22

    meimei skrev:"De få studier som finns om adoption och som man använder sig av i Sverige har fått hård kritik och anses inte av alla hålla någon vetenskaplig klass utan bestå av tyckande i stort"
    - spännande information - var har du för källa till den? För jag har faktiskt hört väldigt lite kritik mot tex Lindblad-Hjern-Vinnerljungs studier (de största i Sverige). Och eftersom det mestadels handlar om hårddata i form av registerstudier så finns ju inte mycket utrymme för "tyckanden"?? Den forskning som gjorts i Leiden är ju dessutom rätt samstämmig...

    "Jag tycker att soc borde, i det parets fall ha larmat tidigare."
    - Jag tycker också att det är viktigt att information om kötider och ålderregler sprids på alla upptänkliga vägar - samtidigt kom ju Socialstyrelsen handbok för medgivandeutredningar först nu i juni - så det kanske blir bättre, vartefter den implementeras i kommunerna ...
  • vem vet

    en glad skrev 2008-07-21 13:01:35 följande:


    Svar på #20emilia77 skrev: "det är konstigt att man inte förlänger ett medgivande när akten finns godkänd och klar i givarlandet"
    - Fast självklart, tycker jag, måste man pröva en ansökan om nytt medgivande efter två år. Mycket kan ju ha hänt - avseende hälsa, familjesituation, nätverk, arbete osv. Om det bara handlade om att "förlänga" skulle vi ju inte ha en 2-årsgräns..
    Naturligtvis ska medgivandet omprövas när det gått ut efter två år eftersom det kan finnas nya förutsättningar. Att makarna har blivit två år äldre ser jag dock som så självklart att jag tycker att det är rimligt att utredarna redan vid det ursprungliga medgivandet borde kunna ta ställning till om familjen kommer att kunna få ett nytt medgivande två år senare (under förutsättning att det inte "hänt" något annat än att de blivit två år äldre). Jag tycker att den här familjen skulle fått en förvarning/information om att ett nytt medgivande 2 år senare blir svårt att få.
  • VNmamma

    Jag undrar också vad det är för kritik och vilka studier du pratar om.

    De mest uppmärksammade studierna är väl Lindblad/Hjern/Vinnerljungs och de kan knappast belastas för att vara "tyckande. De bygger på siffror och visar faktiska förhållanden. Vilka slutsatser man sedan drar av deras studier är väl däremot lite olika. Men studierna har fått mycket (välförtjänt) uppmärksamhet. Få länder har lika stor andel adopterade som Sverige. I kombination med tillgängliga register ger de en intressant och unik bild.

    "De få studier som finns om adoption och som man använder sig av i Sverige har fått hård kritik och anses inte av alla hålla någon vetenskaplig klass utan bestå av tyckande i stort, men eftersom det är det enda som finns använder man sig trots allt av denna forskning till ännu mer "tyckande". Det är lite skrämmande!"


    meimei skrev 2008-07-21 12:54:01 följande:
    De få studier som finns om adoption och som man använder sig av i Sverige har fått hård kritik och anses inte av alla hålla någon vetenskaplig klass utan bestå av tyckande i stort, men eftersom det är det enda som finns använder man sig trots allt av denna forskning till ännu mer "tyckande". Det är lite skrämmande!Jag tycker däremot att mycket av det socialstyrelsen skriver är vettigt, men jag menar att det är fel att inte förnya (för det är så man kallar det i folkmun och hos adoptivorganisationerna) hos ett par som än så länge är så obetydligt äldre 42 och 44 år.Men om tiden för att få hem sitt barn ökar mer och mer kommer sannolikt allt fler att inte hinna få hem ett barn överhuvudtaget och jag tycker att det kan vara relevant, även om det är synd om dem det drabbar. Är man 42 och 44 år när man ställer sig i kön för Kina adoption och det tar 7 år att få hem sitt barn från den ordinarie kön, då är man 49 och 51 år vid tid för resa. Det kan vara så att man faktiskt har passerat bäst-före datum och man måste få sitt medgivande "förnyat" 3-4 ggr.Är man så gammal bör man nog överväga SN-barn istället och bekanta sig med 48-timmars listan fort som katten.Jag tycker att soc borde, i det parets fall ha larmat tidigare. De kunde kanske ha sagt att vi kommer max att förnya ert medgivande en gång till(förutsatt att inget annat har förändrats i livet) på grund av er redan ganska höga ålder. en glad skrev 2008-07-21 09:24:02 följande:
  • en glad
    Svar på #25

    aaa123 skrev:
    "Jag tycker att den här familjen skulle fått en förvarning/information om att ett nytt medgivande 2 år senare blir svårt att få."
    - ingen, inte ens landets medgivandeutredare, visste för två år sedan att åldersgränserna skulle skärpas på detta sätt!
  • vem vet

    en glad skrev 2008-07-21 14:05:17 följande:


    Svar på #25aaa123 skrev:"Jag tycker att den här familjen skulle fått en förvarning/information om att ett nytt medgivande 2 år senare blir svårt att få."- ingen, inte ens landets medgivandeutredare, visste för två år sedan att åldersgränserna skulle skärpas på detta sätt!
    Åh, då förstår jag att den här familjen skulle kunna känna sig drabbad retroaktivt om ingen visste något för två år sedan. Hade bara samma regler gällt som när de startade upp sin adoptionsprocess så hade de ju inte blivit drabbade. Spelreglerna har ju ändrats för dem.
  • en glad
    Svar på #28

    aaa123 skrev: "Hade bara samma regler gällt som när de startade upp sin adoptionsprocess så hade de ju inte blivit drabbade. Spelreglerna har ju ändrats för dem."
    - Ja, men det gäller ju vid alla förändringar i riktlinjer - vare sig de kommer från Sverige eller ursprungsländerna (och fö oavsett om det gäller adoption eller annat). Man vet sällan något i förväg om vilka spelregler som gäller nästa år, eller, i adoptionsvärlden, i morgon ... !
  • vem vet

    en glad skrev 2008-07-21 14:38:46 följande:


    Svar på #28aaa123 skrev: "Hade bara samma regler gällt som när de startade upp sin adoptionsprocess så hade de ju inte blivit drabbade. Spelreglerna har ju ändrats för dem."- Ja, men det gäller ju vid alla förändringar i riktlinjer - vare sig de kommer från Sverige eller ursprungsländerna (och fö oavsett om det gäller adoption eller annat). Man vet sällan något i förväg om vilka spelregler som gäller nästa år, eller, i adoptionsvärlden, i morgon ... !
    Nej, spelreglerna ändras inte tvunget för de som är inne i processen vid alla förändringar i riktlinjer vare sig de kommer från Sverige eller ursprungsländerna. Man kan tänka sig att införa nya regler, men att göra undantag för de som redan befinner sig i processen. Jämför t ex med Kinas regeländring med många nya krav och restriktioner som infördes våren 2007. Dessa nya regler gäller inte för de som redan var inne i processen och hade fått sin ansökan registrerad. Det är i min mening ett mer schysst sätt att införa nya regler på!
Svar på tråden Får en kommun göra så här?Skrämmande!!!